آیا او (خدا) برای بنده اش کافی نیست؟ (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علائم قبل از سکته قلبی را بشناسید

    علائم قبل از سکته قلبی را بشناسید

    تشخیص سکته قلبی قبل از از بروز آن، وقت حساسی است و اگر با نشانه های آن آشنا باشید به آسانی می توانید آسیب های وارد شده است به بیمار را کم کردن دهید.

    علائم قبل از سکته قلبی را بشناسید

    تشخیص سکته قلبی قبل از از بروز آن، وقت حساسی است و اگر با نشانه های آن آشنا باشید به آسانی می توانید آسیب های وارد شده است به بیمار را کم کردن دهید.

    علائم انواع سکته قلبی چیست

    سکته قلبی هیچ وقت با برنامه قبلی برایتان اتفاق نمی افتد و حتی ممکن است هنگامی که اصلا نمی دانید قلبتان بیمار است زندگی شما را زیر و رو کند یا خط نهایی بر آن بکشد .
    بی شک اگر کارها اولیه جهت فردی که دچار سکته شده است سریع انجام بگیرد، می شود در زیاد موارد خطر فوت و آسیب شدید را کنترل کرد . به همین علت دقایق اولیه بعد از بروز سکته، وقت حساسی است که نباید کم اهمیت شمرده شود . با این حال خیلی ها نمی دانند در چنین لحظاتی چه کارهایی را باید انجام دهند و چه کارهایی را نه . به همین منظور در ادامه مروری بر آین کارها خواهیم داشت.

    عبارات مهم : علائم هشداردهنده – بیماران دیابتی

    علت سکته قلبی یا اختلال خونرسانی به قلب

    سکته قلبی یا انفارکتوس infarction وضعیتی است که در آن خونرسانی به بخشی از عضله قلب متوقف و بافت آن ناحیه دچار فوت می شود. قلب دارای سه رگ مهم است که یکی از بااهمیت ترین آنها در بخش چپ قلب قرار دارد. سکته زمانی اتفاق می افتد که هر یک از این رگ ها دچار تنگی و انسداد شود. عامل این تنگی، پلاک هایی است که به مرور وقت بر اثر عوامل متفاوت روی دیواره داخلی رگ تشکیل می شود. پلاک مشمول بر ۷۰ تا ۸۰ درصد چربی است و بقیه آن از گلبول های سفید و سلول های خونی تشکیل می شود. روی پلاک، پوسته ای واقع شده است است که معمولا نازک هست. اگر تنگی رگ بیش از ۵۰ درصد باشد، احتمال پاره شدن پوسته پلاک بالا می رود. با پاره شدن این پوسته، محتویات آن بیرون می ریزد و رگ را می بندد. در این وضعیت، خونرسانی به عضله قلب مختل می شود و سکته اتفاق می افتد.

    علائم قبل از سکته قلبی را بشناسید

    مهم ترین علائم قبل از سکته قلبی

    از بااهمیت ترین علائم هشداردهنده سکته قلبی، احساس درد در قفسه سینه یا فشار سردل است که در زیاد مواقع این درد همراه با حرکت زیاد می شود. همچنین این درد معمولا به فک تحتانی، شانه ها و بازوها انتشار پیدا می کند.

    تعریق ( عرق سرد )، اختلال تکلم و بی حالی نیز از دیگر نشانه های سکته قلبی است.

    یکی دیگر از نشانه های سکته قلبی احساس درد در ناحیه معده است که فرد آن را با ناراحتی های گوارشی اشتباه می گیرد و باعث می شود مراجعه سریع به دکتر نداشته باشد.

    حتی بادگلویی که معمولا بعد از یک وعده غذایی سنگین عارض می شود و اغلب ناشی از حجم زیاد هوای بلعیده شده است هست، در صورت همراه بودن با علائم دیگر سکته، می تواند نشانه ای از حمله قلبی نیز باشد.

    سکته خاموش

    برخلاف تصور عموم، درد قلبی فقط به دست چپ منتشر نمی شود، بلکه دست راست را هم می تواند تحت تاثیر قرار دهد. درواقع این درد می تواند در هر ناحیه ای از بالای ناف تا فک منتشر شود ؛ ولی توصیه مهم اینجاست که بعضی از افراد مثل بیماران دیابتی ممکن است اصلا درد سکته یا گرفتگی رگ را احساس نکنند و آن را با علائم دیگری مثل تنگی نفس و عرق سرد اشتباه بگیرند.

    چنین افرادی مبتلا به سکته خاموش می شوند. بویژه افراد مسن معمولا هنگام سکته به جای درد و تنگی نفس دچار تهوع، استفراغ و بی قراری می شوند.

    در صورت مشاهده علائم قبل از سکته قلبی بنشینید یا دراز بکشید

    شخص هنگام بروز این نشانه ها باید از هر نوع حرکت و فعالیت اجتناب کند و از اطرافیان بخواهد بسرعت وی را به نزدیک ترین مرکز درمانی مجهز به خدمات اورژانش قلبی انتقال یافته کنند . توجه داشته باشید که راه رفتن احتمال زمین خوردن فرد را زیاد می کند که این امر می تواند اوضاع را بدتر کند. قلب در حالت دراز کشیده می تواند با تلاشی کمتر خون بیشتری به مغز برساند. پس از دراز کشیدن باید چانه را کمی بالاتر قرار دهید تا مجرای هوا باز بماند و اکسیژن رسانی بخوبی انجام شود. در صورتی که فرد بیهوش است یا مسئله قورت دادن دارد نیز باید او را به پهلو بخوابانید.

    تشخیص سکته قلبی قبل از از بروز آن، وقت حساسی است و اگر با نشانه های آن آشنا باشید به آسانی می توانید آسیب های وارد شده است به بیمار را کم کردن دهید.

    در صورت مشاهده علائم قبل از سکته قلبی سرفه کمک زیادی نمی کند

    چندی پیش در اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … هنگام بروز علائم سکته و تا رسیدن اورژانس، سرفه بسیار توصیه شده است بود . در حالی که اغلب افرادی که دچار حمله قلبی می شوند به علت بروز درد شدید در ناحیه قفسه سینه و احساس ضعف، بی حالی و سرگیجه قادر به بروز تصویر العمل هایی چون سرفه نیستند . علاوه بر این چنین اقدامی جهت کمک به فرد چندان موثر تلقی نمی شود و شاید بتواند فقط جهت چند ثانیه افت فشار خون و کندی ضربان قلب را در شخص سکته کرده به تعویق بیندازد.

    بیمار یا اطرافیان او باید به محض مشاهده علائم سکته با اورژانس تماس بگیرند. در این شرایط بیمار باید از فعالیت خودداری کند و در حالت استراحت قرار بگیرد. اورژانس بلافاصله با رسیدن به محل، از بیمار نوار قلب می گیرد و داروهای اولیه مثل قرص زیرزبانی یا نیتروگلیسیرین را در اختیار او قرار می دهد.

    در صورت مشاهده علائم قبل از سکته قلبی مصرف قرص آسپیرین بهتر است یا نیتروگلیسیرین؟

    همه افراد بویژه بیماران قلبی باید هر لحظه قرص آسپیرین و نیتروگلیسیرین (زیر زبانی) را همراه خود داشته باشند.

    فرد هنگام درد قفسه سینه باید بنشیند و قرص نیتروگلیسیرین را در زیر زبان قرار دهد؛ لیکن در اوضاع ایستاده، مصرف آن باعث کم کردن فشار خون می شود. قرص باید به طور طبیعی حل شود و نباید بلعیده شود. بیماری که دهانش خشک است قبل از مصرف قرص کمی آب بنوشد یا دهان خود را خیس کند و قبل از حل شدن قرص زبان خود را حرکت ندهد. در صورتی که بعد از مصرف یک قرص درد کم کردن نیافت، می توان به فاصله هر پنج دقیقه تا سه قرص استفاده کرد و منتظر رسیدن اورژانس شد. علاوه بر قرص زیرزبانی، مصرف آسپیرین نیز می تواند هنگام بروز علائم سکته بافایده باشد. در این شرایط فرد باید یک قرص آسپیرین ۳۲۵ میلی گرمی جویدنی یا چهار قرص آسپیرین فرزند (۸۰ میلی گرمی) را یکجا مصرف کند تا آمبولانس به محل برسد.

    نباید بخوابید

    معمولا خستگی مفرط از علائم خفیف سکته قلبی بویژه در افراد مسن هست. در چنین شرایطی افراد دچار خواب آلودگی می شوند و تصور می کنند با خواب کوتاه می توانند علائم را کم کردن دهند. در حالی که خواب نمی تواند علائم سکته را کم کردن دهد یا آن را از بین ببرد. بعد فرد باید بلافاصله به مرکز درمانی انتقال یافته شود.

    ماساژ قلبی را یاد بگیرید

    شرکت در کلاس های آموزش کمک های اولیه جهت احیای قلبی به همه افراد، بویژه کسانی که یک بیمار قلبی ـ عروقی در خانواده دارند توصیه می شود . بهره گیری از تکنیک ماساژ قلبی در این کلاس ها به عنوان نخستین و موثرترین اقدام بعد از حمله قلبی به شخص آموزش داده می شود.البته این ماساژ جهت کسانی کاربرد دارد که بیهوش شده است اند و نبض ندارند. این افراد ممکن است تنفس نداشته باشند یا به طور غیرطبیعی نفس بکشند. ماساژ قلبی باعث می شود خون به حیاتی ترین عضو بدن یعنی مغز پمپاژ شود. درواقع اگر فعالیت قلب بیش از شش دقیقه متوقف شود و فرد ماساژ قلبی دریافت نکند، دچار فوت مغزی خواهد شد.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : همه آنچه باید راجع به حمله قلبی بدانید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : سکته قلبی در زنان زیر پنجاه سال, علت و علائم

    علائم قبل از سکته قلبی را بشناسید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : این عوامل موجب سکته قلبی در جوانان می شوند

    اگر می خواهید زیاد بدانید : بعد از یک سکته قلبی و جهت پیشگیری از سکته قلبی بعدی چه بکنید؟

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com /health
    منبع: jamejamonline.ir

    واژه های کلیدی: علائم هشداردهنده | بیماران دیابتی | کمک های اولیه | بیماران قلبی | علائم سکته | مشاهده | بیماری | اورژانس | ماساژ | احساس | فعالیت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • چاپ کتاب آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی