خداوند آزادی را آفرید و انسان بردگی را.
خوش آمدید - امروز : سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علائم تغییرات هورمونی در مردان

    علائم تغییرات هورمونی در مردان

    مردان نیز همانند زنان دچار تغییرات هورمونی می شوند. این تغییرات با نشانه هایی همراه است که در ادامه به آنها می پردازیم.

    علائم تغییرات هورمونی در مردان

    مردان نیز همانند زنان دچار تغییرات هورمونی می شوند. این تغییرات با نشانه هایی همراه است که در ادامه به آنها می پردازیم.

    با علائم تغییرات هورمونی در مردان آشنا شوید

    با زیاد کردن سن مردان، عوض کردن قابل توجهی در توانایی بدن آنها جهت تولید هورمون های استروئیدی درون زاد (DHEA)Dehydroepiandrosterone، *تستوسترون، و همچنین *آندروژن های دیگر رخ می دهد. این شرایط به کاهش سطوح تستوسترون از ۴۰ سالگی به بعد منجر می شود.

    عبارات مهم : هورمون ها – مبتلا شدن
    *آندروژن Androgène یا هورمون آندروژنی یا تستوئید testoid: نام اصطلاحی است که به طور عمومی جهت اشاره به هر ترکیب طبیعی یا مصنوعی (معمولاً یک هورمون استروئیدی) به کار می رود، که با اتصال به گیرنده های آندروژنی باعث تحریک، کنترل، توسعه یا نگهداری خصوصیات نرینه در مهره داران شود. این مشمول بر فعالیت اجزای اندام های جنسی نر و توسعه صفات جنسی ثانویه در مردان نیز هست.

    *تِستوستِرون Testosterone: از هورمونهای استروئیدی مهم موجود در بدن پستان داران ازجمله انسان (هردو جنس) است که اثرات آندروژنیک (جنسیتی) و آنابولیک (سازنده، رشددهنده) دارد.

    اگر فکر می کنید تغییرات هورمونی تنها جهت زنان رخ می دهند، بهتر است دوباره فکر کنید. اصطلاح یائسگی به طور معمول جهت زنان استفاده می شود، ولی با زیاد کردن سن تغییرات هورمونی در مردان نیز رخ می دهند.

    فرآیندی که به نام آندروپوز (یائسگی مردانه) Andropause شناخته می شود، از دهه چهارم زندگی مردان شروع می شود. این فرآیند تدریجی به ناباروری در مردان منجر نمی شود. با این وجود، افت تولید هورمون تستوسترون، ایجاد عوض کردن در اندام های جنسی و میل جنسی را به همراه دارد.

    تغییر هورمونی در مردان چگونه است؟

    پیش از بلوغ، سطح تستوسترون در مردان به طور معمول پایین هست. با آغاز بلوغ، سطح این هورمون روند افزایشی را شروع می کند و طی بلوغ جنسی به این روند ادامه می دهد. تستوسترون رشد عملکرد جنسی، توده عضلانی، موی بدن و همچنین صدا را کنترل می کند.

    علائم تغییرات هورمونی در مردان

    تغییرات سطح تستوسترون

    با زیاد کردن سن مردان، عوض کردن قابل توجهی در توانایی بدن آنها جهت تولید DHEA، تستوسترون، و همچنین آندروژن های دیگر رخ می دهد. این شرایط به کم کردن سطوح تستوسترون از ۴۰ سالگی به بعد منجر می شود. تستوسترون بااهمیت ترین هورمون در ظرفیت جنسی مردان محسوب می شود، از این رو کاهش سطح آن با افزایش سن اثر منفی بر فعالیت جنسی آنها دارد.

    محدوده عادی سطح تستوسترون

    به طور میانگین، سطوح تستوسترون در محدوده بین ۲٫۷ و ۱۷٫۳ نانوگرم در میلی لیتر جهت مردان بزرگسال در بازه سنی ۲۰ تا ۴۹ سال، و ۲٫۱ تا ۷٫۶ نانوگرم در میلی لیتر جهت مردان بزرگسال ۵۰ ساله یا پیرتر قرار دارد. به ترتیب، سطوح کمتر از ۲٫۵ نانوگرم در میلی لیتر و ۲ نانوگرم در میلی لیتر به عنوان سطوح کم در نظر گرفته می شوند. ولی جدا از سن، عوامل دیگری مانند چاقی، دیابت، عفونت های شدید، بیماری های کلیوی و کبدی، اختلالات هورمونی دیگر، و اثرات جانبی بعضی داروها نیز می توانند سطح کم تستوسترون را موجب شوند.

    تغییرات تعادل تستوسترون/استروژن

    تعادل تستوسترون/استروژن (T/E) از اهمیت خاص ای در سلامت هورمونی مردان برخوردار هست. جهت مردی سالم، نسبت T:E بالا خواهد بود. اگرچه تسوسترون هورمونی مردانه است، مقادیر اندکی استروژن نیز در مردان از تستوسترون تولید می شود. با زیاد کردن سن و در همراهی با تغییرات هورمونی، نسبت T:E در مردان کم کردن می یابد. *آنزیم آروماتاز، زیاد در سلول های چربی وجود دارد، تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند. با زیاد کردن سن مردان، فعالیت آروماتاز زیاد کردن می یابد و از این رو بیشتر مردان توده عضلانی خود را از دست داده و شاهد زیاد کردن توده چربی بدن خود می شوند.

    * آنزیم آروماتاز Aromatase:در غده فوق کلیوی موجب تبدیل آندروژنها به استروژنها می شود.

    با تغییرات هورمونی چه اتفاقی جهت مردان رخ می دهد؟

    میل جنسی کم

    از آنجایی که هورمون تستوسترون مسئولیت حفظ فعالیت جنسی را بر عهده دارد، مردانی که آندروپوز (یائسگی) را تجربه می کنند با کم کردن میل جنسی مواجه می شوند.

    مردان نیز همانند زنان دچار تغییرات هورمونی می شوند. این تغییرات با نشانه هایی همراه است که در ادامه به آنها می پردازیم.

    افسردگی

    تعداد زیادی از مردان مبتلا به آندروپوز پیش از این که سطوح تستوسترون بدن خود را بررسی کنند به روانپزشک مراجعه می کنند. از آنجایی که تستوسترون در تنظیم خلق و خو نقش دارد، کم کردن آن در مردان مبتلا به آندروپوز می تواند به افسردگی منجر شود.

    انرژی کم

    تستوسترون نقشی کلیدی در سطوح انرژی مردان بازی می کند. به همین دلیل، تغییرات هورمونی در مردان طی آندروپوز، از جمله سطوح کم کردن یافته تستوسترون، به افت سطوح انرژی منجر می شود. از نشانه های انرژی کم می توان به خوابیدن سریع بعد از یک وعده غذایی اشاره کرد.

    بی خوابی

    اگر فکر می کنید انرژی کم همواره به خواب زیاد منجر می شود، بهتر است در این زمینه تجدید نظر کنید. سطوح پایین تستوسترون در مردان مبتلا به آندروپوز می تواند موجب انرژی کم و بی خوابی شود. یکی از وظایف تستوسترون در مردان تنظیم خواب است. از این رو، مردانی که آندروپوز را تجربه می کنند و سطوح تستوسترون آنها افت کرده، ممکن است با اختلالات خواب و بی خوابی مواجه شوند.

    پوکی استخوان

    از آنجایی که تستوسترون در حفظ تراکم استخوانی نقش دارد، آندروپوز می تواند به شکل گیری استخوان هایی شکننده تر منجر شده است و خطر مبتلا شدن به پوکی استخوان زیاد کردن یابد. مطالعات بسیاری پیوند مستقیم بین سطوح پایین تستوسترون و پوکی استخوان را نشان داده اند.

    انباشت چربی شکم

    مطالعات نشان داده اند که سطوح پایین تستوسترون و چربی شکم با یکدیگر پیوند خورده اند. زمانی که سطح تستوسترون بالا هست، تجمع چربی شکمی کم است. با این وجود، به علت تغییرات هورمونی در مردان طی آندروپوز، چربی بیشتری در ناحیه شکم انباشته می شود. چربی شکم فضای بیشتری را جهت تولید هرچه زیاد آنزیم آروماتاز فراهم می کند، که تستوسترون را به استروژن تبدیل می کند. عوض کردن هرچه زیاد در تعادل تستوسترون/استروژن سطح تستوسترون را کم کردن می دهد و به انباشت چربی شکمی زیاد منجر می شود.

    علائم تغییرات هورمونی در مردان

    دیگر علائم تغییرات هورمونی در مردان:

    • – بزرگ شدن پستان ها

      – کم کردن اعتماد به نفس و انگیزه

      – حافظه و تمرکز ضعیف

      – ناتوانی در نعوظ

      – ناآرامی و جنبش پذیری

      – خستگی و کم کردن استقامت

      – کم کردن اندازه و قدرت عضله

      – شمارش کم اسپرم

      – کم کردن گلبول های قرمز خون

    چگونگی پیگیری به تغییرات هورمونی در مردان

    کاهش سطح تستوسترون با زیاد کردن سن اجتناب ناپذیر هست. با این وجود، اگر اختلالی جدی در زندگی خود را تجربه می کنید، مراجعه به پزشک و دریافت مشاوره و توصیه های درمانی ایده خوبی هست. دکتر جهت بررسی سطوح تستوسترون آزمایش خون را تجویز می کند.

    درمات تغییرات هورمونی در مردان با عوض کردن در سبک زندگی

    مدیریت علائم سطوح پایین تستوسترون تا حد زیادی با دنبال کردن یک سبک زندگی سالم امکان پذیر هست. بر همین اساس، موارد زیر را می توانید مد نظر قرار دهید:

    • – ورزش منظم

      – رژیم غذایی سالم

      – مدیریت استرس

      – خواب کافی

    این تغییرات سبک زندگی سالم جهت همه مردان بافایده است و افرادی که آنها را انجام داده اند اصلاح کلی شرایط سلامت خود را گزارش کرده اند.

    درمان تغییرات هورمونی در مردان

    افزون بر تغییرات سبک زندگی، اگر به افسردگی مبتلا هستید، دکتر شما ممکن است بعضی داروها و درمان های ضد افسردگی را تجویز کند.برای افرادی که در پی درمان های پزشکی جهت تغییرات هورمونی در مردان هستند، دکتر ممکن است درمان جایگزینی هورمون (HRT) را پیشنهاد دهد. با این وجود، این گزینه همچنان موضوعی بحث برانگیز محسوب می شود، لیکن در صورت مبتلا شدن به سرطان پروستات ممکن است موجب رشد سلول های سرطانی شود.


    مردان نیز همانند زنان دچار تغییرات هورمونی می شوند. این تغییرات با نشانه هایی همراه است که در ادامه به آنها می پردازیم.

    گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    منبع: asriran.com


    واژه های کلیدی: هورمون ها | مبتلا شدن | سبک زندگی | تستوسترون | مردانه | مردان | سلامت | زندگی | تبدیل | انرژی | هورمون

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • کتاب اورجینال
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتب خلبانی زبان اصلی
  • چاپ کتاب لاتین