هیچ می دانی فرصتی که از آن بهره نمی گیری ،آرزوی دیگران است.(جک لندن)
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

    آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

     سینه زن ها یکی از اندام مهمی است که آشنایی با آناتومی آن می تواند به شما یاری کند بعضی پرسشها و بیماری های مربوط به آن را سریعتر شناسایی کنید.

    آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

    سینه زن ها یکی از اندام مهمی است که آشنایی با آناتومی آن می تواند به شما یاری کند بعضی پرسشها و بیماری های مربوط به آن را سریعتر شناسایی کنید.

    آناتومی سینه زنان و پستان

    قبل از بلوغ ، سینه ها ، دارای بخش تیره ای به نام هاله areola هستند ، در مرکز هاله ، نوک برجسته ای به نام Nipple وجود دارد.

    عبارات مهم : درمان سرطان سینه – تشخیص سرطان سینه
    در زیر Nipple ، شبکه ای از مجاری ظریف شیر در کنار بافت چربی قرار دارند ،که تا وقت بلوغ نارس هستند و توسط بافت نگهدارنده همبند بنام Stroma حمایت می شوند.

    وقتی دختران به سن بلوغ می رسند ، میزان ترشح هورمونهای خانمانه (استروژن و پروژسترون) زیاد کردن می یابد ، و سینه ها رشد کرده به تکامل می رسند.

    در هنگام بلوغ Stroma تکثیر می شود و مجاری هدایت شیر به تکامل می رسند و شبکه ای وسیع در سینه ایجاد می شود ، همچنین در بخش درونی سینه lobule ها به مانند جوانه ای شروع به رشد می نمایند. لوبولها کیسه های کوچکی هستند که بعد از وضع حمل وظیفه تولید شیر را بر عهده دارند. شیر تولید شده است از میلیونها لوبول به سمت مجاری و در نهایت نوک سینه هدایت می شود.

    زیاد بدانید : سؤالهائی که معمولا در مورد درمان سرطان سینه پرسیده میشوند

    آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

    ضمائم سینه

    هر سینه از ۲۰-۱۵ بخش تشکیل شده است است که به صورت پره های یک چرخ نوک سینه را احاطه کرده اند. به هر کدام از این پره ها ، یک لوب گفته می شود. هر لوب دارای بخش های کوچکتری به نام لوبول است که در نهایت منتهی به یک غده کوچک شیری می شود که کار تولید شیر در دوران شیر دهی را انجام می دهد.
    شبکه لوبولها در نهایت به مجاری متصل شده است و در نوک سینه جمع می شوند و در دوره شیر دهی شیر را به بیرون هدایت می کنند. سرطان پستان اغلب در مجاری تشکیل می شود ، بعد از آن لوبولها و در درجه سوم سایر بافتها.

    زیاد بدانید : نشانه های سرطان سینه چیست؟

    زیاد بدانید : علائمی راحت و مهم جهت تشخیص سرطان سینه

    نوک سینه

    نوک سینه در مرکز سینه واقع شده است است و یک بخش رنگی دورش را احاطه کرده هست، که هاله نام دارد. رنگ هاله در زنان تفاوت دارد و همچنین در اثر تغییرات هورمونی مانند پریود ماهانه و بارداری عوض کردن می کند.
    نوک سینه در بعضی خانمها برجسته و در بعضی کمی تو رفته هست. هاله در دوران شیر دهی با ترشح ماده ای چرب موجب نرم شدن نوک سینه می شود.

     سینه زن ها یکی از اندام مهمی است که آشنایی با آناتومی آن می تواند به شما یاری کند بعضی پرسشها و بیماری های مربوط به آن را سریعتر شناسایی کنید.

    زیاد بدانید : نوک سینه و ۱۱ واقعیت که باید راجع به آن بدانید

    عروق خونی

    هر سینه دارای شبکه ای از عروق خونی (سرخرگها و سیاهرگها) است که کار رسانیدن مواد غذایی و اکسیژن و خارج کردن مواد دفعی را بر عهده دارند.

    غدد لنفاوی اطراف پستان

    در کنار عروق خونی ، شبکه ای از عروق لنفاوی در سرتاسر سینه انتشار یافته است که هر چند تای آنها به یک غده لنفاوی منتهی می شود.

    غدد لنفاوی شبیه لوبیا هستند که با لمس سینه می توانید بعضی از آنها را احساس کنید.شبکه لنفاوی سینه تا زیر بغل گسترش پیدا کرده است (به تصویر بالا دقت کنید). این شبکه بخشی از سیستم درناژ بافتی است و مواد زائد ، چربی اضافی ، پروتئین ها و سلولهای سیستم ایمنی را از طریق رگهای لنفی به سمت سیاهرگهای بزرگ قلب هدایت می کند و مایع داخل آن ، زرد رنگ است ، زیاد عروق لنفاوی پستان به زیر بغل و بخش مختصری از آن به بالای ترقوه و اطراف جناغ گسترش می یابد. شبکه لنفاوی در سرطان ها ، اهمیت بسزایی دارد. چون سلولهای سرطانی می توانند ، از طریق آن به سایر جاهای بدن منتشر شوند.
    به همین علت است که در سرطان های سینه ، هنگام جراحی بخشی از غدد لنفاوی اطراف هم برداشته می شود تا تحت بررسی قرار گیرند ، اگر سلولهای سرطانی در غدد لنفاوی اطراف وجود نداشته باشد ، به این معناست که سرطان در مراحل اولیه است و هنوز منتشر نشده است.

    بافت چربی پستان

    فضای بین لوب های سینه را چربی احاطه کرده است. این چربی در حفظ ظاهر و قوام سینه و محافظت آن در برابر ضربات فیزیکی موثر هست. سینه بافت عضلانی ندارد ولی عضله سینه ای که به قفسه سینه چسبیده موجب حفظ و نگهداری آن می شود.

    تغییرات ماهیانه سینه ها

    عملکرد سینه بستگی به هورمونهای استروژن و پروژسترونی دارد که به وسیله تخمدان ترشح می شوند. استروژن کانالهای شیری را باز می کند و پروژسترون تعداد لوبولها را زیاد کردن می دهد تا جهت شیر دهی آماده شوند. در میانه دو دوره پریود ، تخمک گذاری انجام می شود.

    در وقت تخمک گذاری پروژسترون موجب زیاد کردن خونرسانی و رشد سلولی در سینه می شود به همین علت در این وقت سینه ها کمی سفت و حساس می شوند.

    معمولاً پستان ها کاملا قرینه نیستند و در طی ماه با تغییرات هورمونی کمی اندازه ارزش عوض کردن می کند. قوام سینه با سن هم ارتباط دارد . بافت سینه زنان جوان زیاد غده ای است که همین مسئله موجب سفتی سینه در زنان جوان می شود. بعد از یاسگی به مرور وقت بافت چربی جایگزین بافت غده ای می شود که این مسئله از سفتی و قوام سینه ها می کاهد. پستان هرچه غده ای تر باشد در ماموگرافی مطالعه اش دشوارتر است.

    به همین علت است که ماموگرافی در زنان جوان به عنوان روش غربالگری چندان مورد استقبال نیست. زنان مسنی که از هورمون درمانی مرتبط با یاسگی استفاده می کنند ، معمولا سینه های سفت تری دارند ، که منطبق با سنشان به نظر نمی رسد. این خودش به تنهایی مشکلی نیست ، ولی ماموگرافی را سخت می نماید

    زیاد بدانید : برای بزرگ شدن سینه چه باید کرد؟

    آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

    زیاد بدانید : چرا سینه چپ زن ها بزرگ تر از سینه راست است؟!

    زیاد بدانید : کیست های سینه، علائم و دلایل بوجود آمدن

    گردآوری : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    منبع : iranonco.com

    واژه های کلیدی: درمان سرطان سینه | تشخیص سرطان سینه | نشانه های سرطان | سرطان پستان | آناتومی | سلامت | سلامت جنسی | دانستنی های جنسی

    آناتومی سینه زنان و آنچه در مورد پستان باید بدانید

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • کتاب اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • چاپ کتاب آمازون
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب