هر انسانی مرتکب اشتباه می شود ؛اما فقط انسان های احمق اشتباه خود را تکرار می کنند.(سیسرون)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » بررسی تاثیرات متفاوت فیلم های مستهجن

    بررسی تاثیرات متفاوت فیلم های مستهجن

    هدف مهم فیلم های پورنو این است که با بازنمایی روابط جنسی، به افراد لذت آنی بدهد. فیلم پورنو، همچون راه میانبری است که به بیننده امکان می‌دهد

    بررسی تاثیرات متفاوت فیلم های مستهجن

    هدف مهم فیلم های پورنو این است که با بازنمایی روابط جنسی، به افراد لذت آنی بدهد. فیلم پورنو، همچون راه میانبری است که به بیننده امکان می‌دهد تا با دستچین تصویرهای تحریک‌آمیزتر، بیشترین لذت جنسی را، بدون نیاز به ایجاد رابطه، کسب کند

    تاثیر فیلم های پورنو بر روان و جسم افراد

    فیلم های پورنو از یک سال بعد از اختراع سینما در سال ۱۸۹۱، تهیه و بعنوان یک صنعت پر سود وارد بازار سینما گردید، بدون توجه به اثرات بسیار بد و مخربی که فیلم‌های پورنو در نگرش و واکنش‌ها جنسی نوجوانان و جوانان ایجاد می کند

    فیلم‌های پورنو تصویر نادرستی از روابط زن و مرد ارائه می‌دهند. علت این امر عدم دسترسی جوانان، به بزرگسالان قابل اعتمادی است که بتوانند آنان را راهنمایی کنند. جوانانی هستند که هیچ چیز در مورد روابط جنسی نمی‌دانند آیا که هیچکس در مورد پرسشها جنسی با آنان گفتگو نمی کند. فیلم‌های پورنو جهت این جوانان می‌تواند نقش الگو را ایفا کند و همین مساله باعث نگرانی است.

    بررسی تاثیرات متفاوت فیلم های مستهجن

    چرا فیلم‌های پورنو بر روابط جنسی و شخصیت انسانی تاثیرات منفی دارند

    برای اغلب جوانان، تماشای فیلم پورنو نخستین قدم‌ها به‌ سوی ارضای میل جنسی است. چنین بازنمایی روابط جنسی، چه تاثیری بر جوانان می‌گذارد؟

    به گفته زن میشلا مارزانو، فیلسوف و جامعه‌شناس، تا سال ۲۰۰۲ سن میانگین نخستین تماشای فیلم پورنو در میان نوجوانان، حدود ۱۳ سالگی بود. امروزه امکان دسترسی به تصویرهای پورنوگرافی از طریق اینترنت، این سن را در میان نوجوانان باز هم پایین‌تر آورده است.یک جوان ۲۶ ساله می‌گوید در میان اطرافیانش هیچکس را نمی‌شناسد که دوران نوجوانی و قبل از داشتن نخستین تجربه جنسی، فیلم پورنو تماشا نکرده باشد.

    هدف مهم فیلم های پورنو این است که با بازنمایی روابط جنسی، به افراد لذت آنی بدهد. فیلم پورنو، همچون راه میانبری است که به بیننده امکان می‌دهد

    به اعتقاد سرژ تیسرون (Serge Tisseron )، روانپزشک و روانکاو فرانسوی، تماشای فیلمهای پورنو، امروزه روش جدیدی جهت عبور از دوران نوجوانی به بزرگسالی است.

    در حال حاضر حمایت بیش از حد والدین از فرزندان نوجوانشان، موجب طولانی شدن دوران نوجوانی در آنان شده است هست. جوانان امروزی جهت اینکه بتوانند مرز مشخصی بین گذشته و آینده بکشند رفتاری از خود بروز می‌دهند که بیش از هر چیز بر محور خشونت و سکس می‌چرخد و پورنوگرافی مرز بین خشونت و سکس هست. تماشای فیلم‌های پورنو به نوجوانان این احساس را می‌دهد که بگویند دیگر بزرگ شده‌اند، به این علت راحت که تماشای این نوع تصویرهای جهت آنها ممنوع است و محتوایشان خاص بزرگسالان است.

