نیکوترین عادت تفکر است و حکمت زاده تفکر.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » آبلیمو سنتی یا کارخانه ای ، کدامیک سالمتر است؟

    آبلیمو سنتی یا کارخانه ای ، کدامیک سالمتر است؟

    آبلیمو یکی از زعم دهنده ها یا چاشنی هایی است که ما ایرانی ها زیاد استفاده می کنیم، ولی باید توجه داشته باشید که مصرف آبلیموهای سنتی خطراتی دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

    آبلیمو سنتی یا کارخانه ای ، کدامیک سالمتر است؟

    آبلیمو یکی از زعم دهنده ها یا چاشنی هایی است که ما ایرانی ها زیاد استفاده می کنیم، ولی باید توجه داشته باشید که مصرف آبلیموهای سنتی خطراتی دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

    آبلیموی سنتی یا کارخانه ای

    چند روز دیگر وارد فصل تابستان می شویم و بازار میوه های رنگارنگ و صد البته محصولات تهیه شده است از آنها داغ است.در این میان بعضی مغازه ها، واحدهای فروش میوه و تره بار و البته بعضی سودجویان، از تبلیغاتی استفاده می کنند که با واقعیت تفاوت زیادی دارد.

    عبارات مهم : کارخانه – تبلیغات
    در این تبلیغات تلاش شده است با استفاده از عباراتی همچون عرضه محصولات ارگانیک و خانگی، اطمینان خریداران به محصولات ظاهراً سالم آنها جلب شود. موضوعی که در عرضه آبلیموهای سنتی و صنعتی خود را به خوبی نشان می دهد.

    هر چند در این میان بعضی واحدهای تولیدی به خاطر سودجویی، دست به تقلب می زنند و نمی توان آنها را نادیده گرفت. ولی با این حال استفاده از محصولاتی که در کارخانه ها تولید می شوند خطر به مراتب کمتری نسبت به استفاده از محصولات خانگی دارند آیا که این محصولات حداقل اطلاعات مورد نیاز جهت ردیابی محصولات دارای مسئله را به مصرف کنندگان و مسئولان ذی ربط می دهند. این گزارش به دنبال بررسی های علمی یکی از باورهای اشتباه مردم در خصوص آبلیموهای سنتی تهیه شده است هست. شاید بعد از مطالعه آن، زیاد از قبل در خرید آبلیموهای به اصطلاح سنتی تامل کنیم.

    تبلیغات کاذب جهت عرضه آبلیموهای سنتی در وهله اول صورت صنعت غذا را در نظر مصرف کنندگان خدشه دار می سازد. بسیاری از مردم هم که تحت تاثیر این تبلیغات قرار می گیرند ترجیح می دهند به جای استفاده از محصولات استانداردی که در کارخانه ها تولید و فرآوری می شوند، این محصولات بی نام و نشان را استفاده کنند. ولی هنگامی که این عنوان به صورت تخصصی بررسی می شود نتیجه این است که بخش قابل توجهی از بی اعتمادی مردم به کارخانه ها بی علت است و پایه علمی ندارد. نتیجه این سلب اعتماد که به کام سودجویان و دلالان شیرین هست، فقط به ترساندن سلامتی مصرف کننده ختم نمی شود و بسیاری از خانواده ها را وا می دارد که در فصل تابستان یا خودشان اقدام به آبلیموگیری کنند یا از سنتی فروشان خرید کنند. در بین نگرانی های مردم، قیمت لیمو به طور سرسام آوری زیاد کردن یافته و هزینه گزافی به خانواده ها تحمیل خواهد شد.

    چرا استفاده از محصولات سنتی فروشان توصیه نمی شود؟ در ادامه در چند مورد به این پرسش پاسخ داده می شود.

    استفاده از نگهدارنده های غیر مجاز

    آبلیمو سنتی یا کارخانه ای ، کدامیک سالمتر است؟

    اگر تولید محصول با شاخصه های کیفی مد نظر واحدهای نظارتی اینقدر راحت بود، چگونه می توان با ابتدائی ترین امکانات محصولی تولید کرد که تا یک سال از فساد با کپک، مخمر یا باکتری های اسید دوست مصون بماند؟ پاستوریزاسیون صنعتی (در دمای C°۸۵ به مدت ۳۰ ثانیه) تحت شرایط کاملاً کنترل شده است علاوه بر این که محصول را ایمن و عاری از هرگونه میکروارگانیسم می کند، به همراه نگهدارنده های مجاز، مدت وقت نگهداری محصول را زیاد کردن می دهد. حال آن که تولیدکنندگان زیر زمینی فاقد چنین تجهیزاتی بوده و معمولاً از نگهدارنده های غیر مجاز استفاده می کنند.

    ویژگی های ظاهری عامه پسند، ولی غیر واقعی

    مراحل فیلتراسیون و هموژنیزاسیون در تولید صنعتی آبلیمو از اهمیت زیادی برخوردارند. علت مهم ظاهر براق و فاقد کدورت و پالپ آبلیموهای صنعتی، استفاده از این فناوری های پیشرفته در کارخانجات هست. در حالیکه تصور عموم بر این است که آبلیموی فاقد پالپ، خاصیت چندانی ندارد. از طرف دیگر بسیاری از آبلیموهای تهیه شده است سنتی دارای پالپ های شناور هستند که گاهی تا یکسال ته نشین نمی شود. آیا این عنوان شک بر انگیز نیست؟ ظاهر پالپی آبلیموهای سنتی در خوشبینانه ترین حالت با پایدار سازی تفاله خشک و آسیاب شده است لیمو ایجاد می شود.

    عدم تطابق با استاندارد ملی

    طبق استاندارد ملی آبلیمو، این محصول یا با فشردن طبیعی میوه یا از رقیق کردن کنسانتره لیمو با آب تهیه می شود. آیا می دانید علاوه بر کنسانتره طبیعی، متاسفانه کنسانتره های سنتزی و بسیار ارزان لیمو نیز در حال حاضر در بازار کشور به سهولت در دسترس است؟ از آنجا که نوک پیکان شرکت های نظارتی هر لحظه به سمت کارخانه داران و واحدهای دارای پروانه تولید هست، تولیدکنندگان زیرزمینی براحتی و بدون دغدغه بازرسی و ردیابی محصول، آبلیموهای خوش رنگ و لعاب و اصطلاحاً ارگانیک خود را فرموله و بدون هیچ گونه امکان ردیابی، به آسانی در اختیار مصرف کننده قرار می دهند. رنگ های مورد استفاده در تولید این محصولات اغلب جزو رنگ های سنتزی بوده که خطرات زیادی جهت مصرف کنندگان بویژه کودکان و زنان باردار دارد.

    بدون عوض کردن رنگ حتی در شرایط بد نگهداری

    آبلیمو یکی از زعم دهنده ها یا چاشنی هایی است که ما ایرانی ها زیاد استفاده می کنیم، ولی باید توجه داشته باشید که مصرف آبلیموهای سنتی خطراتی دارد که در اینجا به آنها اشاره می کنیم.

    فرآیند تولید صنعتی آبلیمو به علت کنترل دقیق شرایط عملیاتی تصویر العمل هایی که منجر به عوض کردن رنگ آبلیمو به سمت قهوه ای می شود را به تاخیر می اندازد. انجام این تصویر العمل ها با زیاد کردن دمای نگهداری، حضور اکسیژن در بسته و نگهداری در معرض نور تسریع می شود و حتی آبلیموهای صنعتی نیز از این نظر مستثنا نیستند. حال چگونه ممکن است آبلیموهای سنتی که ماه ها در پشت شیشه مغازه ها در معرض نور آفتاب و دمای بالا قرار گرفته هست، رنگ سبز قشنگ و البته دروغین خود را حتی تا زیاد از یکسال حفظ کنند؟

    وقت آن رسیده تا با تامل در پرسشها و حواشی که در مورد آبلیموهای سنتی وجود دارد، به خود بیاییم و اجازه دهیم صنایع قدیمی یا حتی نوپا که راه و روش درستی را جهت تولید محصولات خود در پیش گرفته اند، در سایه اعتماد مصرف کنندگان رشد و با به کارگیری حداکثر ظرفیت تولید خود، به شکوفایی اقتصادی ـ صنعتی کشور کمک کنند. در این عنوان جای خالی بازرسی های نهادها و شرکت های نظارتی بیش از پیش احساس می شود.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : معجزه آبلیمو

    اگر می خواهید زیاد بدانید : بالاخره آبلیمو بخریم یا نخریم؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : کاهو را با آبلیمو بخورید

    گرد آوری : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع : jamejamonline.ir

    واژه های کلیدی: کارخانه | تبلیغات | استفاده | نگهداری | محصولات | تبلیغات | استفاده | محصول | آبلیمو

    آبلیمو سنتی یا کارخانه ای ، کدامیک سالمتر است؟

    آبلیمو سنتی یا کارخانه ای ، کدامیک سالمتر است؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب