امام حسين(ع):اگر دين نداريد لااقل آزاده باشيد.
خوش آمدید - امروز : چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶
A
خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

در رابطه با تغذیه، رعایت یک اصل مهم هر لحظه اولویت دارد و آن چگونگی ترکیب خوراکی های متفاوت با هم است.

غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

در رابطه با تغذیه، رعایت یک اصل مهم هر لحظه اولویت دارد و آن چگونگی ترکیب خوراکی های متفاوت با هم است.

خوردن این مواد غذایی با هم ممنوع است

مصرف انواع خوراکی ها موجب دریافت تمام ریزمغذی های مورد نیاز بدن می شود. جهت این منظور باید به اصول تغذیه درست، متعادل، متنوع و البته تا حد امکان سالم توجه کرد. در رابطه با تغذیه، رعایت یک اصل مهم هر لحظه اولویت دارد و آن چگونگی ترکیب خوراکی های متفاوت با هم است.

عبارات مهم : مواد غذایی – مواد غذایی
بسیاری از مواد غذایی، فواید فراوانی جهت مقابله با امراض دارند که اگر به درستی با هم ترکیب شوند، تاثیر بهتری خواهند داشت، در حالی که ترکیب نادرست شان، نه تنها فایده های خاص هر یک را خنثی می کند، بلکه حتی می تواند آثار منفی داشته باشد لیکن تصویر العمل هایی در بدن انجام خواهدشد. ما نیز این مطلب را به خوراکی هایی اختصاص داده ایم که نباید با هم مخلوط کرد و به مصرف رساند.

در رابطه با تغذیه، رعایت یک اصل مهم اولویت دارد و آن چگونگی ترکیب خوراکی های متفاوت با هم هست. بسیاری از مواد غذایی، فواید فراوانی جهت مقابله با امراض دارند که اگر به درستی با هم ترکیب شوند، تاثیر بهتری خواهندداشت، در حالی که ترکیب نادرست شان، نه تنها فایده های خاص هر یک را خنثی می کند، بلکه حتی می تواند آثار منفی داشته باشد لیکن تصویر العمل هایی در بدن انجام خواهد داشت.

شاید یک لیوان آب پرتقال با چند شیرینی میان وعده خوشمزه ای به نظر برسد، ولی بهتر است بدانید ترکیب این دو خوراکی باعث زیاد کردن کالری، بدون تامین ریزمغذی ها می شود. کمبود پروتیین، فیبرها و همچنین مقدار بالای کربوهیدرات ها زیاد کردن ناگهانی قند خون را نیز در پی دارد. از این رو، به جای آب پرتقال، نوشیدن شیر را به شما توصیه می کنیم.

سده ترین وضیح در عدم توصیه مصرف همزمان گوشت با غلات این است که نشاسته موجود در این خوراکی ها (همچنین نشاسته حبوبات و سیب زمینی) روند هضم یکسانی ندارند.

گرچه ترکیب اسفناج با پنیر طعم دلچسبی دارد، ولی از نظر علم تغذیه مورد تایید نیست. آن هم به این علت که اسفناج حاوی ماده به نام اگزالات است که مانع از جذب کلسیم در بدن می شود.

غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

۱٫ خوراکی های حاوی منیزیم و نوشابه های گازدار

گرچه نوشابه های گازدار به علت شکر زیاد و دیگر ترکیبات ناسالم ارزش به طور کلی توصیه نمی شوند، ولی متخصصان تغذیه، به خصوص تاکید دارند از مصرف آنها همراه با غلات و دیگر خوراکی های حاوی منیزیم مانند گردو، لوبیای پخته، ذرت، موز، تخمه آفتابگردان و.. پرهیز شود لیکن این نوشیدنی ها حاوی فسفات هستند و این ترکیب مانع جذب مینزیم در بدن می شود.

۲٫ همبرگر و چیپس

چربی های همبرگر با قند موجود در چیپس ترکیب میش ود و تولید سیتوکین، نوعی پروتیین محلول در آب را زیاد کردن می دهد که التهاب و از بین رفتن سلول ها را در پی دارد. این شرایط به خصوص روند پیر شدن سلول ها و اختلالات متابولیک را شدت یافتن می کند.

۳٫ شیرینی و آب پرتقال

شاید یک لیوان آّ پرتقال یا چند شرینی میان وعده خوشمزه ای به نظر برسد. ولی بهتر است بدانید ترکیب این دو خوراکی باعث زیاد کردن کالری، بدون تامین ریزمغذی ها می شود. کمبود پروتیین، فیبرها و همچنین مقدار بالای کربوهیدرات ها زیاد کردن ناگهانی قند خون را نیز در پی دارد. از این رو، به جای آب پرتقال، نوشیدن شیر را به شما توصیه می کنیم.

در رابطه با تغذیه، رعایت یک اصل مهم هر لحظه اولویت دارد و آن چگونگی ترکیب خوراکی های متفاوت با هم است.

۴٫ آناناس و شیر

ترکیب بروملایین؛ آنزیم های پروتیولیتیک موجود در آناناس، با شیر یا حتی ماست عامل تهوع، سردرد، گاز و درد معده در بزرگسالان می شود و می تواند اسهال شدید را به دنبال داشته باشد. فراموش نکنید این عوارض در کودکان می تواند شدیدتر ایجاد شود. به علاوه ترکیب آب پرتقال با آّ هویج که معمولا در آبمیوه فروشی ها عرضه میش ود، ریفلاکس شدید و سوزش معده را به دنبال دارد.

۵٫ غذاهای ادویه دار و نوشابه

ادویه های تند مانند فلفل، زیره، کاری و… چاشنی عالی غذاها هستند، ولی دمای بدن را به سرعت بالا می برند و میل به به مصرف نوشیدنی ها را شدت یافتن می کنند. با این حال، اگر جهت برطرف تشنگی نوشابه را گزینش کرده اید باید ۲ ساعت صبر کنید. نوشابه های گازدار در مواجهه با دمای بالا، اسیدسولفوریک تولید می کنند و مصرف همزمان ارزش با غذاهای تند هیچ تاثیری جز زیاد کردن شیره گوارشی ندارد.

۶٫ اسفناج و پنیر

گرچه ترکیب اسفناج با پنیر طعم دلچسبی دارد، ولی از نظر علم تغذیه مورد تایید نیست. آن هم به این علت که اسفناج حاوی ماده ای به نام اگزالات است که مانع از جذب کلسیم در بدن می شود. بعد از این به بعد، اسفناج را با پنیر یا دیگر لبنیات مخلوط نکنید، بلکه بهتر است آن را مخلوط شده است با سایر سبزی ها میل کنید.

۷٫ گوشت و غلات

ساده ترین توضیح در عدم توصیه مصرف همزمان گوشت با غلات این است که نشاسته موجود در این خوراکی ها (همچنین نشاسته حبوبات و سیب زمینی) روند هضم یکسانی ندارند. زمانی که لقمه ای حاوی نشسته در دهان گذاشته می شود. بزاق دهان شروع به ترشح آنزیمی به نام پتیالین می کند که نقش آن عوض کردن شکل نشاسته به مولکولی کوچک تر است.

در نهایت این مولکول به کم آنزیم های دیگر در روده به گلوکز (ساده ترین قند مورد استفاده بدن) تبدیل می شود. همه این تصویر العمل ها در محیطی با PH بین ۷ تا ۸ انجام می گیرد، ولی پروتیین ها اصولا به وسیله آنزیم های معده و به کمک اسید کلریدریک (PH بین ۲ تا ۴، محیط کاملا اسیدی) هضم می شوند.

در صورتی که یک غذا همزمان حاوی پروتیین حیوانی و نشاسته باشد، ابتدا تصویر العمل روی پروتیین ها شکل می گیرد لیکن ناپایدار هستند و حالت اسیدی ناشی این فرایند باعث توقف یا ترشح محدود پتیالین می شود. نشاسته نیز تا وقت شروع تصویر العمل باقی می ماند و تخمیر می شود، ولی برعکس، می توان با خیال راحت ترکیبات نشاسته ای را با پروتیین های گیاهی مصرف کرد که هضم سریع تری دارند و منبع غذایی ویتامین ها و مواد معدنی نیز محسوب می شوند.

۸٫ چای و شیر

چای سیاه سرشار از آنتی اکسیدان هایی است که عملکرد آنها کم کردن التهابات زمینه ساز بسیاری از بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی- عروقی و دیابت هست، ولی افزودن کمی شیر گاو یا سویا به فنجان چای تا حدی از این تاثیرات مثبت کم می کند. پروتیین های شیر با آنتی اکسیدان های چای پیوند برقرار می کنند و مانع از جذب آنها می شوند. اگر واقعا دوست دارید ماده دیگری به چای اضافه کنید، چند قطره آبلیمو عالی ترین گزینش است آیا که می تواند مقدار آنتی اکسیدان های قابل جذب را نیز زیاد کردن دهد.

غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

۹٫ نان سفید و مربا

اگر می خواهید دستور غذایی بسیار بدی داشته باشید، مربا را همراه با نان سفید بخورید. در این صورت قند خون به سرعت بالا می رود و بدن با ترشح انسولین از لوزالمعده مجبور به فعالیت شدیدتر جهت کم کردن قند خون و رساندن آن به حد طبیعی می شود. زمانی که این کم کردن قند اجتناب ناپذیر اتفاق بیفتد، انرژی و خلق و خو نیز افت کرده و علائم خستگی، تندخویی و جنبش پذیری بروز می کند.

این فرایند در طولانی مدت می تواند زمینه ساز آسیب به لوزالمعده و بروز مقاومت نسبت به انسولین و دیابت شود. از این رو، به جای نان سفید که از آرد تصفیه شده است تهیه می شود، بهتر است غلات سبوس دارد سرشار از فیبر مصرف کنید لیکن فیبرها به روند آهسته هضم کمک می کنند.

۱۰٫ سالاد و چاشنی بدون روغن

زمانی که سس های حاوی روغن را از سالاد از بین بردن و تنها به افزودن کمی سرکه یا آبلیمو بسنده می کنید، مانعی در جذب ریزمغذی ها ایجاد کرده اید. در واقع، تحقیقات نشان می دهد رنگدانه های کاروتنویید سبزیجات که در پیشگیری از مبتلا شدن به سرطان، بیماری های قلبی- عروقی و… نقش دارند، اگر همراه با چربی ها دریافت شوند، جذب بهتری خواهندداشت، بنابراین حتما کمی روغن زیتون و سرکه به سالادتان اضافه و آن را میل کنید.


گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
seemorgh.com/health
منبع: هفته نامه سلامت


واژه های کلیدی: مواد غذایی | مواد غذایی | آب پرتقال | پرتقال | نوشابه | خوراکی | تغذیه | تصویر | اسفناج

غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

غذاهای ناسازگاری که نباید با هم خورده شوند!!

دانلود

اخبار

آرشیو

گالری عکس

آرشیو

اس ام اس های تازه

آرشیو

آهنگ های پیشواز

آرشیو