    تاثیر فیلم های پورنو بر نوجوانان و جوانان

    تماشای فیلم‌های پورنو، که جهت نوجوانان امروزی همچون مناسکی است که باید آنرا به جا آورد، مشمول بر دو مرحله است :

    مرحله اول هنگامی که است که نوجوان فیلم پورنو را تماشا کرده و مرحله دوم زمانی است که نوجوان در موقعیتی قرار می‌گیرد که می‌تواند آنچه را دیده عیناً اجرا کند. خطر واقعی فیلم‌های پورنو، می‌تواند بروز این تصور غلط در نوجوان باشد که آنچه دیده، الگوهای درست روابط جنسی در زندگی واقعی هستند.

    بررسی تاثیرات متفاوت فیلم های مستهجن

    جوان ۲۷ ساله‌ای می‌گوید نخستین تجربه جنسی‌اش او را با تفاوت فاحشی بین آنچه در فیلم پورنو دیده و آنچه تجربه کرده بود مواجه کرده هست. او می‌افزاید، احساس سردرگمی می‌کردم آیا که کارهایم، تاثیری که در فیلم‌ها دیده بودم را بر همسرم نمی‌گذاشت. علی رغم آنچه در فیلم‌های پورنو دیده بودم، همسرم که با او همبستر می‌شدم به آسانی هنرپیشه‌های فیلم، ارضا نمی‌شد و این موجب می‌شد تصور کنم حتماً ناتوانی و ایراد از من است.

    به اعتقاد زن میشلا مارزانو، عواقب ناشی از دستورالعمل‌هایی که اینگونه فیلم‌ها جهت ارضای جنسی ارائه می‌دهند، نادیده گرفتن ویژگی‌های شخصی افراد هست. در فیلمهای پورنو احساسات و مشخصه‌های فردی مد نظر قرار نمی‌گیرند.

    خانم کلود روزیه، دکتر و متخصص پرسشها جنسی می‌گوید، مشکل اساسی فیلم‌های پورنو، مکانیکی بودن روابط جنسی در آنهاست. فیلم‌های پورنو همچنین به نظر او تصویر نادرستی از روابط زن و مرد نیز ارائه می‌دهند: مردها همواره بر رابطه بین دو نفر مسلط هستند و آنها هستند که قادر به ارضای زنان میباشند، زنانی که هر لحظه آماده و موافقند.

    در واقع نوجوانان با تماشای فیلم‌های پورنو، بیش از اینکه در مورد چگونگی برقراری رابطه بیاموزند، مجموعه تخیلات جنسی را که جهت خودارضایی دارند غنی تر میکند.

    هدف مهم فیلم های پورنو این است که با بازنمایی روابط جنسی، به افراد لذت آنی بدهد. فیلم پورنو، همچون راه میانبری است که به بیننده امکان می‌دهد

    هدف مهم پورنوگرافی این است که با بازنمایی روابط جنسی، به افراد لذت آنی بدهد. فیلم پورنو، همچون راه میانبری است که به بیننده امکان می‌دهد تا با دستچین تصویرهای تحریک‌آمیزتر، بیشترین لذت جنسی را، بدون نیاز به ایجاد رابطه، کسب کند. چنین فیلم‌های، عاری از احساسات و مقدمه‌ چینی‌هایی است که جهت جذب طرف برابر مورد نیاز و مهم هست. در این فیلم‌ها رابطه جنسی بدون هیچ پیش‌درآمد، گفتگو و به خاص بدون هیچ عشقی برقرار می‌شود.

    به اعتقاد سرژ تیسرون، فیلم‌های پورنو، توانایی تخیل را از بیننده سلب می‌کنند، در حالی که خیال‌پردازی و تصورات، جای مهمی را در روابط جنسی اشغال می‌کنند. او می‌گوید پورنوگرافی روابط جنسی را به حد قالب‌های پیش‌ساخته و صرفا جنسی پایین می‌آورد، قالب‌هایی که مدعی‌اند همه واقعیت روابط باعشق انسان‌ها را بازسازی می‌کنند.

    در مقابل، زن کلود روزیه اعتقاد هست، دختران و پسران نوجوان ممکن است در ابتدا چنین قالب‌هایی را پذیرا شوند، ولی به سرعت و با همفکری اطرافیانشان به واقعیت پی می‌برند. پذیرش یا رد آنچه در فیلم‌های پورنو می‌گذرد، کاملاً به این توصیه بستگی دارد که نوجوان بتواند یافته‌هایش را با دیگران درمیان بگذارد و تنها روبرو شدن با ایده های مخالف است که می‌تواند او را از برداشت اولیه‌اش دور کند.

    دختر هفده‌ساله‌ای که تاکنون رابطه جنسی را تجربه نکرده و همچون اکثر نوجوانان، فیلمهای پورنو را تماشا کرده، می‌گوید جهت او همه چیزکاملاً روشن هست، در این فیلم‌ها هنرپیشه‌ها بازی می کنند و همه چیز بر مبنای سکس است‌. در حالی که لازمه یک رابطه جنسی، احساسات باعشق هست. جهت سرژ تیسرون، نظر این دختر نشان‌دهنده چیزی است که او به آن یقین دارد: با آگاهی از، ساختگی بودن فیلم های پورنو، خطر مهم پورنوگرافی که قبول و پذیرفتن روابط جنسی نشان داده شده است در این فیلم هاست، از بین می رود.

    بررسی تاثیرات متفاوت فیلم های مستهجن

    به نظر او، فرزند ‌های امروزی خود تهیه‌کنندگانی هستند که به طرق متفاوت از تصاویری که با استفاده از گوشی یا دوربین‌های دیجیتال و فیلمبرداری می‌گیرند استفاده می‌کنند. آنها می‌دانند که می‌توان این تصویرهای را دستکاری کرد. این روانکاو اعتقاد است که جوانان کمتر آنچه را می‌بینند باور می‌کنند و به نظر او، به مرور از اینگونه فیلم‌ها فاصله می‌گیرند.

    یک مدد‌کار اجتماعی که با جوانان حومه شهری کار می‌کند، چندان با آقای تیسرون موافق نیست و اعتقاد است که نظریه‌اش را نمی‌شود به همه جوانان تعمیم داد.

    به گفته او نوجوانانی که وی با آنان سر و کار دارد، فیلمهای پورنو را اغلب جدی می‌گیرند. او علت این امر را عدم دسترسی جوانان به بزرگسالان قابل اعتمادی می‌داند که می توانند آنان را راهنمایی کنند. به گمان او جوانانی هستند که هیچ چیز در مورد روابط جنسی نمی‌دانند، آیا که هیچکس در مورد این مسایل با آنان گفتگو نمی کند. فیلم‌های پورنو جهت این جوانان می‌تواند نقش الگو را ایفا کند و همین مساله باعث نگرانی است. لازمه آموزش جنسی نیز مانند دیگر مقوله‌های آموزشی، گفتگو هست. آموزش جنسی به نوجوانان و گفتگو بین جوانان و بزرگسالان، تنها راه برخورد صحیح با کجروی‌ها و برداشت‌های نادرست است.

    گرایش به این‌گونه سایت‌ها، باعث می‌شود فرد با روابط معمولی ارضا نشود و قطعا به روابط انحرافی و محرک‌های جنسی قوی‌تر نیاز دارد که همین مساله خود باعث اختلاف، قطع رابطه، جدایی و طلاق خواهد شد.

    یکی دیگر از تبعات این گرایش را ازبین رفتن حساسیت فرد نسبت به پرسشها جنسی است و محتویات این فیلم‌ها باعث می‌شود که قبح مسائلی مانند تجاوز و کودک‌آزاری و آزارگری و آزارخواهی جنسی در نظر فرد از بین برود و او را نسبت به اخلاقیات بی‌تفاوت کند. مردان مراجعه‌کننده به فیلم‌ها وسایت‌های مستهجن به زنان به چشم ابزار اطفای شهوت نگاه می‌کنند و نگرش تحریف شده‌ای به روابط جنسی دارند که این جهت جامعه و جهت فرد و خانواده او خطرناک است.

    همیشه، در اکثر فیلم های پورنو دو نفر به سرعت به هم آغوشی عجولانه و صرفا مکانیکی، بدون توجه به جنبه های احساسی و عشق بین انسان ها، مبادرت می ورزند. این ماجرای نشان دادن سکس بدوی، مکانیکی و معمولا تحقیرآمیز، هنگامی که مهم می شود که بدانیم بخش بزرگی از نسل های تازه مردان و زنان جوان، تقلید از پورنوها، تنها راه مهم یادگیری رفتارهای جنسی ارزش محسوب می شود.

    به علت گسترش روز افزون رسانه های تصویری، صنعت پورنوگرافی از پربیننده ترین و پر درآمدترین فعالیت های اقتصادی در اکثر نقاط دنیا شده است هست. انسانها دیگر حتی مورد نیاز نمی بینند داستان های عشقی ۲۰۰ صفحه ای را بخوانند تا شاید یک صحنه کمابیش متعادل تر یک رابطه جنسی را در آن تجسم کنند. آدمها به آسانی نوشتن سه حرف و درخواست جسنجو از گوگل با یک کلیک راحت به منبع عظیمی از واکنش‌ها و سلیقه های سکسی دست می یابند.

    روزنامه نگار امریکایی مایکل کاسلمن در مجله اینترنتی « روانشناسی معاصر» مقاله تحقیقی را تدارک دیده است با عنوان « مسئله مهم فیلم سکسی دیدن و تاثیر بد آن است». نویسنده فوق اعتقادی به کنترل و سانسور اینترنت ندارد ولی امیدوار است از گسترش روزافزون فیلم های سکسی در بین کودکان و نوجوانان جلوگیری شود.

    روزنامه نگار امریکایی نیت خود را معطوف کرده است به تشریح دروغ ها و کلک های صنعت پورن. به اعتقاد او، فیلم های پورنو، شبیه فیلم های تعقیب و گریز هالیوودی هستند ولی همه می دانند که رانندگی به شکلی که در سینما شاهد هستیم با رانندگی در خیابان های واقعی تفاوت دارد.

    او می گوید، بینندگان فیلم پورنو به خاطر تماشای راحت و بسیار زیاد صحنه های سکسی، به موقعیت بازیگران غبطه می خورند و این توقع در آنها ایجاد می شود که از قافله پر ازدحام فعالیت جنسی عقب مانده اند. فیلم پورنو با گزینش بازیگران خوش هیکل و درشت اندام با جاذبه های سکسی به مردان بیننده پورنو احساس عدم اعتماد انتقال یافته می کنند. احساس ناخوشایندی که حتما به زندگی جنسی ارزش و احساس خودشان به بدنش لطمه خواهد زد.

    زنان دردنیای واقعی جهت هماغوشی نیاز به وقت دارند. احساس اعتماد، نگاه لطیف، نوازش های ظریف، گپ و گفتگو، و حتی در کنار هم بودن های سرشار از محبت، به زنان کمک می کند که جهت یک معاشقه کامل آماده گردند. تماس مداوم، خندیدن، یادآوری خاطرات و در میان گذاشتن احساسات و علائق یکسان زنان را در یک فضای رمانتیک و آرام، آماده یک رابطه جنسی پر اشتیاق می سازد . اما آنچه که فیلم های معمول پورنو ارائه می دهند شتاب بی رویه در داشتن رابطه جنسی در مناسب ترین وقت است.

    مطالب و فیلم‌های هرزه با واقعیت تطابق ندارد

    در این فیلمها، اکثر زنان و مردان شرکت کننده ، شاد و خوشحال و راضی به نظر میرسند. مورد نیاز به ذکر هست، اکثر هنرپیشه های شرکت کننده در این فیلمها، از کودکی در دام مافیاهای مواد مخدر و فحشا بوده اند و اکثر به مواد مخدر آلوده هستند و زندگی بسیار مشکل دارند و تنها علت شرکت در این فیلم ها، پول یا اجبار میباشد. آنها هیچ لذتی از این رابطه ها نبرده و اگر کسی پشت پرده صدا گذاری های اینگونه فیلم ها را دیده باشد براحتی میفهمد که جهت جنبش بیشتر، صداها با اغراق و مصنوعی تولید میشوند تا واقعیت طبیعی رابطه جنسی، تحریف شود. در ضمن حتی بعضی از مردان از طریق تکنیک های فیلم برداری و مصرف بعضی از مواد جهت بزرگی آلت تناسلی بطور موقت، این تلقین را در ذهن دیگران ایجاد میکنند که اندازه الت مردانه به این صورت است تا بتوانند بخصوص مردان را وادار به خریدن داروها و دستگاههای زیاد کردن طول و قطر آلت تناسلی کنند که ارزش علمی ثابت شده است ندارند و منافع هنگفتی از این تجارت سیاه به دست می آورند.

    دو بدآموزی مهم که اینگونه فیلم ها بر جامعه تحمیل میکند عبارتند از

    – تلقین رابطه مرد و زن بر پایه سکس( در حالیکه این رابطه باید بر اساس تعهد و علاقه و اطمینان باشد)

    – تحقیر زن و معرفی زن بعنوان وسیله خوشگذرانی ( در حالیکه نقش معنوی و مهم زنان در زندگی چنان بارز است که نیاز به توضیح دیگر ندارد)

    تاثیرات فیلم های پورنو را می توان به شرح زیر خلاصه کرد

    فیلم پورنو را در ادبیات نوین سیاسی نظامی و فرهنگی، حمله خاموش مینامند. در حال حاضر بیش از ۵۰۰ میلیون سایت پورنو و نیز دهها هزار فیلم و تصویر پورنو ، تجارت سیاه چندمیلیارد دلاری جهت گردانندگان این داستان ایجاد کرده است.

    پورنوگرافی از دو کلمه پورنو ( واژه لاتین به معنای فرد معامله گر جنسی) و گرافی ( مطالب تصویری و شنیداری و نوشتاری) تشکیل شده است است.

    در صورت وجود دو شرط زیر فیلم پورنو محسوب میشود

    ۱- فاقد ارزش علمی یا هنری باشد

    ۲- با استانداردهای عرفی و فرهنگ جنسی جامعه منطبق نبوده و تلقی شهوانی شدن از آن گردد.

    فیلم پورنو در کنار مضرات زیاد خود، منافع اندکی هم دارد که به هر دو آنها اشاره می کنیم

    مضرات فیلم پورنو

    ۱- حساسیت زدایی تدریجی فرد نسبت به اعمال جنسی، مثل سکس گروهی یا سکس نامتعارف یا سکس با کودکان و نوجوانان و حیوانات یا سکس با محارم یا متاهلین و از بین رفتن قبح اخلاقی و عقلی و عرفی واکنش‌ها های نامتعارف جنسی.

    ۲- تلقین رابطه زن و مرد بر پایه سکس به جای تعهد و علاقه و اطمینان.

    ۳- تحقیر زن و معرفی زن به عنوان وسیله خوشگذرانی و نیز تصویر انحرافی از مرد نشان دادن در خصوص اینکه مرد زن را فقط جهت سکس میخواهد نه آرامش معنوی و انسانی

    ۴- حضور مردان با اندامهای تناسلی نامتعارف که اکثرا با روش های مصنوعی و استفاده از داروها ایجاد شده است است جهت تلقین کوچکی آلت تناسلی در مردان و زنان مشاهده گر، جهت فروش وسایل بزرگ کننده آلت تناسلی فاقد ارزش علمی و تجارت هنگفت میلیاردی با استفاده از سادگی و نا آگاهی افراد، آیا که حتی آلت تناسلی با طول نعوظ ۱۰ سانتی متر هم، براحتی جهت لذت جویی زن و مرد کافی است و مهم مهارت رابطه زناشویی است نه اندازه آلت!

    ۵- صداگذاری خاص بر روی فیلم جهت اغراق چندین برابر لذت جنسی و گمراهی ذهنی در بیننده و شنونده و بخصوص ایجاد عدم اعتماد به نفس و سردی روابط زوجین یا جوانان دارای پارتنر، یا خرده گیری و انتقاد زوجین از همدیگر به علت روابط معمول و نرمال زناشویی که فاصله بسیار زیادی با آن فیلم ها دارد.

    ۶- استفاده از زنان یا مردان دارای اندام متناسب و با صورت راضی و خرسند از این داستان، جهت از بین بردن قبح اخلاقی و نیز ایجاد دلسردی جاذبه جنسی فیزیکی در اکثر زوجین یا پارتنرها که اندامهای معمولی دارند. جالب اینکه در اکثر مردان و بخصوص زنان شرکت کننده در این نوع فیلمها، اختلالات مصرف مواد، اعوجاجات روانی یا انزجار خود فرد از این فیلمها و فقط انجام آن بدلیل تمتع مالی دیده میشود.

    ۷- زمان معمول یک رابطه جنسی از ۲ دقیقه تا ۱۰ دقیقه کاملا نرمال هست. ولی با استفاده از دارو های جنسی و هنرپیشه های حرفه ای و همچنین فیلمبرداری های چند باره بعد از هر انزال و مونتاژ تکه های فیلم، عمل جنسی خیلی طولانی تر نشان داده می شود، تا بتوانند داروهای تاخیری یا کاندومهای تاخیری خود را به افراد ناآگاه به فروش برسانند.

    ۸- آموزش نادرست روابط جنسی به افراد به علت شروع خیلی سریع و مکانیکی رابطه جنسی بدون مراحل پیش نوازی و بعد نوازی در عمل جنسی.

    ۹- اعتیاد به دیدن این نوع فیلمها و سایتها، میتواند وقت زیادی از فرد گرفته و باعث عقب افتادگی رشد شخصیتی، اجتماعی، تحصیلی فرد و حتی ازهم پاشی کانون خانواده گردد.

    منافع اندک فیلم پورنو

    ۱- در مردان و زنانی که در خانواده های سخت گیر یا سنتی یا مذهبی بزرگ شده است و بخصوص زنانی که هیچ نوع اطلاعی از مهارت های جنسی ندارند تا حدی بافایده بوده، تا حدودی میتواند باعث آموزش و یادگیری پوزیشنهای متفاوت رابطه جنسی و بعضی اعمال جنسی دیگر گردد که البته، ممکن است فرد را درگیر روابط پرخطر در آینده هم بکند.

    ۲- به عنوان مرحله پیش نوازی جنسی در بعضی زوج ها میتواند موثر باشد.

    ۳- در ایجاد فانتزی های جنسی هم کمک کننده است.

    ۴- در افراد با کم کردن میل جنسی یا اختلالات نعوظ تا حدی میتواند کمک کننده باشد.

    در کل عوارض و خطرات این فیلمها و سایتها بخصوص جهت جوانان بسیار بسیار زیاد از منافع آن است و بررسی ها نشان داده است که اکثر جوانان بدلیل عدم دسترسی به آموزش درست در خصوص مسایل جنسی، از روی کنجکاوی در ابتدا، وارد این نوع مضامین میشوند و اکثر متاهلین به علت خروج از یکنواختی جنسی و بدلیل نا آشنایی با روشهای حفظ طراوت رابطه زناشویی به این نوع فیلمها علاقه نشان میدهند.

    البته میل به به تماشای فیلم های پورنو، دلواپس کننده نبوده و نشان دهنده اختلال جنسی در یک فرد نیست، لیکن هم افراد در طیف سلامت نرمال و هم افراد در طیف اختلال شخصیت و دارای اختلالات روانپزشکی از این سایتها و فیلمها استفاده میکنند که البته در افراد با شخصیت مرزی و ضداجتماعی و خودشیفته و نمایشی، زیاد دیده میشود.

    جالب اینکه در مطالعات متعدد نشان داده شده است است که انگیختگی جنسی مردان زیاد در صحنه های مرد با زن دیده میشود ولی انگیختگی جنسی زنان در تمامی صحنه ها چه مرد با زن ، چه زن با زن، چه انسان با حیوان هم دیده میشود و این داستان قدیمی یعنی کمرنگ بودن بعد شهوانی در برابر بعد عاطفی در زنان هم، کم کم نیاز به عوض کردن نگرش علمی و اجتماعی فرهنگی دارد.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health

    عبارات مهم : رابطه زن و مرد – رابطه زناشویی
    منبع: drshamshiri.com

    واژه های کلیدی: رابطه زن و مرد | رابطه زناشویی | برقراری رابطه | پورنوگرافی | روابط جنسی | رابطه جنسی | استفاده | احساسات | نوجوانان | مردانه | جوانان

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو