امام علي(ع):هر كه نگاه خود را از حرام باز دارد دلش آرام خواهد شد.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » این خوراکی ها هضم بسیار آسانی دارند

این خوراکی ها هضم بسیار آسانی دارند

در وقت بیماری بهتر است به دنبال خوراکی هایی باشید که هضم آسانی دارند. در این مطلب شما را با خوراکی های ساده هضم آشنا می کنیم.

این خوراکی ها هضم بسیار آسانی دارند

در وقت بیماری بهتر است به دنبال خوراکی هایی باشید که هضم آسانی دارند. در این مطلب شما را با خوراکی های ساده هضم آشنا می کنیم.

غذا و تغذیه تاثیر بسزایی در روند زندگی افراد دارد تا جایی که گزینش نوع غذا و شیوه تغذیه، بار بزرگی از سلامت فیزیکی و یا حتی روانی افراد را به دوش می کشد. بنابراین اتنخاب نوع تغذیه و همخوانی آن با شرایط بدنی افراد از اهمیت خاصی برخوردار هست. با توجه به شیوه زندگی مدرن امروزی، که سراسر مشغله و کمبود وقت هست، زیاد افراد ترجیح می دهند غذاهایی گزینش کنند که سریع آماده شوند و مغذی و ساده هضم بوده و با سرعت جذب بدن شوند.

عبارات مهم : دستگاه – خوراکی
برخی غذاهای خاص وجود دارد که نسبت به بقیه راحت تر هضم می شوند. اگرچه بدن به انواع مواد مغذی از قبیل فیبر، پروتئین و چربی ها نیاز دارد، بعضی غذاهای حاوی این مواد می توانند در ایجاد خونریزیهای معده و بیماریهای گوارشی موثر باشند. جهت نمونه، غذاهای غنی از فیبرهای مفید، مانند سبزیجات و گندم، ولی ممکن است هضم آنها سخت تر از کربوهیدرات های راحت باشد.

همچنین غذاهای چرب و تعدادی از پروتئین های حیوانی که هضم آنها جهت بدن بسیار زمانبراست، مدت زیادی جهت هضم به وقت نیاز دارند و می توانند فشار مضاعفی به دستگاه گوارش وارد آورند. بنابراین اکثر غذاهایی که جهت سلامت شخص مفیدند، خوشمزه نیستند و هنگامی که شخص، مبتلا به بیماری حادی باشد و مجبور به پیروی از رژیم غذایی خاصی شود، از خوردن آنها لذت نخواهد برد.

ده خوراکی ساده هضم که می توانند در وقت بیماری جهت شما بافایده باشند

نان آزمون هضم آسانی دارد

نان آزمون اغلب بخش عمده ای از یک رژیم ملایم( بدون نمک و ادویه) را تشکیل می دهد. یک علت آن، این است که هضم آن جهت معده و روده ساده هست. نان آزمون در کم کردن تهوع و استفراغ بافایده است و سوزش معده را کم می کند،اما آنچه باید توجه داشت این است که همه انواع تستها این چنین نیستند.

نان گندم خالص غنی از فیبر است و هضم آن جهت بعضی افراد سخت هست. بنابراین، جهت دوری از پرسشها گوارشی، این افراد می توانند هنگامی که ناخوشند، نان آزمون سفید را به همراه کره استفاده کنند تا هضم آن ساده تر شود. افرادی که نسبت به گندم یا غذاهای دارای نشاسته حساسیت دارند، می توانند نان های بدون گندم یا نشاسته را استفاده کنند.

این خوراکی ها هضم بسیار آسانی دارند

برنج سفید هضم آسانی دارد

برنج از جمله غلاتی است که منبع انرژی خوبی جهت بدن به شمار می رود، ولی تمامی غلات به آسانی هضم نمی شوند. آن دسته از غلات که فیبر بالایی دارند، مانند برنج قهوه ای، می توانند در ایجاد ناراحتی ها و تحریکات گوارشی مانند اسهال، نفخ و گازهای معده دخیل باشند. بنابراین، برنج سفید نسبت به نوع قهوه ای آن، به علت اینکه بدون سبوس بوده و فیبر کمتری دارد ساده تر هضم می شود و چون کربوهیدرات بیشتری دارد، در بدن تولید انرژی بیشتری می کند.

کراکرهای نمکی هضم آسانی دارند

بیسکویت های بدون قند نمکی یا همان کراکرها اغلب جهت درمان حالت تهوع و استفراغ و نیز سو هاضمه مانند تهوع صبحگاهی زنان باردار پیشنهاد می شوند. کراکرها، بیسکویتهای بسیار سبک و ملایمی حاوی کربوهیدرات هستند که باعث سو هاضمه و تحریکات گوارشی نمی شوند.

موز هضم آسانی دارد

موز منبع خوبی از کربوهیدرات است که به آسانی هضم می شود و اکثر افراد مشکلی با آن ندارند. در موزهای رسیده این کربوهیدراتها دست یافتنی تراست. جهت کسانی که مدتی دچار بیرون روی و اسهال هستند، موز گزینش خوبی خواهد بود، چون پتاسیم از دست رفته بدن را تا حدودی جبران خواهد کرد.

سس سیب هضم آسانی دارد

میوه بخشی ار رژیم غذایی سالم هست، ولی به علت داشتن فیبر، باعث بروز پرسشها گوارشی می شود. سس سیب یک گزینش عالی به عنوان منبع میوه ای است که آسانتر هضم می شود، لیکن سیب میکس شده است است که به صورت پوره درآمده و اگرچه آن هم مقداری فیبر دارد، ولی این مقدار بسیار کمتر از فیبر یک سیب کامل که هضم آن نیز جهت معده و دستگاه گوارش سخت تر هست، خواهد بود.

همچنین سس سیب حاوی پکتین است که یک فیبر قابل حل شدن در آب است و می تواند به درمان اسهال کمک کند. علاوه بر این، قند و کربوهیدرات موجود در آن باعث زیاد کردن انرژی بدن می شود. به طور کلی، سیب و سس آن حاوی کربوهیدرات های تخمیر شده است و قندهای بافایده است که باکتریهای روده را تغذیه می کنند، ولی ممکن است علایم سندرم جنبش پذیری روده را وخیم تر نمایند. بنابراین اگر شخصی مبتلا به این بیماری هست، می تواند به جای سیب از بلوبری یا انگور استفاده کند.

در وقت بیماری بهتر است به دنبال خوراکی هایی باشید که هضم آسانی دارند. در این مطلب شما را با خوراکی های ساده هضم آشنا می کنیم.

تخم مرغ هضم آسانی دارد

تخم مرغ به علت دارا بودن پروتئین و مواد معدنی به سلامت بدن کمک می کند. خاگینه ( تخم مرغ به هم زده و پخته شده) خوراکی نرم، ملایم و راحت است که به آسانی در دستگاه گوارش تجزیه شده است و هضم می شود و حال کسانی را که مدتی دچار ویروس معده یا تهوع بوده اند، مساعد می کند. هم سفیده و هم زرده تخم مرغ، هر دو معمولا حساسیت زا نبوده و به آسانی هضم می شوند.

سیب زمینی شیرین هضم آسانی دارد

سیب زمینی شیرین، منبعی غنی از فیبرهای قابل حل در آب است که نسبت به فیبرهای غیر قابل حل در آب، بسیار راحت تر هضم می شود. علاوه بر این، فیبرهای حل شدنی باعث زیاد کردن باکتری های بافایده روده و در نتیجه اصلاح عملکرد دستگاه گوارش می شوند. همچنین سیب زمینی شیرین دارای پتاسیم است که اغلب تقویت کننده خوبی جهت پتاسیم از دست رفته بدن در دوره نقاهت اختلالات گوارشی خواهد بود.

جوجه هضم آسانی دارد

جوجه منبع خوبی از پروتئین حیوانی(گوشت سفید) کم چربی است که به بدن جهت بازسازی و ترمیم خودش کمک می کند و به آسانی هضم می شود. هچنین بدون فیبر هست، بنابراین گزینش خوبی جهت افراد مبتلا به اختلالات گوارشی مانند سندرم جنبش پذیری روده هست. عالی ترین روش مصرف آن پختن یا کباب پز کردن جوجه بدون پوست است و بهتر است که سرخ نشود، آیا که در جوجه سرخ شده، روغن می تواند باعث ایجاد ناراحتی معده شده است و اختلالات گوارشی را وخیم تر کند.

سالمون هضم آسانی دارد

اگر به دنبال یک ماهی ساده هضم هستید، سالمون گزینش بسیار خوبی هست. غنی از پروتئین و اسیدهای چرب، ضد التهاب و سرشار از امگا ۳ است. پختن سالمون نسبت به کباب کردن و یا سرخ کردن آن،معمولا روش بهتری است لیکن هضم آن آسانتر خواهد بود.

ژلاتین هضم آسانی دارد

ژلاتین اغلب نخستین غذایی است که افراد بیمار بعد از عمل جراحی در بیمارستان می خورند، لیکن هضم آن جهت دستگاه گوارش راحت بوده و به درمان کم آب شدن بدن که ناشی از استفراغ و اسهال هست، کمک می کند. از شاخصه های دیگر ژلاتین این است که بدون روغن یا چربی است و ترکیب راحت ای است که بسیار ملایم، خوش طعم و خوش خوراک هست.

بیماریهایی که خوراکی های ساده هضم به درمان یا پیشگیری از آنها کمک می کنند

انواع متفاوت بیماریهای روده ای می توانند باعث بروز پرسشها گوارشی شوند. گزینش غذاهایی که به آسانی هضم می شوند به تسکین بعضی علایم این بیماریها کمک کرده و از پیشرفت بعضی دیگر از آنها جلوگیری می کنند. غذاهای ساده هضم ممکن است در درمان یا پیشگیری بعضی از بیماریهای خاص گوارشی و یا دوران نقاهت بعضی از آنها مانند جراحی روده، آنفلوآنزای همراه با دل درد و اسهال و استفراغ، سندرم جنبش پذیری روده، سوزش معده، اسهال و سوهاضمه بافایده باشد.

این خوراکی ها هضم بسیار آسانی دارند

هشدار

واکنش های معده همه اشخاص به بعضی غذاها، کاملا شبیه هم نیست. غذاهایی هستند که ممکن است هضم آنها جهت بعضی افراد سخت باشد و باعث تحریکات گوارشی در آنها شود، ولی بعضی دیگر را اذیت نکند و دستگاه گوارش آنها را جنبش نکند.

غذاهایی که هضم آنها سخت است ممکن است علایم جنبش و حساسیت های آلرژیک را بدتر کنند. تعیین و شناسایی اینکه کدام غذاها باعث آزار دستگاه گوارش می شود و کدامیک آن را جنبش نمی کند، کمی سخت هست. اینکه شخص به خاطر داشته باشد که برخی غذاها ممکن است جهت سلامت کلی بدن بافایده باشند ولی باعث ایجاد پرسشها گوارشی شوند، در زمینه پیشگیری از پرسشها گوارشی بسیار کمک کننده خواهد بود.

البته آنچه باعث سوهاضمه و ناراحتی های گوارشی می شود، فقط بعضی از غذاها نیست، بلکه عادات بد خوردن مانند خوب نجویدن غذا، سریع غذا خوردن یا غذا خوردن همراه با استرس و نگرانی نیز می تواند باعث ایجاد آن شود. باید تاکید کرد که تمرین عادات صحیح خوردن می تواند امراض و ناراحتی های گوارشی را کم کردن دهد.

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع:salamatonline.ir

واژه های کلیدی: دستگاه | خوراکی | سلامت | سلامت | تغذیه | تغذیه و بیماریها |

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو