دانشگاه تمام استعدادهای افراد از جمله بی استعدادی آن ها را آشکار می کند.(آنتوان چخوف)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در ۱۶ مارس ۲۰۱۸

    عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در ۱۶ مارس ۲۰۱۸

     عوارض کم خوابی باورنکردنی است و باعث بروز پرسشها زیادی می شود. به مناسبت روز جهانی خواب، در این مقاله به عوارض کم خوابی اشاره می کنیم.

    عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در 16 مارس 2018

    عوارض کم خوابی باورنکردنی است و باعث بروز پرسشها زیادی می شود. به مناسبت روز جهانی خواب، در این مقاله به عوارض کم خوابی اشاره می کنیم.

    عوارض کم خوابی چیست؟

    روز جهانی خواب هر سال برگزار می شود و نشانه از آن نوعی بزرگداشت خواب و بررسی پرسشها مربوط به آن هست، مشکلاتی مانند داروهای خواب، آموزش، جنبه های اجتماعی و رانندگی. این روز به وسیله کمیته جهانی خواب سازماندهی شده است است و هدف آن کم کردن پرسشها خواب در جامعه از طریق پیشگیری و مدیریت اختلالات است. روز جهانی خواب در جمعه قبل از بهار، یعنی آخرین جمعه در زمستان برگزار می شود. این روز در سال ۲۰۱۸ مصادف شده است است با ۱۶ مارس، ۲۵ اسفند.

    عبارات مهم : بی خوابی – مبتلا شدن
    خواب خوب شبانه جهت سلامت فوق العاده مهم هست. در حقیقت خواب خوب در شب به اندازه خوردن غذای سالم و ورزش کردن اهمیت و تاثیر دارد.

    متاسفانه دنیای امروز با الگوی طبیعی خواب تداخل دارد. امروزه اکثر ما کمتر از مردم گذشته می خوابیم و کیفیت خواب مان نیز کمتر شده است هست. در ادامه به ۱۰ علت اهمیت خواب اشاره می کنیم.

    ۱٫ کم خوابی باعث چاقی می شود

    کم خوابی به شدت با زیاد کردن وزن و چاقی در ارتباط هست. افرادی که کمتر می خوابند زیاد از کسانی که به اندازه کافی می خوابند در معرض مبتلا شدن به چاقی و اضافه وزن هستند. در حقیقت کم خوابی یکی از بااهمیت ترین عوامل شدت یافتن کننده چاقی و اضافه وزن هست.

    در پژوهشی که در همین زمینه انجام شد کودکان و بزرگسالانی که دارای خواب کمتری بودند به ترتیب ۸۹ درصد و ۵۵ درصد بیش از دیگران در معرض چاقی بودند.

    گفته می شود تاثیر خواب بر روی وزن با عوامل زیادی در ارتباط هست، از جمله هورمون ها و انگیزه جهت ورزش کردن. اگر تلاش دارید وزن خود را کم کنید، داشتن خواب کافی و خوب یکی از بااهمیت ترین عوامل در فرایند چربی سوزی هست.

    عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در ۱۶ مارس ۲۰۱۸

    ۲٫ افرادی که خواب خوبی دارند، میل به به دریافت کالری کمتری دارند

    بررسی ها نشان داده اند فرادی که دچار کم خوابی هستند اشتهای بیشتری داشته و میل به به دریافت کالری بیشتری دارند. کم خوابی تعادل هورمون های اشتها را مختل کرده و گفته می شود باعث تنظیم نامناسب اشتها می شود.

    این اختلال باعث بالا رفتن سطح گرلین ghrelin و کم کردن سطح لپتین leptin می شود. گرلین هورمون جنبش کننده اشتها و لپتین هورمون کم کننده اشتهاست.

    ۳٫ خواب خوب باعث اصلاح تمرکز و بهره وری می شود

    خواب جهت عملکرد بخش های متفاوت مغز مهم هست، از جمله شناخت، تمرکز، بهره وری و عملکرد. تمام این بخش ها با کم خوابی یا خواب نامناسب به شکل منفی تحت تاثیر قرار می گیرند.

    پژوهشی که در این زمینه انجام شد نشان داد کم خوابی بر روی بخش هایی از مغز تاثیر می گذارد که تاثیر آن بسیار شبیه به مستی ناشی از الکل است. از طرف دیگر خواب خوب باعث اصلاح مهارت های حل مسئله و همچنین اصلاح حافظه کودکان و بزرگسالان می شود.

    ۴٫ خواب کافی می تواند عملکرد ورزشی را به حداکثر برساند

    تحقیقات نشان داده اند خوابیدن باعث به حداکثر رساندن عملکرد ورزشی می شود. در یک بررسی که در این زمینه انجام شد مشخص شد خواب طولانی تر می تواند باعث بالا رفتن دقت، سرعت، وقت تصویر العمل و عملکرد ذهنی شود.

    به علاوه خواب کمتر با عملکرد ورزشی ضعیف و کم کردن عملکرد در زنان در سنین بالاتر همراه است. تحقیقی که بر روی ۲۸۰۰ زن انجام شد نشان داد کم خوابی باعث پیاده روی آهسته و مسئله در انجام بعضی فعالیت ها به صورت مستقل می شود.

     عوارض کم خوابی باورنکردنی است و باعث بروز پرسشها زیادی می شود. به مناسبت روز جهانی خواب، در این مقاله به عوارض کم خوابی اشاره می کنیم.

    ۵٫ کم خوابی باعث بروز حمله قلبی و سکته مغزی می شود

    می دانیم که کیفیت و میزان خواب تاثیر مهمی بر روی بسیاری از عوامل خطرآفرین دارد. این عوامل باعث بروز بیماری های مزمن از جمله بیماری قلب می شوند.

    مروری بر ۱۵ تحقیق که بر روی افراد کم خواب انجام شد، نشان داد افرادی که شب ها کمتر از ۷ تا ۸ ساعت می خوابند، بیش از دیگران در معرض بیماری قلبی و سکته مغزی هستند.

    ۶٫ خواب بر روی سوخت و ساز گلوکز و دیابت نوع ۲ تاثیر می گذارد

    کم خوابی بر روی قند خون تاثیر گذاشته و حساسیت به انسولین را نیز کم کردن می دهد. در تحقیقی که بر روی مردان جوان و سالم انجام شد، این افراد به مدت ۶ شب تنها ۴ ساعت در شب می خوابیدند که در این افراد علائم دیابت نوع ۲ مشاهده شد.یک هفته بعد از اینکه میزان خواب آنها زیاد کردن پیدا کرد، این علائم اصلاح پیدا کردند.

    کسانی که شبانه کمتر از ۶ ساعت می خوابند، به طور مداوم مشاهده شده است است که در معرض مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ هستند.

    ۷٫ کم خوابی با بروز افسردگی در ارتباط است

    مشکلات ذهنی مانند افسردگی به شدت با کم خوابی و اختلالات خواب در ارتباط هستند. برآورد شده است که ۹۰ درصد مبتلایان به افسردگی از کیفیت خواب خود شکایت می کنند. به علاوه کم خوابی افکار خودکشی را در فرد زیاد کردن می دهد. مبتلایان به اختلالات خواب مانند بی خوابی و آپنه خواب نیز بیش از دیگران به افسردگی دچار می شوند.

    ۸٫ خواب کافی باعث اصلاح عملکرد سیستم ایمنی می شود

    حتی از دست دادن بخش کمی از خواب باعث مختل شدن عملکرد سیستم ایمنی می شود. تحقیقی در این زمینه انجام شد و در آن ویروس سرماخوردگی معمولی به شکل قطره بینی به شرکت کنندگان تحقیق داده شد و این افراد به مدت دو هفته تحت کنترل قرار گرفتند.

    محققان دریاقتند کسانی که کمتر از ۷ ساعت می خوابند سه برابر زیاد از کسانی که خواب کافی دارند، در معرض مبتلا شدن به سرماخوردگی هستند. اگر دچار سرماخوردگی شده است اید، ۸ ساعت خواب شبانه جهت اصلاح سریعتر موثر خواهد بود. خوردن سیر زیاد نیز به اصلاح کمک می کند.

    ۹٫ کم خوابی باعث زیاد کردن التهاب می شود

    خواب نقش مهمی در بروز التهاب در بدن دارد. در حقیقت کم خوابی باعث فعال شدن نشانگرهای تلخ التهاب و آسیب سلولی می شود. کم خوابی به شدت با التهاب سیستم گوارشی در اختلالاتی به نام بیماری های روده جنبش پذیر در ارتباط هست.

    در یک بررسی مشاهده شد در افراد مبتلا به بیماری کرون کسانی که کم می خوابند زیاد از افرادی که به اندازه می خوابند، عود بیماری را در خود مشاهده می کنند.

    عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در ۱۶ مارس ۲۰۱۸

    ۱۰٫ خواب بر روز احساسات و تعاملات اجتماعی تاثیر می گذارد

    کم خوابی توانایی ما براای برقراری اجتماعی را کم کردن می دهد. در یک بررسی مشخص شد افرادی که دچار کم خوابی هستند در تشخیص احساساتی مانند خشم و خوش حالی توانایی کمتری دارند.

    محققان نیز معتقدند کم خوابی بر روی توانایی ما جهت تشخیص پرسشها مهم اجتماعی و پردازش اطلاعات عاطفی تاثیر می گذارد.

    شعار جامعه خواب در سال ۲۰۱۸ : به دنیای خواب ملحق شوید، ریتم خواب خود را حفظ کنید تا از زندگی لذت ببرید.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : عجیب ترین و ترسناک ترین اختلالات خواب

    اگر می خواهید زیاد بدانید : علائم کم خوابی که نشان می دهد شما به اندازه کافی نمی خوابید!

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ


     عوارض کم خوابی باورنکردنی است و باعث بروز پرسشها زیادی می شود. به مناسبت روز جهانی خواب، در این مقاله به عوارض کم خوابی اشاره می کنیم.

    واژه های کلیدی: بی خوابی | مبتلا شدن | روز جهانی | کم خوابی | مشاهده | بیماری | ارتباط | خوابیدن

    عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در 16 مارس 2018

    عوارض کم خوابی به مناسبت روز جهانی خواب در ۱۶ مارس ۲۰۱۸

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتاب اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • چاپ کتاب اورجینال
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال