نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » بیماری های پوستی که در سفر به آنها دچار می شوید

    بیماری های پوستی که در سفر به آنها دچار می شوید

     بیماری های پوستی یکی از شایعترین پرسشها به وجود آمده در مسافرت هستند که آشنایی علائم آنها و راه های پیشگیری به شما کمک زیادی خواهند کرد.

    بیماری های پوستی که در سفر به آنها دچار می شوید

    بیماری های پوستی یکی از شایعترین پرسشها به وجود آمده در مسافرت هستند که آشنایی علائم آنها و راه های پیشگیری به شما کمک زیادی خواهند کرد.

    بیماری های پوستی مرسوم در مسافرت

    بعد از یک سال کار و تلاش مستمر روزانه، روز های تعطیلات نوروز وقت فراغت مناسبی جهت همه هموطنان عزیز جهت استراحت و تفریح های متنوع و سفرهای نوروزی و عوض کردن سبک زندگی می باشد.

    عبارات مهم : بیماری های پوستی – محافظت از چشم
    لذا افراد با شرایط محیطی جدیدی مواجه خواهند شد که مشمول بر جَوی و شرایط هوا جدید، سکونت در مکان های تازه مانند هتل ها، اقامتگاه ها و یا کمپ و چادر های سفری و نیز عوض کردن سبک تغدیه و پوشش می باشد که به نوبه خود ممکن است بیماری های پوستی خاصی را در فرد ایجاد کند که در این مقاله به بخشی از مرسوم ترین های آنها به اختصار اشاره می کنیم.

    بیماری های پوستی : سالک

    سالك در کشور ما در مناطق خاصی مانند استان اصفهان، کرمان و خوزستان بصورت مرسوم وجود دارد.عامل انگلی بیماری سالک به وسیله نیش یک پشه ریز به نام پشه خاکی انتقال یافته می شود. معمولا این پشه در هنگام غروب و شب فعالیت داشته و در طول روز در محل های تاریک و مرطوب مخفی می شود.

    مسافرت به مناطق با شیوع بالای این بیماری و بخصوص گذراندن شب در چادرها یا محل هایی که فرد محافظت کافی از نیش پشه را نداشته باشد، فرد را در معرض مبتلا شدن به بیماری سالک قرار خواهد داد.

    علائم سالک حدود ۲-۶ ماه بعد از گزش پشه به صورت ضایعات قرمز و برجسته و زخمی و مترشحه در محل گزش ظاهر می شود که همواره بعد از بهبودی اسکار جایگزین می گذارد.

    توصیه جهت جلوگیری از عدم مبتلا شدن به سالک، پوشاندن قسمت های باز بدن،اجتناب از رفتن به مكان های آلوده و یا تا حد امكان ترك محل قبل از غروب آفتاب و استفاده از پشه بند به خصوص پشه بند های آغشته به سم می باشد.

    بیماری های پوستی که در سفر به آنها دچار می شوید

    بیماری پوستی : گال

    گال یا جرب یك بیماری عفونی همراه با خارش و واگیردار است که عامل آن بندپایی از گروه مایت ها به نام علمی Sarcoptes scabiei می باشد. این عامل انگلی در زیر پوست تونل هایی حفر می کند که در آن تخم ریزی کرده واز میزبان تغذیه می کند.

    علایم بیماری مشمول بر خارش شدید بخصوص شب ها و ضایعات قرمز و خارش دار در مناطق متفاوت بدن مثل لای انگشتان دست، مچ دست ها، آرنج و زیر بغل و سینه ها و ناف می باشد.

    راه های انتقال بیماری از طریق تماس با افراد آلوده، استفاده از ملافه های یکسان و لباس های آلوده می باشد که این سرایت در مكان هایی كه افراد در رفت وآمد هستند مانند مسافرخانه ها، هتل ها، سربازخانه ها، مدارس و بیمارستان ها زیاد می باشد‏.‏

    راه های پیشگیری از بیماری مشمول بر عدم استراحت در محیط های غیربهداشتی و رعایت بهداشت فردی و نظافت روزانه می باشد. بایستی افراد آلوده آشنا شده است و از سایرین جدا شده است و درمان شوند. لباس های زیر و ملافه ها باید با آب داغ شسته و اتوکشی شود.

    بیماری پوستی : گزش حشره بند یا دراکولا

    بند یا دراکولا نامی است که به حشره ای از خانواده سوسک ها به نام علمی Paederus در استان گیلان و مازندران داده می شود. بر خلاف تصورعام این حشره نیش نمی زند بلکه فشار دادن یا له کردن آن روی پوست باعث آزاد شدن ماده ای بنام پدرین از بدن حشره می شود که باعث التهاب پوستی تاولی (درماتیت) بعد از ۱۲-۲۴ ساعت می شود.

    ضایعات پوستی معمولا در مناطق باز و بدون محافط بدن مانند گردن رخ می دهند. این حشره جثه کمی بزرگتر از مورچه داشته، ظاهری کشیده و باریک دارد و قادر به پرواز و حرکت سریع هست. معمولا در اوایل صبح و نزدیک غروب فعالیت داشته و به نورهای مصنوعی مانند فلورسنت میل به دارد.

    جهت پیشگیری از مبتلا شدن به این بیماری مهم است از توری و پشه بند در محل خواب استفاده شود. تا حد امکان تعداد لامپ های روشن در شب کم کردن یابد.

    درصورت کمپینگ در محل راه اندازی چادر علف های هرز و گیاه های پوسیده پاکسازی شده است و در صورت پهن کردن لباس ها در محیط باز در وقت جمع کردن البسه بطور کامل تکان داده و قبل از پوشیدن به دقت بررسی شوند تا حشره از طریق لباس با بدن تماس پیدا نکند. در صورت مواجهه پوست با این حشره آن را از سطح پوست پرانده و مناطق آلوده با آب و صابون بطور کامل شسته شوند.

    بیماری پوستی : اگزمای دست

    همه ساله در ایام عید عده زیادی از زن های منزل دار به علت شستشوی زیاد و منزل تکانی عید دچار خشکی پوست و اگزمای تحریکی دست می شوند.

    استفاده مکرراز شوینده هایی مثل وایتکس و پاک کننده های قلیایی بدلیل از بین بردن لایه چربی محافظ پوست فرد را در معرض زیاد و نفوذ عوامل مضر و حساسیت زا (آلرژن) قرار می دهند؛ که بدنبال آن پوست دست ها دچار التهاب، قرمزی، پوسته پوسته شدن، ترک خوردن و خارش و خشکی می شود.

    توصیه های مورد نیاز جهت جلوگیری از شدت یافتن اگزمای دست مشمول بر پوشیدن دستکش نخی در طول روز و پوشیدن دستکش لاستیکی روی آن در وقت کار و شست وشو با آب و مواد شوینده و مصرف مکرر مرطوب کننده ها بعد از خشک کردن دست ها بعد از تماس با آب می باشند. همچنین مهم است در وقت گردگیری و پاک کردن سبزی و گوشت و ماهی نیز فرد از دستکش استفاده کند.

    نکته مهم آن است که پوشیدن دستکش های سوراخ از نپوشیدن آن اوضاع را بدتر می کند و دستکش های فرسوده بایستی دور ریخته شوند. نیز در وقت شستشو و تماس طولانی با آب بهتر است که حلقه و انگشتر از دست خارج شوند؛ آیا که رطوبت و صابون در زیر آن جمع شده است و باعث آزرده شدن پوست می شود.

     بیماری های پوستی یکی از شایعترین پرسشها به وجود آمده در مسافرت هستند که آشنایی علائم آنها و راه های پیشگیری به شما کمک زیادی خواهند کرد.

    بیماری پوستی : آفتاب سوختگی

    مسافرت به مناطق گرمسیری و ساحلی فرد را در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار می دهد که در صورت عدم محافظت پوست مشکلاتی از جمله آفتاب سوختگی و حساسیت به نور را در فرد ایجاد می کند. اشعه ماورا بنفش خورشید بخش مضر تشعشع آفتاب است که علت اکثر آسیب های پوستی است.

    اشعه ماورا بنفش خورشید می تواند باعث برنزه شدن پوست شود ولی در عین حال فرد را دچار عارضه کوتاه مدت آفتاب سوختگی و قرمزی پوست و عوارض دراز مدت پیری پوست و سرطان های پوست می کند. بیشترین مواجهه با آن در ساعات ۹ صبح تا ۳ بعدازظهر می باشد و میزان آن از طریق بازتاب از سطح شن و ماسه ساحلی ۱۵-۳۰ درصد زیاد کردن می یابد.

    توصیه مورد نیاز به افرادی که به این مناطق سفر می کنند آن است که ۱۵-۲۰ دقیقه قبل از مواجهه با آفتاب از میزان قابل توجهی کرم ضد آفتاب مناسب با SPF حداقل ۳۰، روی صورت و مناطق غیر پوشیده بدن استفاده کنند و هر ۲-۳ ساعت یک بار و هم چنین بعد از شنا و تعریق آن را تکرار نمایند.

    ترجیحا از کلاه لبه دار و عینک آفتابی جهت محافظت از چشم و پوست صورت استفاده کنند و تا آنجا که ممکن است در معرض نور مستقیم آفتاب قرار نگرفته و در سایه و زیر سایه بان باشند.

    گردآوری : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    منبع : zendegionline.ir


    واژه های کلیدی: بیماری های پوستی | محافظت از چشم | عینک آفتابی | بیماری پوستی | ضد آفتاب | مبتلا شدن | استفاده | مسافرت | خورشید | بیماری | استفاده

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار