اینترنت همانند دریاست ، کسی که آن را نمی شناسد همانند کسی ست که شنا را نمی داند.
خوش آمدید - امروز : یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » الکل با بدن چه می کند؟

    الکل با بدن چه می کند؟

     الکل و مشروبات الکلی علاوه بر کبد، تاثیراتی بر روی مغز و بدن دارند که شاید بعضی از آنها را تاکنون نشنیده باشید. در ادامه به بااهمیت ترین تاثیرات الکل بر بدن اشاره می شود.

    الکل با بدن چه می کند؟

    الکل و مشروبات الکلی علاوه بر کبد، تاثیراتی بر روی مغز و بدن دارند که شاید بعضی از آنها را تاکنون نشنیده باشید. در ادامه به بااهمیت ترین تاثیرات الکل بر بدن اشاره می شود.

    الکل و تاثیرات آن بر بدن

    ۳۰ ثانیه بعد از نوشیدن نخستین جرعه، تاثیر الکل به مغز می رسد. الکل مواد شیمیایی و مسیری را که سلول های مغز جهت ارسال خبر استفاده می کنند، آهسته و مختل می کند. این مسئله باعث عوض کردن در خلق و خو می شود، بر روی تصویر العمل هایی شما تاثیر می گذارد و تعادل شما را از بین می برد. به علاوه نمی توانید واضح فکر کنید و ممکن است بعدا پرسشها را به خاطر نیاورید. در ادامه به دیگر تاثیرات مصرف الکل زیاد بر بدن اشاره می کنیم.

    عبارات مهم : اختلال در نعوظ – عملکرد مغز

    الکل مغز شما را کوچک می کند

    الکل با بدن چه می کند؟

    اگر جهت مدت طولانی الکل زیادی بنوشید، این مسئله بر روی ظاهر و عملکرد مغز تاثیر می گذارد. در وقت نوشیدن مشروبات الکلی سلول های مغز شروع به عوض کردن می کنند و حتی کوچکتر می شوند. در حقیقت مصرف الکل بیش از حد باعث کوچک شدن مغز می شود. این مسئله تاثیر زیادی بر روی توانایی شما جهت فکر کردن، یاد گرفتن و به خاطر سپردن پرسشها می گذارد. به علاوه این امر حفظ دمای بدن و کنترل حرکات را نیز سخت می کند.

    آیا نوشیدن الکل به خواب بهتر کمک می کند؟

    تاثیری که الکل بر روی عملکرد مغز می گذارد، باعث خواب آلودگی می شود، ولی خواب خوبی نخواهید داشت. بدن در طول شب الکل را پردازش می کند. زمانی که این تاثیر از بین می رود، شما دچار سرگیجه و منگی می شوید. بنابراین مرحله REM خوبی در خواب نخواهید داشت. به علاوه احتمال دیدن کابوس و رویا زیاد خواهد بود. به علاوه احتمال اینکه جهت رفتن به دستشویی زیاد از خواب بیدار شوید وجود دارد.

    الکل باعث زیاد کردن اسید معده می شود

     الکل و مشروبات الکلی علاوه بر کبد، تاثیراتی بر روی مغز و بدن دارند که شاید بعضی از آنها را تاکنون نشنیده باشید. در ادامه به بااهمیت ترین تاثیرات الکل بر بدن اشاره می شود.

    الکل غشا داخلی معده را جنبش می کند و باعث زیاد کردن مایع گوارشی می شود. زمانی که اسید و الکل تجمع پیدا کنند، دچار تهوع شده است و بالا می آورید. نوشیدن الکل بیش از حد در طولانی مدت باعث بروز ناراحتی و زخم معده می شود. زیاد کردن سطح مایع گوارشی در معده به این معناست که احساس گرسنگی نمی کنید. به همین علت افرادی که دچار اعتیاد به الکل هستند، مواد مغذی مورد نیاز را دریافت نمی کنند.

    الکل باعث اسهال و سوزش سر دل می شود

    الکل باعث جنبش روده بزرگ و روده کوچک نیز می شود. الکل سرعت معمولی حرکت غذا در روده ها را مختل می کند. به همین دلیل نوشیدن بیش از حد الکل منجر به اسهال می شود که می تواند به یک مسئله طولانی مدت تبدیل شود. به علاوه احتمال بروز سوزش سر دل و رفلاکس معده را زیاد کردن می دهدالکل باعث شل شدن عضلاتی می شود که جلوی وارد شدن اسید به مری را می گیرند.

    الکل باعث دفع مکرر ادرار می شود

    مغز هورمونی را آزاد می کند که مانع کلیه ها از تولید بیش از حد ادرار می شود. ولی زمانی که الکل وارد عمل می شود، مانع مغز از تولید این هورمون می شود. به این ترتیب باید زیاد دستشویی بروید که این مسئله باعث کم آبی بدن می شود. زمانی که مدت زیادی الکل بیش از حد می نوشید، حجم کاری بالای ناشی از الکل و تاثیر سموم آن می تواند نجر به اختلال در عملکرد کلیه ها شود.

    نوشیدن الکل و مراحل بیماری کبد

    الکل با بدن چه می کند؟

    تقریبا تمام الکلی که می نوشید، به وسیله کبد شکسته می شود. در این فرایند سموم زیادی را جدا می کند. به مرور وقت نوشیدن بیش از حد الکل باعث چرب شدن این عضو شده است و منجر به ضخیم تر شدن بافت فیبروز می شود.این مسئله گردش خون به کبد را محدود می کند و در نتیجه سلول های کبد آنچه را جهت زنده ماندن نیاز دارند، دریافت نمی کنند. با فوت این سلول ها کبد دچار زخم می شود و عملکرد آن دچار اختلال می شود و فرد دچار بیماری سیروز می شود.

    نوشیدن الکل باعث آسیب به پانکراس و مبتلا شدن به دیابت می شود

    به طور طبیعی پانکراس انسولین و دیگر مواد شیمیایی تولید می کند که به روده کوچک کمک می کند غذا را تجزیه کند. ولی الکل این فرایند را مختل می کند. مواد شیمیایی داخل پانکراس باقی می مانند.این مواد شیمیایی همراه با سموم مربوط به الکل، منجر به التهاب عضو می شوند که می تواند آسیب های جدی در پی داشته باشد. بعد از سال ها که بدن شما قادر نیست انسولین مورد نیاز را تولید کند، دیابت به سراغ شما خواهد آمد. این مسئله احتمال مبتلا شدن به سرطان پانکراس را نیز زیاد کردن می دهد.

    علت خماری بعد از نوشیدن الکل چیست؟

     الکل و مشروبات الکلی علاوه بر کبد، تاثیراتی بر روی مغز و بدن دارند که شاید بعضی از آنها را تاکنون نشنیده باشید. در ادامه به بااهمیت ترین تاثیرات الکل بر بدن اشاره می شود.

    خماری و گیجی صبح روز بعد از نوشیدن الکل تصادفی نیست.الکل بدن شما را کم آب می کند و رگ های خونی را در بدن و مغز گشاد می کند. این مسئله باعث سردرد می شود. معده می خواهد که از سموم و اسید مربوط به الکل که باعث تهوع و استفراغ می شوند، رها شود. و از آنجایی که کبد در پردازش الکل خیلی کار کرد، بنابراین قند کافی در خون آزاد نکرده و این امر باعث ضعف و سرگیجه می شود.

    نوشیدن الکل باعث نامنظم شدن ضربان قلب می شود

    نوشیدن زیاد الکل باعث می شود سیگنال های الکتریکی که ریتم قلب را پایدار نگه می دارند، مختل شوند. اگر نوشیدن زیاد الکل مدت طولانی ادامه پیدا کند، این عوض کردن دائمی می شود. الکل می تواند تاثیر زیادی بر قلب داشته باشد. به مرور وقت این تاثیر باعث می شود عضلات قلب سست و کشیده شوند، مانند یک باند لاستیکی کهنه و قدیمی. به این ترتیب قلب نمی تواند خون را به خوبی پمپاژ کند و این مسئله بر روی تمام بخش های بدن تاثیر می گذارد.

    نوشیدن الکل باعث عوض کردن دمای بدن می شود

    الکل با بدن چه می کند؟

    الکل رگ های خونی را گشاد می کند و گردش خون به سمت پوست زیاد می شود. این مسئله باعث گر گرفتگی می شود و در نتیجه احساس گرما می کنید. اما این مسئله خیلی طول نمی کشد. گرمای مربوط به گردش خون از بدن خارج می شود و منجر به افت دمای بدن می شود. از طرف دیگر نوشیدن زیاد الکل در طولانی مدت باعث بالا رفتن فشار خون می شود. الکل باعث می شود بدن هورمون های استرس آزاد کند که رگ های خونی را تنگ می کنند، بنابراین قلب باید سخت تر کار کند تا خون را در رگ ها حرکت دهد.

    نوشیدن الکل باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود

    ممکن است سرماخوردگی خود را با نوشیدن زیاد الکل مربوط ندانید، ولی این دو می توانند به هم مربوط باشند. الکل سیستم ایمنی بدن را متوقف می کند. بدن نمی تواند تعداد گلبول سفید مورد نیاز خود را جهت مبارزه با میکروب ها تولید کند. بنابراین تا ۲۴ ساعت بعد از نوشیدن الکل زیاد بیش از پیش در معرض بیمار شدن هستید. نوشیدن زیاد الکل در طولانی مدت احتمال مبتلا شدن به بیماری هایی مانند ذات الریه و سل را زیاد کردن می دهد.

    نوشیدن الکل باعث اختلال هورمونی می شود

    هورمون ها مواد شیمیایی قدرتمندی هستند که هر چیزی را در بدن از رابطه جنسی گرفته تا هضم غذا تحت کنترل دارند. جهت اینکه تمام این عملکردها به درستی انجام شوند، باید این هورمون ها در تعادل قرار بگیرند. اما الکل تعادل این هورمون ها را بر هم می زند. در زن ها نوشیدن الکل زیاد منجر به بر هم خوردن دوره قاعدگی و بروز مسئله در بارداری یا باردار شدن می شود.در مردان باعث باعث اختلال در نعوظ، کم کردن تعداد اسپرم ها، کوچک شدن بیضه ها و بزرگ شدن پستان ها می شود.

    نوشیدن الکل باعث کم شدن شنوایی می شود

    الکل بر روی شنوایی شما تاثیر می گذارد، ولی هیچکس چگونگی این تاثیر را نمی داند. شاید به خاطر تاثیری باشد که الکل بر روی بخشی از مغز می گذارد که عمل پردازش صدا را انجام می دهد. یا ممکن است به این علت باشد که الکل به عصب ها و موهای ریز داخل گوش میانی آسیب می زند. به هرحال کم شدن شنوایی اتفاق می افتد و نوشیدن زیاد الکل عامل بروز این اتفاق هست. گاهی این مسئله دائمی می شود. افرادی که مدت زیادی است دچار اعتیاد به الکل هستند، اغلب دچار کم شنوایی هستند.

    نوشیدن الکل باعث پوکی استخوان و کم کردن عضلات ی شود

    نوشیدن زیاد الکل باعث کم کردن سطح کلسیم می شود.در کنار تغییرات هورمونی که با نوشیدن الکل زیاد اتفاق می افتد، بدن نمی تواند استخوان تازه بسازد. به این ترتیب استخوان ها نازک تر و شکننده تر می شوند و شرایطی به نام پوکی استخوان بروز می کند. به علاوه الکل گردش خون به سمت عضلات را نیز کم می کند و جلوی راه پروتئین هایی که عضلات را می سازند، می گیرد. به مرور وقت توده عضلانی و قدرت شما کم کردن پیدا می کند.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : آیا نوشیدن الكل ضرر دارد؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : الکل خطرناک تر است یا سیگار؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : مسمومیت با الکل را جدی بگیرید

    اگر می خواهید زیاد بدانید : مصرف قهوه و الکل ممنوع!

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    اختصاصی گروه تحریریه سایت

    واژه های کلیدی: اختلال در نعوظ | عملکرد مغز | هورمون ها | شیمیایی | استخوان | عضلات | هورمون | سلامت

    الکل با بدن چه می کند؟

    الکل با بدن چه می کند؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • جعبه هدیه کتاب
  • منابع اورجینال رباتیک
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید منابع پزشکی اورجینال
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار