اتحادتان را در تمام زندگی حفظ کنید تا همیشه پایدار و سرافراز باشید.(کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    آنتی اکسیدان ها مواد مهم هستند که وجود آنها در رژیم غذایی جهت سلامت جسم مورد نیاز هست. در ادامه با شرح بیشتری به معرفی آنتی اکسیدان ها و منابع مخلتف آنها می پردازیم.

    منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    آنتی اکسیدان ها مواد مهم هستند که وجود آنها در رژیم غذایی جهت سلامت جسم مورد نیاز هست. در ادامه با شرح بیشتری به معرفی آنتی اکسیدان ها و منابع مخلتف آنها می پردازیم.

    آنتی اکسیدان چیست؟

    آنتی اکسیدان ها مواد شیمیایی هستند که با فرایندی به نام اکسیداسیون oxidation در سلول ها می جنگد. مهم ترین منبع آنتی اکسیدان ها غذاهای گیاهی هستند، ولی بدن نیز تا حدی آنتی اکسیدان تولید می کند. احتمالا با ویتامین C و E، بتاکاروتن و مواد معدنی مانند سلنیوم و منگنز آشنا هستید. مواد مغذی گیاهی و مواد شییایی مانند فلاونوئیدها، فنول ها، پلی فنول ها و فیتواستروژن ها نیز آنتی اکسیدان محسوب می شوند.

    زیاد بدانید : آنتی اکسیدان چیست؟ و منابع آنتی اکسیدان و مکمل های ضدپیری کدامند؟

    منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    آنتی اکسیدان ها چه کاری انجام می دهند؟

    هر یک از آنتی اکسیدان ها به شکل متفاوتی کار می کنند، ولی با هم تیمی را تشکیل می دهند که با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند. رادیکال های آزاد منجر به فرایند اکسیداسیون می شوند که سلول ها و مواد ژنتیکی داخل آنها را آسیب می زند. بدن شما در هنگام پردازش کردن غذاها، نور خورشید و سمومی مانند دود، آلودگی و الکل رادیکال آزاد تولید می کند. آنتی اکسیدان ها یا رادیکال های آزاد را قبل از شکل گیری متوقف می کنند و یا بعد از شکل گیری آنها را در هم می شکنند، بنابراین کاملا بی خطر هستند.

    ویتامین E

    این آنتی اکسیدان در چربی ذخیره می شود (ممکن است شنیده باشید که به آن چربی محلول گفته می شود). ویتامین E با رادیکال های آزادی که به چربی های موجود در دیواره سلول ها حمله می کنند، مبارزه می کند. به علاوه ویتامین E مانع تبدیل شدن کلسترول بد خون یا LDL به شکلی می شود که باعث سفت شدن عروق می شود که سفتی عروق منجر به بروز بیماری قلبی و عروقی می شود.

    منابع ویتامین E عبارتند از: غلات سبوس دار، روغن های گیاهی (مانند روغن زیتون، روغن دانه آفتابگردان و روغن کانولا)، آجیل ها و سبزیجات دارای برگ سبز.

    زیاد بدانید : منابع غذایی ویتامین E


    ویتامین C

    ویتامین C که نام دیگر آن اسید آسکوربیک هست، در آب ذخیره می شود (به همین علت محلول در آب نیز نامیده می شود). ویتامین C آنتی اکسیدانی است که از بروز سرطان های متفاوت از جمله سرطان معده، ریه و سیستم گوارشی پیشگیری می کند.

    آنتی اکسیدان ها مواد مهم هستند که وجود آنها در رژیم غذایی جهت سلامت جسم مورد نیاز هست. در ادامه با شرح بیشتری به معرفی آنتی اکسیدان ها و منابع مخلتف آنها می پردازیم.

    زیاد بدانید : ویتامین C در این ۱۲ خوراکی زیاد از پرتقال وجود دارد!!

    بتاکاروتن

    بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید محلول در چربی است که در رنگدانه های زرد، نارنجی و قرمز میوه ها و سبزی ها وجود دارد. بدن آن را به رتیونل تبدیل می کند که به بینایی کمک می کند. بتاکاروتن اگر به شکل مکمل مصرف شود خطرناک هست، بنابراین بهتر است از غذا دریافت شود.

    منابع بتا کاروتن عبارتند از: میوه ها، غلات، هویج، کدو، اسفناج و دیگر سبزیجات.

    لیکوپن

    لیکوپن نوعی کاروتنوئید است که از بدن در برابر بیماری هایی مانند سرطان پروستات، سرطان ریه و سرطان سینه محافظت می کند.

    یکی از بااهمیت ترین منابع لیکوپن گوجه فرنگی پخته شده است است. گرم کردن گوجه فرنگی باعث می شود جذب لیکوپن در بدن راحت تر انجام شود. برای کمک به بدن و استفاده زیاد از این ماده مغذی کمی روغن زیتون هم به آن اضافه کنید.

    سلنیوم

    سلنیوم یک ماده معدنی است که در آب و خاک موجود است و به عملکرد تیروئید کمک می کند. تحقیقات نشان می دهند سلنیوم می تواند از بدن در برابر سرطان های مختلف، به خاص سرطان ریه، سرطان روده و سرطان پروستات محافظت کند. جذب این ماده معدنی به شکل مکمل خیلی راحت هست. مصرف بیش از اندازه سلنیوم منجر به پرسشها گوارشی، ریزش مو، خراب شدن ناخن ها و حتی سیروز کبدی شود.

    منابع سلنیوم عبارتند از غلات، پیاز، سیر، آجیل ها، لوبیای سویا، غذاهای دریایی، گوشت و جگر.

    فلاونوئیدها

    دانشمندان بیش از ۴۰۰۰ فلاونوئید شناسایی کرده اند که در میوه ها و سبزی ها موجود است. هر گیاهی حاوی ترکیبی از فلاونوئیدهای متفاوت هست. فلاونوئیدها از بدن در برابر بیماری قلبی، سرطان، آرتروز، پیری، آب مرورارید، از دست دادن حافظه، سکته مغزی، التهاب و عفونت محافظت می کنند.

    منابع فلاونوئیدها عبارتند از چای سبز، انگور، سیب، شکلات و انواع توت ها.

    اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶

    امگا ۳ از بدن در برابر بیماری قلبی، سکته مغزی، آرتریت، آب مرورارید و سرطان محافظت می کند.امگا ۶ به اصلاح اگزما، پسوریازیس و پوکی استخوان کمک می کند. بدن شما نمی تواند این اسیدهای چرب مهم را تولید کند. اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ التهاب را متوقف می کنند. اکثر مردم امگا ۶ بیشتری در رژیم غذایی خود دارند و میزان دریافت امگا ۳ در آنها خیلی کمتر هست. به یاد داشته باشید که نسبت متعادل مصرف امگا ۶ به امگا ۳ عدد ۴ به ۱ است. مکمل هایی از هر دو اسید چرب وجود دارد، ولی بهتر است آنها را از غذا دریافت کنید.

    منابع امگا ۳ و امگا ۶ به شرح زیر هستند:

    امگا ۳ :ماهی آزاد، ماهی تن، ساردین و گردو

    امگا ۶ :روغن های گیاهی، آجیل ها و گوشت پرندگان

    منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    آیا می توان آنتی اکسیدان ها را تنها به شکل مکمل مصرف کرد؟

    خیر. بررسی های زیادی که در این زمینه انجام شده است اند، نشان داده اند مصرف مکمل های آنتی اکسیدان ها تاثیری بر سلامت بدن ندارند. افرادی که مکمل های آنتی اکسیدان را مصرف می کنند به اندازه افرادی که آنتی اکسیدان مصرف نمی کنند دچار بیماری های قلبی، سرطان و آب مروارید می شوند. یک استثنا در این مورد وجود دارد و آن دژنراسیون ماکولاست که ناشی از سن بروز می کند. مکمل های آنتی اکسیدان می توانند پیشروی این بیماری را آهسته تر کنند.

    آیا همه میوه ها و سبزی ها حاوی آنتی اکسیدان هستند؟

    میوه ها و سبزی ها حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان هستند و این ادعا درست است که هر چه زیاد میوه و سبزی بخورید، کمتر دچار بیماری های متفاوت می شوید. آنچه در این بین واضح نیست علت آن هست. آیا آنتی اکسیدان ها عامل این فایده های هستند یا ماده شیمیایی دیگری در میوه ها و سبزی ها این تاثیر را دارد؟ آنچه مطرح است این است افرادی که میوه و سبزی بیشتری می خورند، در حقیقت سبک زندگی سالمی گزینش کرده اند. دانشمندان در حال بررسی های بیشتری در این زمینه هستند.

    آنتی اکسیدان ها مواد مهم هستند که وجود آنها در رژیم غذایی جهت سلامت جسم مورد نیاز هست. در ادامه با شرح بیشتری به معرفی آنتی اکسیدان ها و منابع مخلتف آنها می پردازیم.

    آیا مصرف آنتی اکسیدان بیش از حد توصیه می شود؟

    دریافت آنتی اکسیدان زیاد از غذایی که می خورید کار مشکل هست. ولی در مورد کسانی که مکمل آنتی اکسیدان مصرف می کنند، این مسئله صادق نیست. بتا کاروتن بیش از حد در صورتی که سیگاری باشید، خطر مبتلا شدن به سرطان ریه را در شما زیاد کردن می دهد. مصرف ویتامین E بیش از حد خطر بروز سرطان پروستات و سکته مغزی را در شما زیاد کردن می دهد. به علاوه این محصولات بر روی اثر بخشی بعضی داروها نیز تاثیر می گذارند. در مورد هر آنچه مصرف می کنید با دکتر مشورت کنید تا هیچ تداخلی به وجود نیاید.

    زیاد بدانید : ۶ مـنـبـع آنـتـی اکـسـیـدان هـا

    زیاد بدانید : آنتی اکسیدان ها چطور باعث سلامت ما می شوند

    زیاد بدانید : ادویه هایی که آنتی اکسیدان های طبیعی هستند

    منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی گروه تحریریه سایت

    واژه های کلیدی: سرطان پروستات | آنتی اکسیدان | سرطان ریه | سرطان معده | سرطان سینه | سرطان روده | ویتامین E | ویتامین C | سرطان ریه | ویتامین | دریافت

    منابع آنتی اکسیدان+ آنتی اکسیدان چیست؟

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • هاردکپی کتاب های دندانپزشکی
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • چاپ کتاب اورجینال
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک