هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » بیماری های کبد و باورهای اشتباه مربوط به آنها

    بیماری های کبد و باورهای اشتباه مربوط به آنها

     کبد عضو مهم و حیاتی در بدن است که مواظبت از آن اهمیت بالایی دارد. در این مطلب به چند اشتباه مرسوم در مورد بیماری های کبد اشاره می شود

    بیماری های کبد و باورهای اشتباه مربوط به آنها

    کبد عضو مهم و حیاتی در بدن است که مواظبت از آن اهمیت بالایی دارد. در این مطلب به چند اشتباه مرسوم در مورد بیماری های کبد اشاره می شود

    باورهای اشتباه مربوط به کبد و بیماری های آن

    طیف گسترده ای از بیماری های کبداز خفیف تا نمونه هایی که زندگی انسان را در معرض خطر قرار می دهند، وجود دارند، ولی همه آنها به واسطه دلایلی مشابه شکل نمی گیرند و همواره این امکان وجود دارد که از بروز مسئله در کبد خود آگاه نباشید. در ادامه با برخی باورهای اشتباه راجع به بیماری کبد زیاد آشنا می شویم.

    عبارات مهم : باورهای اشتباه – بررسی عملکرد

    بیماری کبد تنها با مصرف نوشیدنی های الکلی مرتبط نیست

    افراد بسیاری بیماری کبد را با اعتیاد به الکل مرتبط می دانند و در شرایطی که مصرف الکل می تواند به کبد آسیب برساند، ولی تنها علت این شرایط محسوب نمی شود. ممکن است با بیماری کبد به دنیا آمده باشید یا یک ویروس این اندام را تحت تاثیر قرار دهد.

    الکل تنها یکی از بیش از ۱۰۰ علت مختلفی است که می توانند در مبتلا شدن به بیماری کبد نقش داشته باشند. به عنوان مثال، بیماری کبد چرب غیر الکلی در کشور کانادا علت مهم بیماری کبد محسوب می شود.

    بیماری های کبد و باورهای اشتباه مربوط به آنها

    شما نمی توانید همواره از بروز مسئله در کبد آگاه باشید

    الزاما احساس بیماری جهت آگاهی از مبتلا شدن به بیماری کبد کفایت نمی کند لیکن علائم می توانند مبهم بوده و به آسانی با پرسشها سلامت دیگر اشتباه گرفته شوند.

    در بعضی موارد، ممکن است حتی هیچ علائمی که نشان از آسیب دیدن کبد دارد، وجود نداشته باشد. از علائم بیماری کبد می توان به خستگی، حالت تهوع، یا زردی پوست اشاره کرد.

    یک پاک کننده کبد به اصلاح بیماری منجر نخواهد شد

    روش های مختلفی برای پاکسازی بدنوجود دارند که مدعی سمزدایی شگفت انگیز هستند، ولی در واقع کبد سالم به خوبی وظیفه سمزدایی و پاکسازی بدن را انجام می دهد، اگرچه بعضی مواد غذایی وجود دارند که می توانند به این عملکرد کبد کمک کنند.

    متاسفانه، اگر کبد شما آسیب دیده باشد نمی توانید با این روش های پاکسازی جادویی چنین شرایطی را معکوس کنید. این مساله که پاک کننده های کبد ضرب دیدگی موجود در این اندام را درمان می کنند، اثبات نشده هست. به عنوان مثال، کاهش وزن کارآمدترین روش درمانی جهت بیماری کبد چرب غیر الکلی است.

    کبد سالم می تواند شما را سالم نگه دارد

    حفظ سلامت کبد و عملکرد بهینه این اندام می تواند سلامت شما را بدون نیاز به افزودن پاک کننده ها به رژیم غذایی حفظ کند.

    برخی پاک کننده های کبد محبوب مانند خار مریم جهت کم کردن التهاب کبد و عصاره زردچوبه جهت محافظت در برابر جراحت کبد، می توانند بافایده باشند. با این وجود، همچنان شواهد بالینی کافی جهت توصیه این محصولات جهت پیشگیری وجود ندارند.

    چاقی یک عامل خطرآفرین بزرگ است

    برخی این گونه فکر می کنند که قرار گرفتن در دسته افراد چاق مترادف خطر زیاد جهت بیماری کبد نیست، ولی این نحوه فکری خطرناک هست. چاقی می تواند به طور قابل توجهی خطر بیماری کبد را زیاد کردن دهد، حتی اگر نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

    چربی در کبد می تواند موجب التهاب شود که این شرایط می تواند به فیبروز و سیروزمنجر شود که دو بیماری خطرناک کبد هستند و مورد دوم می تواند موجب ضرب دیدگی دائمی کبد و حتی در بعضی موارد فوت بیمار شود.

     کبد عضو مهم و حیاتی در بدن است که مواظبت از آن اهمیت بالایی دارد. در این مطلب به چند اشتباه مرسوم در مورد بیماری های کبد اشاره می شود

    بدون نوشیدن الکل نیز می توانید به سیروز مبتلا شوید

    سیروز کبد نیز زیاد به عنوان یک بیماری که با مصرف الکل مرتبط هست، در نظر گرفته می شود. ولی سیروز اصطلاحی است که هنگام رسیدن هر بیماری کبد به مرحله پیشرفته استفاده می شود.

    سیروز می تواند به واسطه شرایطی از پیش موجود یا بیماری، مانند عفونت های ویروسی، بیماری های متابولیک، بیماری های ارثی مانند هموکروماتوز (آهن بیش از حد در خون) و تصویر العمل هایی شدید به داروها رخ دهد.

    علائم زوال عقل مرتبط با کبد

    علائم زوال عقل همواره به واسطه بیماری آلزایمر شکل نمی گیرند و می توانند از کبد و نه مغز سرچشمه بگیرند. اگر به پرسشها کبد مبتلا هستید، سموم به خوبی از جریان خون تصفیه نمی شوند که می تواند تجمع آنها و شکل گیری شرایطی شبیه به زوال عقل را به همراه داشته باشد.

    این شرایط به نام آنسفالوپاتی کبدی آشنا می شود و به عنوان تضعیف عملکرد مغز در افرادی با نارسایی حاد کبد یا بیماری مزمن کبد تعریف می شود. از علائم این شرایط می توان به دشواری در تفکر، اضطراب و بی خوابی اشاره کرد.

    مشکلات کبد در آزمایش خونی عادی پدیدار نمی شوند

    متاسفانه، بیماری کبد می تواند در آزمایش های خون عادی خارج از دید قرار بگیرد. این به علت آن است که پزشکان به طور معمول آزمایش های خون که به طور خاص جهت بررسی عملکرد کبد هستند را تجویز نمی کنند که می تواند تا حدی تشخیص دیر هنگام بیماری کبد را توضیح دهد.

    بیماران باید به طور خاص جهت نشانگرهای ASAT و ALAT آزمایش شوند که می تواند وجود فوت سلولی در کبد را به پزشکان نشان دهد. فسفاتازهای قلیایی در خون می تواند نشان دهنده کم کردن ترشح صفرا باشد که جهت گوارش درست چربی ها و مواد دیگر در غذا مهم است.

    چکاپ های معمول بیماری کبد را آشکار نمی کنند

    چکاپ های پزشکی هر سال نمی توانند به تشخیص بیماری کبد کمک کنند. این به علت آن است که حداقل در بعضی کشورها مانند کانادا پزشکان آزمایش های کبد را تا زمانی که به مساله ای مشکوک نشده باشند، تجویز نمی کنند.

    همان گونه که پیش تر اشاره شد، پرسشها کبد می توانند زمانی که بیماری به طور قابل توجهی پیشرفت کرده هست، پدیدار شوند. از این رو، آشنایی با عوامل خطرآفرین و علائم بیماری کبد از اهمیت خاص ای برخوردار است.

    زردی در نوزادان عادی نیست

    اگرچه زردی پوست و چشم ها بین نوزادان مرسوم هست، ولی دلیلی بر عادی بودن این شرایط نیست. در حقیقت، بیماری زردی می تواند نشانه ی هشدار دهنده اولیه بیماری کبد باشد. بیماری زردی در نوزادان تازه به دنیا آمده سه تا پنج روز ادامه می یابد و به طور معمول مساله ای دلواپس کننده محسوب نمی شود، ولی در صورت استمرار این شرایط جهت ۱۴ روز باید به دکتر مراجعه کنید.

    شما می توانید خطر را کم کردن دهید

    در شرایطی که بعضی دلایل پرسشها کبد، همانند مواردی که با ژنتیک پیوند خورده اند، اجتناب ناپذیر هستند، ولی کارها پیشگیرانه جهت محافظت در برابر بیماری کبد وجود دارند.

    این کارها مشمول بر عدم مصرف الکل، کنترل وزن سالم، پرهیز از روابط جنسی محافظت نشده، یا استفاده از مواد مخدر و آشنایی با عوامل خطرآفرین جهت هپاتیت C می شوند.

    بیماری های کبد و باورهای اشتباه مربوط به آنها

    پیوند کبد یک درمان نیست

    اگر به آن اندازه خوش شانس بوده اید که عمل نجات بخش پیوند کبد را انجام دهید، باید توجه داشته باشید که این به معنای آخر یافتن تمام پرسشها نیست.

    به واسطه علت زمینه ای مهم بیماری کبد – به عنوان مثال، مبتلا شدن به هپاتیت C، یا یک عفونت ویروسی – احتمال بازگشت بیماری و آسیب دیدن مجدد کبد تازه نیز وجود دارد. در بسیاری از موارد ویروس بار دیگر طی یک سال کبد تازه را تحت تاثیر قرار می دهد.

    زیاد بدانید : دانستنی هایی راجع به بیماری کبد چرب

    زیاد بدانید : علایم پرسشها کبدی که باید جدی گرفته شوند

    زیاد بدانید : علایم اولیه بیماری کبد را بشناسید

     کبد عضو مهم و حیاتی در بدن است که مواظبت از آن اهمیت بالایی دارد. در این مطلب به چند اشتباه مرسوم در مورد بیماری های کبد اشاره می شود

    زیاد بدانید : کبد را با این ۱۳ اشتباه ناآگاهانه آتش نزنید!

    گردآوری : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    منبع : asriran.com

    واژه های کلیدی: باورهای اشتباه | بررسی عملکرد | عملکرد مغز | بیماری کبد | آزمایش خون | مبتلا شدن | بیماری | سلامت | آزمایش

    بیماری های کبد و باورهای اشتباه مربوط به آنها

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال