شما بدون تسلط بر خود نمی توانید فاتح دیگران باشید.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

     فشار خون بالا یکی از پرسشها جدی و مرسوم است که پیامدهای زیادی در پی دارد. در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    فشار خون بالا یکی از پرسشها جدی و مرسوم است که پیامدهای زیادی در پی دارد. در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

    فشار خون بالا چه پیامدهایی دارد؟

    آسیب به شریان

    شریان ها باید سفت و شل شوند و حرکت جهشی داشته باشند تا خون به آسانی در قلب و ریه حرکت کند تا از این طریق اکسیژن دریافت کرده و به دیگر اندام های داخلی بدن و بافت ها برساند. فشار خون بالا فشار زیادی به دیواره عروق وارد می کند. این مسئله به دیواره داخلی رگ ها آسیب وارد کرده و باعث تجمع چربی یا پلاکت های خون می شود. این پلاکت ها باعث سفت شدن و باریک شدن عروق می شود و در نتیجه رگها نمی توانند کار خود را به خوبی انجام دهند.

    عبارات مهم : علائم هشدار دهنده – نارسایی کلیه

    آنوریسم

    آنوریسم زمانی رخ می دهد که فشار خون بخشی از یک رگ را به بیرون فشار داده و دیواره آن ضعیف می شود. اگر این بخش ضعیف شده است پاره شود، منجر به خونریزی داخلی در بدن می شود که مسئله خیلی جدی و خطرناکی هست. این مسئله جهت هر یک از عروق خونی ممکن است رخ دهد، ولی معمولا آنوریسم در آئورت خیلی مرسوم تر هست؛ آئورت aorta یا سرخرگ بزرگ به بطن چپ قلب متصل است و خون تصفیه شده است را به تمام بدن می رساند. اگر هر یک از رگ های شما آسیب ببیند، ممکن است دچار آنوریسم شوید حتی اگر به فشار خون بالا مبتلا نباشید.

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    بیماری عروق کرونر Coronary Artery Disease یا CAD

    بیماری عروق کرونر زمانی رخ می دهد که پلاکت های خون در عروق نزدیک به قلب تجمع پیدا می کنند. این مسئله گردش خون را آهسته می کند و منجر به بروز درد قفسه سینه یا ریتم قلبی عجیب ( با نام آریتمی arrhythmia) می شود. انسداد منجر به حمله قلبی می شود.

    حمله قلبی

    زمانی که پلاکت ها تجمع پیدا می کنند یا یک لخته خون رها می شود تا یکی از رگ های قلب را مسدود کند، حمله قلبی بروز می کند. انسداد قلب مانع رسیدن اکسیژن و مواد مغذی به عضله قلب می شود. این امر به قلب آسیب می زند.

    ممکن است در قفسه سینه خود احساس فشار یا درد کنید، ولی گاهی در دست ها، گردن یا فک هم احساس درد خواهید کرد. در این شرایط نفس کشیدن سخت خواهد بود و ممکن است احساس سرگیجه و تهوع داشته باشید.

    در صورت مشاهده هر یک از این علائم هشدار دهنده بلافاصله به اورژانس اطلاع دهید.

     فشار خون بالا یکی از پرسشها جدی و مرسوم است که پیامدهای زیادی در پی دارد. در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

    بیماری عروق محیطی Peripheral Artery Disease یا PAD

    بیماری عروق محیطی مانند بیماری عروق کرونر است ولی بر روی رگ های دور از قلب تاثیر می گذارد، از جمله رگ های دست، پا، سر و شکم. در این شرایط ممکن است اغلب در هنگام پیاده روی یا بالا رفتن از پله ها احساس درد و گرفتگی در پاها داشته باشید. به علاوه زیاد احساس خستگی می کنید. این درد در وقت استراحت برطرف می شود و در وقت حرکت مجددا بروز می کند. بیماری عروق کرونر اگر درمان نشود، منجر به بروز پرسشها جدی مانند سکته مغزی، زخم معده و از دست دادن گردش خون در پاها می شود که قطع عضو را در پی خواهد داشت.

    نارسایی قلب

    فشار خون بالا می تواند باعث تنگ شدن عروق شود و به مرور وقت کار را جهت قلب سخت تر کرده و قلب را ضعیف تر می کند. در نهایت قلب آنقدر ضعیف می شود که نمی تواند خون کافی جهت بقیه قسمت های بدن تامین کند. این امر نارسایی قلبی نامیده می شود.

    بزرگ شدن قلب

    وقتی قلب جهت خونرسانی به اطراف سخت تر کار می کند، عضله قلب محکم تر می شود.در نتیجه کل قلب بزرگتر می شود. هر چه قلب بزرگتر شود، توانایی آن جهت انجام کار کمتر خواهد شد. در نتیجه بافت های بدن اکسیژن و مواد مغذی را به اندازه کافی دریافت نمی کنند.

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    سکته مغزی

    فشار خون بالا بااهمیت ترین عامل سکته مغزی است. دو نوع سکته مغزی وجود دارد:

    • سکته مغزی هموراژیک : یکی از رگ های ضعیف در مغز پاره می شود.
    • سکته مغزی ایسکمیک : یک لخته خون یا پلاک خونی آزاد شده است و مانع گردش خون به سلول های مغز می شود.

    زمانی که مغز خون کافی دریافت نمی کند، سلول های آن شروع به مردن می کنند. این مسئله بر روی توانایی فرد جهت فکر کردن، حرکت کردن، صحبت کردن و دیدن تاثیر می گذارد. نشانه های سکته مغزی عبارتند از:

    • افتادگی صورت
    • ضعف در بازوها و دست ها
    • مشکل در تکلم

    در این شرایط به اورژانس اطلاع دهید.

     فشار خون بالا یکی از پرسشها جدی و مرسوم است که پیامدهای زیادی در پی دارد. در ادامه به آنها اشاره می کنیم.

    زوال عقل

    فشار خون بالا می تواند باعث تجمع پلاک های خونی شود که عمل خونرسانی به مغز را انجام می دهند. انسداد این رگ ها می تواند گردش خون به بقیه قسمت های بدن را نیز آهسته کند. زمانی که نحوه کار مغز عوض کردن می کند، زوال عقل یا دمانس عروقی vascular dementia بروز می کند.

    این عارضه بر روی چگونگی فکر کردن، صحبت کردن، دیدن و به خاطر آوردن – و حتی حرکت کردن – تاثیر می گذارد. این عارضه معمولا به آهستگی و به مرور وقت بروز می کند. ولی اگر دچار سکته مغزی شده است باشد، علائم آن را سریع تر در خود مشاهده می کنید.

    نارسایی کلیه

    فشار خون بالا دومین عامل مهم در بروز نارسایی کلیه است. رگ هایی که کلیه جهت رهایی از مواد زائد و مایعات اضافه از آنها استفاده می کند، بر اثر فشار خون بالا تنگ و سفت می شوند. فشار خون بالا مانع رسیدن خون کافی و مواد مغذی به فیلترهایی به نام نفرون می شود. این امر در نهایت مانع عملکرد درست کلیه ها و نارسایی کلیه می شود.

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    مشکلات بینایی

    به مرور وقت فشار خون بالا می تواند گردش خون به سمت شبکیه چشم را آهسته کند. شبکیه لایه ای از بافت های حساس به نور در پشت چشم هست. به علاوه فشار خون بالا رسیدن خون به عصب های بینایی را نیز مختل می کند. عصب های بینایی سیگنال هایی را به مغز ارسال می کنند. هر یک از این دو ممکن است منجر به تاری دید شود. همچنین فشار خون بالا باعث انباشته شدن آب در زیر شیکیه می شود. این امر باعث آسیب دیدن بافت و تاری دید می شود.

    مشکل در رابطه جنسی جهت مردان

    فشار خون بالا می تواند باعث کند شدن گردش خون در هر جایی از بدن شود. بدون رسیدن خون کافی به آلت تناسلی، فرد در رسیدن به نعوظ یا حفظ نعوظ دچار مسئله می شود. اگر فکر می کنید از لحاظ جسمی سالم هستید، این مسئله نشان می دهد باید به دکتر مراجعه کنید.

    مشکل در رابطه جنسی جهت زنان

    بدن شما ممکن است به علت کم کردن گردش خون به واژن قبل از رابطه جنسی و در حین آن تصویر العمل متفاوتی نشان دهد. این شرایط باعث می شود در وقت نیاز به اندازه کافی جنبش نشوید و به ارگاسم رسیدن برایتان سخت باشد. به علاوه فشار خون بالا باعث زیاد کردن میزان خستگی می شود و بر روی عملکرد جنسی تاثیر می گذارد.

    از دست دادن تراکم استخوانی

    افراد مبتلا به فشار خون بالا اغلب کلسیم بیشتری در ادرار خود دارند. شاید به همین علت است که فشار خون بالا باعث می شود بدن مقدار زیادی از این ماده معدنی را از دست بدهد. کلسیم جهت حفظ قدرت استخوان ها مهم هست. از دست دادن کلسیم باعث شکستگی استخوان ها به خاص در زن های مسن می شود.

    آپنه خواب

    فشار خون بالا باعث شل شدن عضلات گلو شده است و به طور موقت ولی مکرر، باعث وقفه تنفسی در هنگام می شود. فشار خون بالا باعث بروز آپنه خواب می شود که آپنه به خودی خود منجر به بالا رفتن فشار خون می شود. جهت درمان سریعتر این شرایط حتما به دکتر مراجعه کنید. برطرف این مسئله از بروز سایر امراض و پرسشها نیز پیشگیری می کند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : دچار آپنه خواب شده است اید اگر این ۷ علائم را دارید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : انواع آپنه خواب، علائم، شیوع، علل و درمان هر یک از آنها

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۴۱ خوراکی جهت مقابله با فشار خون بالا

    اگر می خواهید زیاد بدانید : فشار خون بالا و عواملی که باعث فشار خون بالا می شوند

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۹ راه حل طبیعی جهت کنترل فشار خون

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی گروه تحریریه سایت

    واژه های کلیدی: علائم هشدار دهنده | نارسایی کلیه | نارسایی قلبی | بیماری | احساس | سلامت | پیشگیری و بیماریها | بیماریهای مهم

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    فشار خون بالا باعث بروز چه بیماری هایی می شود؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • چاپ کتاب لاتین
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک