ضعیف‌الاراده کسی است که با هر شکستی بینش او نیز عوض شود.
خوش آمدید - امروز : دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

    علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

     نامنظم شدن پریود معمولا زن ها را به یاد بارداری می اندازد. ولی هر لحظه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به بااهمیت ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم

    علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

    نامنظم شدن پریود معمولا زن ها را به یاد بارداری می اندازد. ولی هر لحظه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به بااهمیت ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم

    ۷ علت نامنظم شدن پریود و درمان پریود نامنظم

    همه زن ها می دانند که می توانند نزدیک شدن به پریود خود را حس کنند. با نزدیک شدن به پریود ممکن است دچار هوس های عجیب غذایی شوید، تغییرات خلقی تجربه کنید یا گرفتگی هایی را در ناحیه رحم و شکم خود احساس کنید. آینده نگری پریود کار مشکل نیست. ولی در بعضی زن ها دوره پریود منظم نیست که این نامنظم شدن دوره ها پرسشها و نگرانی های زیادی در پی دارد.

    زیاد بدانید : چه زمانی قاعدگی نامنظم دلواپس کننده است؟

    علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

    اما یک پریود منظم دقیقا دارای چه فاصله هایی است؟ یک پریود منظم ۲۱ تا ۳۵ روز از دوره بعد فاصله دارد (این فاصله از نخستین روز پریود این ماه تا نخستین روز پریود ماه بعد محاسبه می شود) و معمولا از ۲ تا ۸ روز طول می کشد. به علاوه میزان شدت هر پریود در هر فرد متفاوت هست، ولی با این حال نباید فراموش نکنید که پد بهداشتی یا تامپون خود را هر ۱ تا ۲ ساعت عوض کنید.

    زمانی که تغییری در این ریتم رخ می دهد – به این شکل که دوره های پریود با فاصله کمتری اتفاق می افتند، طول دوره زیاد می شود، خونریزی شدیدتر می شود یا فرد یک دوره پریود را به طور کل از دست می دهد پریود نامنظم تلقی می شود.

    بدن ما مانند کتاب واکنش‌ها نمی کند، بنابراین غیر طبیعی نیست که یک زن هر از گاهی نامنظم شدن پریود را تجربه کند، ولی اگر پریود نامنظم به شکل یک مسئله مداوم در آمده، وقت آن رسیده که به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت این مسئله مشخص شود.

    اگر تغییرات به وجود امده جهت دو دوره ادامه پیدا کرد حتما به دکتر مراجعه کنید. دیگر عواملی که باید مراقب آنها باشید و در صورت مشاهده حتما به دکتر مراجعه کنید، عبارتند از:

    • لکه بینی در بین هر دو دوره
    • خونریزی شدید، طوریکه هر ساعت مجبور به تعویض پد یا تامپون خود هستید
    • خونریزی مداوم که زیاد از ۱۰ روز طول بکشد
    • احساس کم خونی در طول دوره قاعدگی که با علائمی مانند سرگیجه و خستگی شدید همراه است

    گاهی با ایجاد بعضی تغییرات در سبک زندگی خود قاعدگی به روال منظم خود برمی گردد، ولی گاهی نیز پریود نامنظم نشان دهنده وجود یک مسئله جدی هست. در ادامه به هفت علت نامنظم شدن پریودی اشاره می کنیم.

    ۱٫ پریود نامنظم بر اثر پرسشها تیروئیدی

    تیروئید هورمونی است که نقش مهمی در بدن دارد. هنگامی که این هورمون کار خود را به درستی انجام می دهد، به تنظیم اشتها، انرژی و حتی سطح استرس کمک می کند. هورمون هایی که به وسیله غده هیپوفیز در مغز تولید می شوند، تیروئید را جنبش می کنند – و درست در جهت هورمون هایی تولید می شوند که تخمدان ها را جنبش می کنند، بنابراین اختلال در یکی می تواند باعث بروز مسئله در دیگری باشد.

    برای شناسایی علت این مسئله و آیا اینکه تیروئید شما کم کار است یا پر کار به دکتر مراجعه کنید. اگر علت بروز این پرسشها تیروئید شما باشد، دکتر دارو تجویز خواهد کرد.

    اگر بعد از مصرف دارو سطح هورمون تیروئید تنظیم شود، پریود شما نیز منظم خواهد شد.

    ۲ اندومتریوز Endometriosis یا آدنومایوز adenomyosis و قاعدگی نامنظم

    دکتر پترا کیسی Petra Casey متخصص زنان در مایو کلینیک می گوید: ” اندومتریوز زمانی بروز می کند ذراتی از غشا داخلی رحم در بیرون رحم شکل بگیرد. به عبارت راحت تر : سلول های آندومتر در داخل رحم هستند و در هر پریود با ریزش غشا داخلی از رحم خارج می شوند. در حالت بروز آندومتریوزاین سلول ها به جایی خارج از رحم، مانند تخمدان ها یا حتی روده، حرکت می کنند که این عارضه منجر به بروز درد، گرفتگی، مشکلات پریودی و حتی ناباروری می شود.

    آندومتریوز منجر به بروز پریودهای دردناک می شود، ولی اگر به شکل کیست های تخمدان درآیند، منجر به نامنظم شدن پریود می شوند.

    آدنومایوز نیز یکی دیگر از علل نامنظم شدن پریود هست. گرچه در مورد آدنومایوز خیلی صحبت نشده هست، ولی شرایط نادری است که بر اثر رشد غشا در داخل عضله دیوار رحم (به جای بیرون عضله) رشد می کند. این بیماری هم منجر به بروز پریودهای دردناک و سنگین می شود و در بین زن هایی که در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی هستند مرسوم است.

    در این شرایط جهت معاینات کف لگن یا حتی انجام سونوگرافی به دکتر مراجعه کنید، به خاص اگر علائم دیگری را در خود مشاهده می کنید که مربوط به این شرایط می شوند، از جمله پرسشها گوارشی، تکرر ادرار و درد لگن.

    درمانی جهت آندومتریوز وجود ندارد، ولی روش هایی جهت مقابله با این مسئله وجود دارد. روش های درمانی عبارتند از مصرف داروهای هورمونی مانند داروهای خوراکی ضد بارداری، IUD پروژسترون یا ایمپلنت یا تزریق هورمونی تا رشد بافت آندومتریوز سرکوب شود. گاهی نیز جراحی مورد نیاز هست.

    در صورت بروز اندومتریوز شدید، هیسترکتومی hysterectomy (برداشتن کامل رحم) عالی ترین روش درمان هست، البته اگر فرد قصد باردار شدن نداشته باشد.

     نامنظم شدن پریود معمولا زن ها را به یاد بارداری می اندازد. ولی هر لحظه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به بااهمیت ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم

    ۳٫ استرس

    زمانی که خیلی مضطرب هستید، بدن هورمون کورتیزول تولید می کند، هورمون کورتیزول توانایی بدن جهت تولید هورمون های باروری مورد نیاز جهت قاعدگی منظم را به تاخیر می اندازد. استرس بر روی تخمک گذاری طبیعی تاثیر می گذارد و باعث می شود یک دوره پریودی نداشته باشید یا پریود شما نامنظم می شود.

    علاوه بر این استرس باعث پریود دردناک می شود. پژوهشی در سال ۲۰۱۰ انجام شد و نشان داد که استرس زیاد علائم سندروم پیش از قاعدگی را بدتر می کند، از جمله نفخ، گرفتگی و نوسانات خلقی.

    استرس یکی از مشکلاتی است که درمان آن بسیار سخت هست، آیا که هر روز با انواع متفاوت استرس روبه رو هستیم.

    اما حتی ۱۰ دقیقه ریلکسیشنن در طول روز تاثیرات چشم گیری بر سلامت می گذارد. هر کاری که فکر می کنید استرس شما را کم کردن می دهد، انجام دهید، به عنوان مثال جهت دویدن به پارک بروید، در کار خود نظم داشته باشید و در عین حال زمانی را جهت تعطیلات و استراحت اختصاص دهید و در کلاس های یوگا شرکت کنید.

    زیاد بدانید : ۱۰ توصیه جهت کم کردن استرس

    ۴٫ سندروم پلی کیستیک تخمدان PCOS

    کیست های تخمدان بسیار مرسوم هستند؛ اکثر زن ها در طول عمر خود دچار کیست تخمدان می شوند. کیست های تخمدان معمولا بی خطر هستند و به خودی خود برطرف می شوند – ولی حدود ۱۰ درصد زن ها در سنین بین ۱۵ تا ۴۴ سالگی به سندروم پلی کیستیک تخمدان polycystic ovarian syndrome دچار می شوند. سندروم پلی کیستیک تخمدان نوعی عدم تعادل هورمونی است که منجر به رشد تعداد زیادی کیست های کوچک در تخمدان ها می شود و این امر بر روی باروری تاثیر می گذارد.

    زنان مبتلا به سندروم پلی کیستیک تخمدان هورمون مردانه ای به نام آندروژن را در بدن زیاد از حد معمول دارند. به علاوه تخمدان های این افراد هورمون خانمانه به اندازه کافی تولید نمی کنند و باعث می شود فرد پریودی منظمی نداشته باشد.

    اگر علائم سندروم تخمدان پلی کیستیک را در خود مشاهده می کنید – علائمی مانند قاعدگی نامنظم، رشد موی بیش از حد در بدن، بالا رفتن سطح قند خون یا مسئله در باردار شدن – به متخصص زنان مراجعه کنید. اگر علت بروز این پرسشها سندروم پلی کیستیک تخمدان باشد، معایناتی جهت درمان انجام خواهد شد. اگر دارو موثر نباشد، جهت برداشتن کیست ها جراحی انجام خواهد شد.

    به علاوه هورمون درمانی نیز انجام می شود، از جمله قرص کنترل بارداری. این قرص ها از رشد کیست های تازه جلوگیری می کند و از تخمک گذاری جلوگیری می کند، به علاوه زمانی جهت برطرف کیست های به وجود آمده، ایجاد می کند و به قاعدگی شما نظم می دهد.

    ۵٫ تغییرات چشمگیر در وزن بدن

    تغییر در وزن بدن، چه زیاد کردن وزن و چه کم کردن وزن، هر دو بر روی پریود تاثیر می گذارند. به عنوان مثال اگر واقعا لاغر و ورزشکار هستید (یا حتی دچار کمبود وزن هستید) بدن به مشکل می تواند استروژن کافی جهت تخمک گذاری تولید کند.

    از طرف دیگر زیاد کردن وزن باعث افزایش سطح استروژن می شود که این امر به پریود نشدن یا داشتن پریود سنگین یا پریودهای نزدیک به هم منجر می شود.

    ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و داشتن وزن سالم به منظم شدن پریودها کمک می کند. به علاوه رژیم غذایی سخت و ورزش زیاد یا پرخوری و عدم تحرک عواملی هستند که منجر به نامنظم شدن پریودی می شوند.

    ۶٫ فیبروم یا پولیپ رحم

    فیبروم یا فیبروئید رحم رشد خوش خیم بافت عضلات در دیواره رحم – در بین زن ها بسیار مرسوم هستند. فیبروم ها به ندرت منجر به بروز سرطان می شوند، ولی ممکن است باعث پریودی سنگین و خونریزی شدید شوند، پیامد آن بستگی به مکان فیبروم دارد.

    از طرف دیگر پولیپ رحم از بافت آندومتری یا پوشش داخلی تشکیل شده. این بافت ها نیز معمولا خوش خیم هستند، ولی زیاد مورد بررسی و چکاپ قرار می گیرند.
    برای اینکه مطمئن شوید فیبروم یا پولیپ عامل نامنظم شدن پریود شماست یا نه، سونوگرافی هایی انجام خواهد شد تا رشد احتمالی بافت ها با دقت بررسی شوند.

    درمان این پرسشها عبارت است از هورمون درمانی، از جمله مصرف قرص های ضد بارداری و جراحی و برداشتن فیبروم و پولیپ. نوع درمان بستگی به نوع بیماری و شدت آن دارد.

    ۷٫ سرطان رحم

    سرطان رحم که سرطان آندومتری نیز نامیده می شود، زمانی رخ می دهد که غشا داخلی رحم از کنترل خارج می شوند و این امر منجر به بروز خونریزی های نامنظم می شود. بیش از ۶۳ هزار نفر به این بیماری مبتلا هستند که بیش از ۱۱ هزار نفر بر اثر بیماری خواهند مرد.

    هر زنی ممکن است به سرطان رحم مبتلا شود، ولی این بیماری زیاد در بین زن های ۴۵ تا ۷۴ سال مرسوم هست، زن هایی که ئارد دوره یائسگی شده است اند. زنان مسن ممکن است خونریزی های غیر طبیعی مشاهده کنند، هر چند تخمک گذاری آنها متوقف شده است باشد؛ در حالیکه زن های جوانتر دچار پریودهای طولانی تر و سنگین تر و همچنین لکه بینی در بین پریودها می شوند.

    برای تشخیص سرطان دکتر سونوگرافی ترانس واژینال و نمونه برداری انجام می دهد. داروهای هورمونی نیز ممکن است تجویز شوند.

    علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

    زیاد بدانید : ۸ اشتباه که هر ماه در وقت پریود انجام می دهید

    زیاد بدانید : پریود در مردان چگونه است؟!!

    زیاد بدانید : ۶ رنگ خون قاعدگی و ۶ توصیه ای که راجع به سلامتی شما می گوید

    زیاد بدانید : پاسخ به سئوالات شما راجع به وقت پریود

     نامنظم شدن پریود معمولا زن ها را به یاد بارداری می اندازد. ولی هر لحظه به تعویق افتادن پریود نشانه بارداری نیست که در ادامه به بااهمیت ترین علل پریود نامنظم اشاره می کنیم

    زیاد بدانید : ۴چیزی که در مورد قاعدگی نمی دانستید!

    تهیه و ترجمه : گروه سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی گروه تحریریه سایت / منبع : prevention.com

    واژه های کلیدی: تخمدان پلی کیستیک | کم کردن استرس | هورمون مردانه | هورمون ها | خونریزی | استرس | هورمون | سلامت

    علت نامنظم شدن پریود زمانی که باردار نیستید

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • منابع اورجینال پزشکی بالینی
  • چاپ کتاب لاتین
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب خارجی
  • کتب خلبانی زبان اصلی