آیا می پنداری که جسم کوچکی هستی ؟ولی درون تو جهان بزرگی نهفته است.(امام علی علیه السلام)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » روش های تشخیص و درمان سرطان سینه

    روش های تشخیص و درمان سرطان سینه

    روش های تشخیص و درمان سرطان سینه

    Image result for ‫سرطان سینه‬‎

    روش های تشخیص و درمان سرطان سینه

    سرطان سینه به طور متوسط یکی از هر هشت زن را تحت تاثیر قرار می دهد و دومین علت مرگ و میر به دلیل سرطان است. اگرچه احتمال سرطان سینه در مردان بسیار پایین تر از زنان است، با این حال نباید آن را دست کم گرفت. با معاینه ی سالانه و روش های تشخیصی و تشخیص زودهنگام می توان تا حد زیادی از پیشروی آن و بروز مسائل حاد جلوگیری کرد.

    چگونه

    ۱

    تغییر در نتایج تحقیقاتی را دنبال کنید. در گذشته توصیه می شد هر ماه زنان سینه ی خود را معاینه کنند. با این حال در سال ۲۰۰۹ پس از انجام چندین تحقیق مشخص گردید که معاینه ی شخصی سینه (BSE) مرگ و میر ناشی از سرطان را کاهش نمی دهد و باعث تشخیص زودهنگام نمی شود. با این حال توصیه می شود که زنان به طور متناوب سینه های خود را معاینه کنند تا از بافت آن مطلع باشند. این امر به آنها کمک می کند که به پزشک در کشف موارد و حالت غیرطبیعی در سینه یاری رسانند. با این وجود فراموش نکنید که معاینه ی شخصی هرگز نباید جای معاینه توسط پزشک و روش های تشخیصی دقیق را بگیرد.

    ۲

    به طور متناوب معاینه ی شخصی را انجام دهید. می توانید این کار را هر زمان که دوست داشتید انجام دهید، با این وجود توصیه می شود این کار را پس از دوره ی ماهانه ی خود انجام دهید تا تورم و درد سینه ها کمتر شده باشد. بدون لباس مقابل آیینه بنشینید یا بایستید و دست های خود را بالا و پایین ببرید. هر گونه تغییر شکل در اندازه، شکل، حساسیت به لمس و بافت سینه را بررسی کنید. به دنبال علائمی مانند موارد زیر باشید: قرمزی جدید، یا بثورات پوسته دار، تورم غیر معمول و یا حساسیت به لمس، تغییرات نوک پستان، مانند جمع شدن، خارش یا قرمزی، ترشح از نوک پستان، که می تواند خونی، روشن یا زرد باشد.

    ۳

    برای معاینه ی بافت سینه به پشت بخوابید یا زیر دوش با دستهای صابونی این کار را انجام دهید تا دست های شما سریع تر و روان تر حرکت کند. دست راست را زیر سر قرار دهید. با استفاده از سه انگشت دست چپ بافت سینه ی سمت راست را معاینه کنید. برای این کار از کل انگشت و نه صرفا نوک آن استفاده کنید. سینه خود را به صورت صفحه ساعت در نظر بگیرید. از موقعیت ساعت ۱۲ شروع کرده و با حرکات دایره ای کوچک به سمت ساعت ۱ بروید. این کار را تا رسیدن مجدد به ساعت ۱۲ ادامه دهید. انگشتان خود را به صورت مسطح و در تماس دائم با سطح سینه نگه دارید. پس از کامل شدن دایره، به اندازه ۲٫۵ سانتی متر به سمت نوک سینه حرکت کرده و دایره دیگری را حول ساعت فرضی ایجاد کنید. تا پوشش کامل تمامی سینه این الگو را ادامه دهید. از بررسی بخش های بالایی و بیرونی که تا ناحیه زیر بغل گسترده شده اند، اطمینان حاصل کنید. انگشتان را مجددا به صورت صاف و مستقیما بر روی بالای نوک سینه قرار دهید. زیر ناحیه نوک سینه را از نظر وجود هرگونه تغییر بررسی کنید. به آرامی نوک سینه ها را به سمت داخل فشار دهید. این کار بایستی به آسانی انجام پذیرد. این فرآیند را برای سینه ی چپ هم انجام دهید.

    ۴

    با سینه ی خود آشنا باشید. سایز و شکل آنها را کاملا بشناسید. در این صورت به پزشک بیشتر کمک می کنید.

    ۵

    ریسک فاکتورها را بررسی کنید. برخی افراد شانس بیشتری برای ابتلا به سرطان پستان نسبت به دیگران دارند. با این حال به یاد داشته باشید که این امر به معنی محکوم بودن شما به ابتلا به بیماری نیست، تنها باید آگاهی خود را افزایش داده و بیشتر به این مسئله توجه کنید. برخی از عوامل خطر عبارتند از:
    جنسیت: احتمال ابتلا زنان بیشتر از مردان است.
    سن: خطر ابتلا به سرطان سینه بعد از ۴۵ سال بیشتر می شود.
    قاعدگی: اگر قبل از ۱۲ سال قاعدگی شما شروع شده و یا قبل از ۵۵ سال وارد یائسگی شده اید، خطر ابتلا کمی افزایش می یابد.
    بارداری و شیردهی: بارداری و شیردهی هر دو شانس ابتلا به سرطان سینه را کم می کنند با این حال عدم باروری و بارداری بعد از ۳۰ سال این شانس را افزایش می دهد.
    شیوه زندگی: چاقی، سیگار کشیدن و مصرف الکل عوامل خطرساز سرطان پستان هستند.

    ۶

    از سابقه ی فامیلی خود مطلع شوید. سابقه ی شخصی شما اهمیت بسیاری دارد. اگر قبلا دچار سرطان سینه شده اید، احتمال بروز مجدد آن در سینه ی دیگر زیاد است. از سوی دیگر ابتلا فامیل درجه یک نیز ریسک ابتلای شما را نیز افزایش می دهد.

    ۷

    هر گونه تغییر در سایز سینه ها را به پزشک اطلاع دهید. وجود تومور یا عفونت باعث تغییر شکل یک یا هر دو سینه می شود.

    ۸

    هر گونه ترشح غیر معمول از نوک سینه را بررسی کنید. اگر مادر شیرده نیستید، این حالت نشانه ی خوبی نیست به خصوص اگر بدون فشار به نوک یا بافت سینه بروز کند. در پی هر گونه ترشح از سینه به پزشک مراجعه کنید.

    ۹

    همیشه تومور با برآمدگی همراه نیست. در صورت مشاهده ی تورفتگی در سینه یا نوک آن به پزشک مراجعه کنید. این امر می تواند به دلیل وجود تومور در نزدیکی پوست سینه باشد.

    ۱۰

    ضخیم شدن پوست، قرمزی، گرمی یا خارش نیز از علائم خطرساز هستند. سرطان التهابی پستان، هر چند نادر است اما بسیار تهاجمی است. این نوع سرطان با بروز عفونت در سینه علائم یکسانی دارد. اگر آنتی بیوتیک ها مشکل شما را رفع نکردند سریعا به پزشک مراجعه کنید.

    ۱۱

    آگاه باشید که درد طبیعی نیست. اگر دچار درد در بافت سینه یا در ناحیه نوک آن شدید که به راحتی برطرف نمی شود باید با پزشک مشورت کنید. درد در این ناحیه به طور معمول رایج نیست و ممکن است علامت عفونت یا رشد توده باشد.

    ۱۲

    علائم سرطان سینه ی پیشرفته را بدانید. به یاد داشته باشید که این علائم نشانه ی حتمی سرطان نیست با این حال باید برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید: کاهش وزن، درد استخوان، تنگی نفس، زخم در سینه، به خصوص زخم هایی که قرمز هستند، خارش دارند و از آنها چرک یا مایع روشن تراوش می شود.

    روش های تشخیص و درمان سرطان سینه

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • چاپ کتاب آمازون
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • چاپ کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی