شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » عوامل اصلی احتباس آب در بدن/روش تخلیه آب اضافی بدن

    عوامل اصلی احتباس آب در بدن/روش تخلیه آب اضافی بدن

    احتباس آب در بدن تنها دلیلش نمک نیست. در این مطلب با عوامل اصلی احتباس آب در بدن آشنا می شویم.

    عوامل اصلی احتباس آب در بدن/روش تخلیه آب اضافی بدن

    عوامل اصلی احتباس آب در بدن/روش تخلیه آب اضافی بدن

    احتباس آب در بدن تنها دلیلش نمک نیست. در این مطلب با عوامل اصلی احتباس آب در بدن آشنا می شویم.

    چطور آب اضافی بدنم را تخلیه کنم؟

    می تواند بسیار ناامید کننده باشد که روی ترازو بروید و ببینید که عدد روی آن در عرض ۱۲ ساعت، چند کیلو بالا رفته است.اما چنین افزایش وزنی به احتمال زیاد به علت احتباس آب است و ممکن است قادر باشید با ایجاد چند تغییر در انتخاب های غذایی تان،آن را به همان سرعتی که اضافه کرده اید، از دست دهید. اگر نگران وزن مایع هستید یا در کم کردن آن مشکل دارید، با پزشکتان مشورت کنید.

     

    نمک و احتباس آب

    سدیم، یکی از عناصر اصلی موجود در نمک است. همچنین یک ماده مغذی ضروری است که به تنظیم فشار خون و تعادل مایع کمک می کند. اما شما فقط در مقادیر کم به آن نیاز دارید. هنگامی که سدیم بیش از حد مصرف می کنید، بدن شما ممکن است آب را در خودش نگه دارد و باعث احتباس مایع ناخوشایند و افزایش وزن شود. اضافه نکردن نمک به غذایتان در هنگام پخت و پز یا در سر میز راهی برای کاهش مصرف سدیم برای کمک به جلوگیری از احتباس آب است. توصیه می شود که مصرف سدیم روزانه‌تان را به ۲۳۰۰ میلی گرم یا کمتر در روز محدود کنید که این مقدار معادل سدیم موجود در یک قاشق چایخوری نمک است.

    برای طعم دادن به غذا بدون نمک، از گیاهان و ادویه جاتی مانند سیر، زنجبیل، شوید، پونه، فلفل قرمز، زیره، فلفل، پیاز یا مریم گلی استفاده کنید. سرکه، آبلیمو و خردل نیز می توانند بدون آن همه سدیم، به غذایتان عطر و طعم دهند.

     

    غذاهای فرآوری شده، شما را دچار احتباس آب می کنند

    نمک نمکدان، تنها منبع سدیم در رژیم غذایی شما نیست. غذاهای فرآوری شده مانند کالباس، سوپ های کنسروی، غذاهای منجمد، وعده های غذایی بسته بندی شده، مخلوط برنج طعم دار، چیپس، سس سویا، سس ورستر شایر، سس سالاد، خیار شور، فست فود و غذاهای چینی نیز سرشار از سدیم هستند. این فقط نمک نیست که در محتوای سدیم این غذاها نقش دارد، بلکه سایر مواد تشکیل دهنده مانند مونو سدیم گلوتامات یا MSG، جوش شیرین، نیتریت سدیم، ساخارین سدیم و بنزوات سدیم نیز در این امر دخالت دارند.

    به عنوان مثال، یک وعده یک فنجان از ماکارونی یخ زده و پنیر می‌تواند به اندازه ۱۱۰۰ میلی گرم سدیم داشته باشد. مقدار سدیم موجود در یک برش پیتزای منجمد از ۵۳۰ تا ۱۰۹۰ میلی گرم متغیر است.حذف این غذاها از رژیم غذایی تان، مصرف سدیم روزانه شما را کاهش می دهد که ممکن است به کاهش مقدار آبی که بدنتان نگه می دارد، کمک کند.

    به جای تمام این غذاهای فرآوری شده، غذایتان را خودتان درست کنید. برای گوشت ساندویچ تان، یک بوقلمون تازه کباب کنید، سپس از استخوان های بوقلمون برای درست کردن استاک خودتان برای سوپ استفاده نمایید. در هنگام پختن برنج از آبگوشت به عنوان مایع استفاده کنید. به جای چیپس از میوه ها و سبزیجات تازه به عنوان میان وعده استفاده کنید. هنگامی که بیرون غذا می خورید، بخواهید که غذایتان بدون نمک آماده شود یا غذاهایی سفارش دهید که به طور طبیعی کم سدیم هستند مانند سالاد و بجای سس های معمول سالاد، از سرکه و روغن زیتون استفاده کنید.

     

    سخنی در مورد کربوهیدرات ها و احتباس آب

    کربوهیدرات های موجود در مواد غذایی مانند نان، ماکارونی، برنج، میوه، سبزیجات و شیر نیز باعث می شوند بدنتان آب را در خود نگه دارد، اما این طبیعی است و باعث تورم دست ها، پاها یا شکم نمی شود. کربوهیدرات ها به عنوان یک منبع انرژی به شکل گلیکوژن در عضلات و کبد شما ذخیره می شوند. گلیکوژن برای ذخیره سازی به آب نیاز دارد. هر چه بدنتان گلیکوژن بیشتری ذخیره کرده باشد، بدنتان آب بیشتری نگه می دارد. این، یکی از دلایلی است که وقتی افراد یک رژیم غذایی کم کربوهیدرات را دنبال می کنند، به سرعت شروع به از دست دادن وزن می نمایند. کربوهیدرات ها در احتباس آب طبیعی، نقش دارند و مواد غذایی غنی از کربوهیدرات غلات کامل،میوه ها و سبزیجات یک بخش مهم از یک برنامه رژیمی سالم هستند.

     

    برای تعادل مایعات، چه چیزی بخورید

    در حالی که برخی مواد غذایی باعث می شوند بدنتان آب را در خودش نگه دارد، مواد غذایی دیگری نیز وجود دارند که می توانند به شما کمک کنند مقداری از آن آب را از دست دهید. پتاسیم، یک ماده معدنی است که به همراه سدیم برای تعادل مناسب مایعات در بدن کار می کند. دریافت پتاسیم غذایی بیشتر به بدن شما کمک می کند از شر سدیم اضافی خلاص شود که ممکن است به شما کمک کند آب اضافی تان را از دست بدهید. میوه ها و سبزیجات، منابع خوب پتاسیم هستند، به خصوص موز، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، پرتقال و اسفناج.

    با این حال مکمل های پتاسیم به عنوان یک راه برای کاهش احتباس مایع توصیه نمی شوند و ممکن است خطرناک باشند. برای خنثی کردن احتباس مایع ناشی از یک وعده غذایی با سدیم بالا، سعی کنید مصرف غذاهای کامل غنی از پتاسیم را افزایش دهید. نوشیدن آب بیشتر نیز به کاهش احتباس کمک می کند. آب به کلیه ها کمک می کند سدیم اضافی را دفع کنند که به نوبه خود به کاهش مقدار آبی که بدن شما نگه می دارد، کمک می کند.

    عوامل اصلی احتباس آب در بدن/روش تخلیه آب اضافی بدن

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • چاپ کتاب اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری