افراد موفق کارهای متفاوت انجام نمی دهند، بلکه کارها را بگونه ای متفاوت انجام می دهند. (کوروش کبیر)
خوش آمدید - امروز : جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » ۶ علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    ۶ علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    گاهی ممکن است به هر دلیلی دچار درد شویم یا علائمی را در خود مشاهده کنیم که در اکثر مواقع دلواپس کننده نیستند و بعد از مدت کوتاهی برطرف

    6 علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    گاهی ممکن است به هر دلیلی دچار درد شویم یا علائمی را در خود مشاهده کنیم که در اکثر مواقع دلواپس کننده نیستند و بعد از مدت کوتاهی برطرف می شوند. ولی علائمی را که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم حتما جدی بگیرید.

    اکثر دردها نشانه یک مسئله جدی نیستند، ولی علائم خاصی باید بررسی شوند.

    اگر هر یک از درد یا احساس زیر را در خود حس می کنید، به دکتر مراجعه کنید:

    عبارات مهم : نشانه سرطان – درخواست کمک

    ۱. احساس ضعف و سستی در دست ها و پاها

    ۶ علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    اگر در دستها، پاها یا صورت خود احساس ضعف و بی حسی می کنید،به ویژه اگر در یک طرف بدن است، ممکن است نشانه سکته مغزی باشد.به علاوه اگر نمی توانید تعادل خود را حفظ کنید، احساس گیجی می کنید و یا در راه رفتن دچار مسئله هستید، ممکن است دچار سکته مغزی شده باشید.اگر به خوبی نمی توانید ببینید، دچار سردرد بدی شده است اید، احساس آشفتگی می کنید یا در صحبت کردنو درک دچار مسئله شده است اید، فورا درخواست کمک کنید.

    دکتر جاکوب تیتلبام Jacob Teitelbaum متخصص داخلی می گوید: “با پیگیری سریع اغلب برگشت پذیری امکان پذیر می شود.”منتظر مراجعه به دکتر نشوید. با شماره ۱۱۵، اورژانس، تماس بگیرید. اگر طی چهار ساعت و نیم بعد از مشاهده نخستین علائم، داروی رقیق کننده لخته های خونی clot-buster drug* دریافت کنید، می توانید خطر بروز ناتوانی های طولانی مدت ناشی از سکته مغزی را کم کردن دهید.

    *داروهای حل کننده لخته های خونی: داروهایی که خون را رقیق تر می کنند و از بروز لخته های خونی جلوگیری می کنند.

    ۲٫ درد قفسه سینه

    زمانی که مسئله درد قفسه سینه به میان می آید، بهتر است از آن مطمئن شوید تا اینکه به خاطر آن ابراز تاسف کنید.
    دکتر شیلپی آگاروال Shilpi Agarwal، با یک گروه پزشکی در واشنگتن دی سی می گوید: ” هر گونه درد قفسه سینه، به خاص زمانی که با عرق کردن، فشار، تنگی نفس یا تهوع همراه هست، باید به وسیله یک متخصص حرفه ای مورد ارزیابی قرار بگیرد.”

    درد قفسه سینه یا فشار در قفسه سینه، به خاص اگر این علائم را در وقت فشارهای جسمی و معنوی و یا انجام فعالیت بدنی حس می کنید، می تواند نشانه بیماری قلبی یا یک حمله قلبی باشد. یا ممکن است درد قفسه سینه مربوط به مسئله دیگری باشد و ارتباطی به قلب نداشته باشد. تیتلبام می گوید ممکن است دچار شرایط خطرناکی باشید، به عنوان مثال شاید یک لخته خون در ریه شما در حال حرکت است.

    اگر احساس تنگی یا سنگینی در قفسه سینه خود می کنید و این احساس زیاد از چند دقیقه طول می کشد و یا خوب شده است و دوباره بروز می کند، حتما درخواست کمک کنید. تلاش نکنید با این شرایط کنار بیایید.

    گاهی ممکن است به هر دلیلی دچار درد شویم یا علائمی را در خود مشاهده کنیم که در اکثر مواقع دلواپس کننده نیستند و بعد از مدت کوتاهی برطرف

    ۳٫ حساسیت به لمس یا درد در عضله پشت پا (قسمت پایین و پشت پاها)

    این ها ممکن است نشانه وجود لخته خون در پاها باشد. این شرایط ترومبوز ورید عمقی deep vein thrombosis یا DVT نامیده می شود و ممکن است بعد از نشستن طولانی مدت بروز کند، به عنوان مثال در یک پرواز طولانی یا اگر به علت بیماری مدت زیادی مجبور به استراحت در تخت خواب خود بوده اید.

    اگر علت این احساس مربوط به لخته شدن خون باشد، درد را زیاد در هنگام ایستادن یا راه رفتن احساس می کنید. به علاوه ممکن است متوجه ورم هم شوید. پایی که در آن لخته خون وجود دارد معمولا قرمز و حساس به لمس است و از پای دیگر بزرگتر است.

    اینکه بعد از ورزش کردن در پاهایتان احساس حساس شدن به لمس و درد دارید طبیعی هست. اما اگر در پای خود قرمزی هم مشاهده کردید و یا در محل التهاب یا درد احساس گرما می کنید، حتما به دکتر مراجعه کنید.

    به علاوه دکتر تیتلبام می گوید، *علائم هومونس Homans sign را نیز بررسی کنید: “اگر انگشت های پا را به طرف بالا بکشید و احساس درد کنید، این نیز نشانه وجود لخته خون هست. ولی تنها به این مسئله اکتفا نکنید. اگر پا در یک طرف داغ و ملتهب هست، به اورژانس مراجعه کنید.”

    پیدا کردن یک لخته خون قبل از اینکه پاره شود و جریان خون شما را مسدود کند، بسیار مهم هست. انسداد جریان خون پیامدهایی در پی دارد.

    * علامت هومونس Homans sign:یکی از نشانه های لخته شدن خون در ورید های عمقی ساق پا است.

    ۴٫ مشاهده خون در ادرار

    عوامل زیادی باعث مشاهده خون در ادرار می شوند.اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید و همچنین در پهلو یا پشت خود احساس درد شدید کردید، ممکن است دچار سنگ کلیه باشید kidney stones.سنگ کلیه کریستال کوچکی است که از مواد معدنی و نمک های موجود در کلیه تشکیل می شود و از طریق لوله ای که ادرار را انتقال یافته می کند، حرکت داده می شود.

    پزشک از اشعه ایکس یا سونوگرافی جهت دیدن سنگ ها استفاده می کند. اشعه های ایکس از پرتوهایی به میزان پایین استفاده می کنند تا تصاویری از ساختارهای داخل بدن ایجاد کنند. سونوگرافی نیز تصویرهای را با استفاده از امواج صوتی ایجاد می کند.

    بسیاری از سنگ های کلیه از طریق ادرار دفع می شوند. دفع آنها خیلی دردناک است. گاهی مورد نیاز است دکتر سنگ کلیه را خارج کند.

    اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید و همچنین نیاز فوری به دستشویی رفتن و دفع ادرار داشتید، دچار تکرر ادرار هستید و یا در هنگام دفع ادرار احساس سوزش می کنید، ممکن است دچار عفونت مثانه یا عفونت کلیه شده باشید. دکتر تیتلبام می گوید بعد از مشاهده این علائم منتظر نشوید، به ویژه اگر علائم با تب همراه هستند.

    اگر در ادرار خود خون مشاهده کردید که با درد همراه نیست، ممکن است نشانه سرطان کلیه یا مثانه باشد، بنابراین به دکتر مراجعه کنید.

    ۵٫ خس خس کردن سینه Wheezing

    ۶ علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    مشکلات تنفسی باید بلافاصله درمان شوند. اگر در هنگام نفس کشیدن خس خس می کنید و یا صدای سوت می شنوید، به دکتر مراجعه کنید.

    دکتر آگاروال می گوید: “مشکلات تنفسی اگر سریعا مورد بررسی و درمان قرار نگیرد، فاجعه آمیز خواهد بود.” این علائم ممکن است مربوط به آسم باشند، یا به نوعی بیماری ریوی یا حساسیت شدید یا ممکن است قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی باعث بروز این علائم شوند. دکتر می تواند علت و چگونگی درمان آن را تشخیص دهد. اگر دچار آسم آلرژیک allergic asthma باشید، متخصص آلرژی یا متخصص ریه برنامه ای جهت مدیریت اوضاع و کم کردن علائم به شما توصیه خواهد کرد.

    ذات الریه pneumonia یا برونشیتbronchitis هم ممکن است باعث بروز خس خس شوند.

    آیا سرفه می کنید که با ترشحات زرد یا سبز همراه است؟

    آیا دچار تب یا تنگی نفس هم هستید؟

    اگر چنین است ممکن است دچار برونشیت باشید که در حال تبدیل شدن به ذات الریه می باشد. تیتلبام می گوید ” وقت مراجعه به دکتر است.”

    *سینه پهلو یا ذات الریه، که به آن پنومونی Pneumonia: اوضاع التهابی ریه است که عمدتاً کیسه های میکروسکوپی هوا موسوم به آلوئول ها را تحت تأثیر قرار می دهد. این بیماری معمولاً در اثر عفونت ناشی از ویروس یا باکتری و گاهی نیز در اثر سایر میکروارگانیسمها، بعضی داروها و شرایط دیگر مانند بیماری خودایمنی رخ می دهد.

    * برونشیت یا نایژه آماس bronchitis: به التهاب نایژه ها در شش گفته می شود.این عارضه در اثر تورم نای یا نایژک ها بروز می کند و به علت عفونت به وسیله باکتری ها و ویروس ها یا در اثر تحریکاتی مانند هوای آلوده و سیگار کشیدن ایجاد می شود.

    گاهی ممکن است به هر دلیلی دچار درد شویم یا علائمی را در خود مشاهده کنیم که در اکثر مواقع دلواپس کننده نیستند و بعد از مدت کوتاهی برطرف

    ۶٫ افکار خودکشی

    اگر احساس یاس و درماندگی می کنید یا فکر می کنید دلیلی جهت ادامه زندگی ندارید، درخواست کمک کنید. صحبت با یک فرد متخصص به شما کمک می کند بحران را پشت سر بگذارید.

    به اورژانس یا یک کلینیک روان درمانی مراجعه کنید. یک دکتر یا متخصص بهداشت روان با شما صحبت خواهد کرد، امنیت شما را حفظ کرده و به شما کمک می کند این وقت سخت را سپری کنید.

    تهیه و ترجمه: گره سلامت سیمرغ
    seemorgh.com/health
    اختصاصی سیمرغ


    واژه های کلیدی: نشانه سرطان | درخواست کمک | مشاهده | بیماری | همراه | عفونت | ادرار | احساس

    6 علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    ۶ علائمی که هرگز نباید نادیده گرفته شوند

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی pdf
  • هاردکپی کتاب های سرمایه گذاری
  • خرید کتاب خارجی
  • افست کتاب لاتین
  • کتاب های پزشکی مولکولی اورجینال
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • منابع اورجینال رباتیک