آگاه باشيد، تنها با ياد خدا دلها آرامش می ‏يابد! (قران کریم)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

     چاقی هر لحظه بر اثر تغذیه نامناسب یا عدم تحرک بروز نمی کند. گاهی بعضی عوامل باعث چاقی می شوند که فکرش را نمی کنید.

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    چاقی هر لحظه بر اثر تغذیه نامناسب یا عدم تحرک بروز نمی کند. گاهی بعضی عوامل باعث چاقی می شوند که فکرش را نمی کنید.

    چاقی و چند علت عجیب جهت آن

    اگر شروع به دریافت کالری بیشتری کنید یا کمتر از معمول ورزش کنید، نباید از زیاد کردن وزن خود تعجب کنید. ولی اگر همه کارهای مورد نیاز را مانند هر لحظه انجام می دهید ولی وزن تان زیاد کردن پیدا می کند چطور؟ علت زیاد کردن وزن بی علت چیست؟ در این شرایط وقت آن رسیده که به یک سری پرسشها دیگر در بدن خود دقت بیشتری داشته باشید. در ادامه به عوامل چاق کننده ای اشاره می کنیم که فکرش را هم نمی کنید.

    عبارات مهم : تخمدان پلی کیستیک – هورمون ها

    چاقی بر اثر کم خوابی

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    دو مسئله مهم در مورد خواب و زیاد کردن وزن وجود دارد. اول اینکه اگر تا دیر وقت بیدار بمانید، احتمال خوردن میان وعده های آخر شب زیاد خواهد بود و این به معنای دریافت کالری زیاد است. مسئله دوم اتفاقاتی است که در وقت خواب در بدن شما می افتد که بر اثر کم خوابی از این اتفاقات محروم می شوید. تغییر در سطح هورمون ها گرسنگی و اشتها را زیاد کردن می دهد و همچنین باعث می شود بعد از خوردن غذا خیلی احساس سیری نکنید.

    چاقی بر اثر اضطراب

    وقتی خواسته های زندگی زیاد کردن پیدا می کند، بدن نیز به حالت دیگری عوض کردن اوضاع می دهد. در این شرایط کورتیزول که هورمون استرس هست، ترشح می شود و باعث زیاد کردن اشتها می شود. و البته زمانی که مضطرب هستیم زیاد به خوردن غذاهای پرکالری میل به داریم. این ترکیب باعث زیاد کردن وزن می شود.

    چاقی بر اثر داروهای ضد افسردگی

     چاقی هر لحظه بر اثر تغذیه نامناسب یا عدم تحرک بروز نمی کند. گاهی بعضی عوامل باعث چاقی می شوند که فکرش را نمی کنید.

    یکی از عوارض تلخ بعضی داروهای ضد افسردگی زیاد کردن وزن است. اگر فکر می کنید داروهای ضد افسردگی شما باعث زیاد کردن وزن تان شده است در مورد عوض کردن در برنامه درمانی با دکتر مشورت کنید. ولی هرگز سر خود داروی خود را عوض کردن ندهید یا مصرف آن را متوقف نکنید. بهتر است بدانید برخی افراد نیز بعد از مصرف داروهای ضد افسردگی زیاد کردن وزن را تجربه می کنند آیا که علائم افسردگی اصلاح پیدا کرده و احساس بهتری دارند و در نتیجه اشتهای آنها نیز اصلاح پیدا می کند. به علاوه افسردگی نیز باعث عوض کردن در وزن می شود.

    چاقی بر اثر مصرف داروهای استروئیدی

    داروهای ضد التهاب اسروئیدی مانند پردنیزون prednisone باعث زیاد کردن وزن می شوند. احتباس مایعات و زیاد کردن اشتها بااهمیت ترین علل بروز این مسئله هستند. در بدن بعضی افراد نیز در وقت مصرف داروهای استروئیدی به طور موقت محل ذخیره چربی ها عوض کردن می کند – چربی ها زیاد در بخش هایی مانند صورت، شکم یا پشت گردن ذخیره می شود. اگر زیاد از یک هفته داروهای استروئیدی مصرف کرده اید، مصرف آن را به طور ناگهانی متوقف نکنید. توقف ناگهانی منجر به بروز پرسشها جدی می شود. ابتدا بهتر است با دکتر مشورت کنید.

    داروهایی که باعث چاقی می شوند

    داروهای بسیار دیگری باعث زیاد کردن وزن و چاقی می شوند. این داروها عبارتند از داروهای روانپریشی (داروهایی که جهت درمان اختلالاتی مانند اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی تجویز می شوند )، داروهای درمان میگرن، تشنج، فشار خون بالا و دیابت. با دکتر مشورت کنید تا دارویی مناسب شما جهت اصلاح علائم و کم کردن عوارض جانبی تجویز شود.

    آیا قرص ضد بارداری باعث چاقی می شود؟

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    بر خلاف اعتقاد عموم مردم، ثابت شده است که قرص های ضد بارداری ترکیبی (استروژن و پروژستین) باعث زیاد کردن وزن مداوم نمی شوند. تصور می شود که بعضی زن هایی که در حال مصرف قرص های ضدبارداری ترکیبی هستند، دچار اضافه وزن ناشی از احتباس مایعات شوند، ولی این مسئله نیز معمولا موقت است. اگر همچنان دلواپس زیاد کردن وزن هستید، با دکتر مشورت کنید.

    چاقی بر اثر کم کاری تیروئید

    اگر تیروئید شما به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند، احتمالا احساس خستگی، ضعف و سرما می کنید و دچار زیاد کردن وزن خواهید شد. اگر هورمون تیروئید به اندازه کافی در بدن شما نباشد، سوخت و ساز بدن آهسته شده است و احتمال زیاد کردن وزن زیاد خواهد شد. حتی عملکرد تیروئید در سطح پایین نیز ممکن است باعث زیاد کردن وزن شود. درمان کم کاری تیروئید با دارو بعضی علائم زیاد کردن وزن را معکوس می کند.

    آیا یائسگی باعث زیاد کردن وزن می شود؟

     چاقی هر لحظه بر اثر تغذیه نامناسب یا عدم تحرک بروز نمی کند. گاهی بعضی عوامل باعث چاقی می شوند که فکرش را نمی کنید.

    برخی زن ها در وقت یائسگی دچار زیاد کردن وزن می شوند، ولی احتمالا هورمون ها تنها عامل این زیاد کردن وزن نیستند.افزایش سن سوخت و ساز بدن را کم کردن می دهد بنابراین کالری کمتری در بدن سوزانده می شود. به علاوه عوض کردن در سبک زندگی (مانند کمتر ورزش کردن) نیز باعث زیاد کردن وزن می شوند. ولی زمانی که زیاد کردن وزن به یائسگی مربوط باشد، تجمع چربی در اطراف کمر زیاد از ران ها و باسن خواهد بود.

    نشانگان کوشینگ Cushing’s Syndrome

    افزایش وزن یکی از بااهمیت ترین نشانه های نشانگان کوشینگ است.نشانگان کوشینگ شرایطی است که بر اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض هورمون استرس، کورتیزول، زیاد کردن وزن و دیگر پرسشها و اختلالات بروز می کند. اگر جهت آسم، آرتروز و یا لوپوس در حال مصرف استروئید هستید، ممکن است دچار نشانگان کوشینگ شوید. به علاوه این مسئله زمانی بروز می کند که غدد آدرنال بیش از حد هورمون کورتیزول تولید می کند یا ممکن است به یک تومور مربوط شود. زیاد کردن وزن زیاد در اطراف صورت، گردن، قسمت بالای کمر یا دور کمر مشاهده می شود.

    سندروم پلی کیستیک تخمدان (PCOS)

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    سندروم پلی کیستیک تخمدان یک مسئله هورمونی مرسوم در بین زنان در سنین باروری است. در اکثر زن های مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان کیست های کوچکی در تخمدان ها رشد می کند. این شرایط منجر به عدم تعادل هورمونی می شود که بر روی تناوب قاعدگی زن ها تاثیر گذاشته و منجر به زیاد کردن موی بدن و بروز جوش های پوستی می شود. زن های مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان نسبت به انسولین مقاومت نشان می دهند (انسولین هورمونی است که قند خون را کنترل می کند) و این مسئله باعث زیاد کردن وزن می شود. این زیاد کردن وزن در اطراف شکم زیاد مشاهده می شود و این زن ها بیش از دیگران در معرض خطر بیماری قلبی هستند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل درمان است؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : سندرم تخمدان پلی کیستیک مرسوم ترین اختلالات غددی زنان

    چاقی و ترک سیگار

    ترک سیگار بااهمیت ترین اقدامی است که می توانید جهت حفظ سلامت خود انجام دهید. زمانی که سیگار را ترک می کنید، وزن شما کمی زیاد کردن پیدا می کند، ولی احتمالا کمتر از آنچه فکر می کنید. به طور متوسط افرادی که سیگار را ترک می کنند، کمتر از ۴٫۵ کیلوگرم دچار زیاد کردن می شوند. بعد از چند هفته کمتر احساس گرسنگی می کنید که این امر به چربی سوزی اضافه شده است کمک می کند.

    اگر دچار چاقی بی علت شده است اید چه کنید؟

    قانون ۱

    مصرف هیچ دارویی را بدون مشورت با دکتر قطع نکنید. اهمیت داروهایی را که در حال مصرف آنها هستید، تشخیص دهید. ممکن است این داروها جهت سلامت شما مهم باشند. به علاوه ممکن است زیاد کردن وزن شما به عامل دیگری مربوط باشد و ارتباطی به داروها نداشته باشد. دکتر می تواند علت زیاد کردن وزن شما را تشخیص دهد.

    قانون ۲

    خود را با دیگر افرادی که در حال مصرف داروهای مشابه شما هستند مقایسه نکنید. عوارض جانبی داروها جهت همه افراد یکسان نیست. اگر یک دارو باعث زیاد کردن وزن یک نفر شود، لزوما در شما نیز این عارضه را در پی نخواهد داشت.

    قانون ۳

    به یاد داشته باشید که اگر زیاد کردن وزن بر اثر احتباس مایعات بروز کرده، دائمی نیست. زمانی که داروهای مناسب مصرف کنید یا شرایط خود را تحت کنترل قرار دهید، التهاب ناشی از احتباس مایعات برطرف خواهد شد. در این شرایط از یک رژیم غذایی با سطح سدیم پایین استفاده کنید.

    قانون ۴

    در مورد داروهای دیگری که می توانید مصرف کنید با دکتر مشورت کنید. دکتر می تواند داروی شما را عوض کردن دهد و دارویی تجویز کند که عارضه جانبی زیاد کردن وزن را نداشته باشد.

    قانون ۵

    این مسئله را تشخیص دهید که آیا زیاد کردن وزن مربوط به کم کردن سوخت و ساز است یا خیر – یا مربوط به بیماری یا مصرف داروست. اگر مربوط به کم کردن سوخت و ساز است اقداماتی را جهت زیاد کردن سوخت و ساز خود انجام دهید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۲۰ عادت کوچکی که به سرعت چاق تان می کند

    اگر می خواهید زیاد بدانید : جلوگیری از چاقی با ۷ روش ساده!!

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چاقی بی علت بر اثر یکی از این امراض یا مشکلات

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ


    واژه های کلیدی: تخمدان پلی کیستیک | هورمون ها | تیروئید | افسردگی | تیروئید | قانون | سلامت | احساس | هورمون

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    چاقی و علت های عجیب آن که تاکنون نمی دانستید

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • منابع اورجینال رباتیک
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • کتاب اورجینال
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال