کیش خوب همانند فوتبال خوب است، حرف نمی زند ، عمل می کند.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » سلولیت چیست و روش های درمان سلولیت کدامند؟

    سلولیت چیست و روش های درمان سلولیت کدامند؟

    سلولیت یک عارضه مرسوم در بین زن هاست که در این جا به علت و روش های درمان سلولیت اشاره می کنیم.

    سلولیت چیست و روش های درمان سلولیت کدامند؟

    سلولیت یک عارضه مرسوم در بین زن هاست که در این جا به علت و روش های درمان سلولیت اشاره می کنیم.

    سلولیت و درمان سلولیت

    سلولیت Cellulite یکی از مرسوم ترین بیماری های پوستی است که زیاد زن ها در سنین متفاوت از حالت کم و بیش شدید آن زحمت می برند. علی رغم تصور، سلولیت هیچ ارتباطی با وزن ندارد و بسیاری از زن های حتی به رغم تناسب اندام و لاغری دچار آن هستند. به طور کلی، اندام مردان ۱۰ تا ۱۵درصد چربی دارد، در حالی که این مقدار در زن ها ۱۸ تا ۲۵درصد هست. گرچه امروزه ۹۰درصد زن ها دچار سلولیت هستند، تنها ۲درصد مردها با این مسئله به خصوص در ناحیه شکم روبرو می شوند.

    عبارات مهم : سلولیت چیست؟ – عمل جراحی
    سلولیت معمولا در بافت درونی باسن، ران و ساق پا شکل می گیرد ولی ممکن است در قسمت های دیگر بدن مانند عضلات دست ها و شکم نیز دیده شود. نوع دیگری از سلولیت به علت خشکی و سفتی فیبرهای کلاژن اطراف سلول های چربی ایجاد می شود که توزیع یکنواخت این سلول ها را زیرپوست مختل می کند. به این حالت سلولیت فیبروز Cellulite fibrous گفته می شود که اساسا در بافت زانو و ران ها ایجاد می شود. گاهی نیز دیگر سلول های پوست دچار تجمع آب می شوند که این نوع سلولیت روی مچ پا، نرمه پشت پا، ران و عضلات دست ایجاد می شود. این مسئله در افرادی که شیوه زندگی بی تحرکی دارند، مرسوم هست. دکتر وحید سنجری اردبیلی، متخصص پوست، به سوالات مربوط به سلولیت به صورت زیر پاسخ می دهد.

    علت سلولیت

    سلولیت و ژنتیک

    تحقیقات نشان می دهد احتمال بروز سلولیت در زن هایی که مادر یا مادربزرگ آنها نیز مبتلا بوده اند، زیاد از دیگران است. از طرفی، میزان سلول های چربی و قسمت های تجمع آنها در بدن زمینه وراثت دارد و همچنین تعداد عروق خونی و لنفاوی تاثیرگذار در این زمینه نیز در افراد متفاوت به علت ژنتیک خاص، متفاوت خواهد بود.

    سلولیت چیست و روش های درمان سلولیت کدامند؟

    سلولیت و تغییرات هورمونی

    یکی از بااهمیت ترین عوامل بروز سلولیت تغییرات هورمونی هست. استروژن ها هورمون های خانمانه هستند که در افراد مستعد عامل زمینه ساز یا شدت یافتن سلولیت خواهند بود. البته به جز استروژن، هورمون های دیگری به خصوص انسولین، پرولاکتین، نورآدرنالین و آدرنالین نیز نقش دارند. یائسگی به علت قطع ترشح هورمون ها و بارداری و شیردهی با شرایط عوض کردن سطح هورمون ها و زیاد کردن سطح چربی های موردنیاز رشد جنین، دوره هایی هستند که معمولا سلولیت در فرد دیده می شود. سلولیت تنها بعد از سنین بلوغ ظاهر می شود که فعالیت هورمون ها زیاد است.

    سلولیت و تغذیه

    شیوه تغذیه جزو عوامل بروز سلولیت است که به آسانی به وسیله فرد قابل کنترل خواهد بود.خوراکی های سرشار از چربی، نمک، هیدرات های کربن و مصرف کم فیبرهای غذایی به طور قابل توجهی احتمال بروز سلولیت را زیاد کردن می دهند. البته باید به افراط در مصرف قهوه، الکل و دخانیات نیز توجه داشت. جهت جبران چنین عوارضی می توان منابع پروتئینی را در برنامه روزانه گنجاند تا تشکیل کلاژن ها که به سوخت وساز چربی های جمع شده است کمک می کند، ساده تر شود.

    سلولیت و اختلالات دستگاه گردش خون

    زمانی که سیستم عروقی خون افراد عملکرد خوبی نداشته باشد، احتباس آب در بافت های متفاوت و تشکیل سلولیت را در پی دارد. این افراد معمولا از احساس سنگینی در پاها نیز زحمت می برند که انجام فعالیت های ورزشی تاثیر قابل توجهی در اصلاح دارد. پوشیدن لباس های تنگ و کفش های پاشنه بلند، ورزش در محیط بسیار گرم و ایستادن طولانی در طول روز مواردی هستند که افراد مستعد چنین مشکلاتی باید از آنها پرهیز کنند.

    سلولیت و استرس

    استرس تاثیر غیرمستقیمی در بروز بسیاری از امراض دارد. سلولیت نیز از این قاعده مستثنی نیست لیکن استرس ترشح هورمون ها را زیاد کردن می دهد. در این حالت بدن با زیاد کردن تولید سلول های چربی و احتباس آب در بدن روبرو خواهد شد که عامل جدی بروز سلولیت است. فعالیت های ورزشی و نگرش مثبت در زندگی می تواند به اصلاح حالت روانی کمک کند.

    سلولیت یک عارضه مرسوم در بین زن هاست که در این جا به علت و روش های درمان سلولیت اشاره می کنیم.

    درمان سلولیت

    درمان سلولیت با ماساژ

    یکی از عالی ترین تکنیک های اصلاح سلولیت، ماساژ است. این روش مبتنی بر فشارهای منظم و نسبتا محکم پوست است تا به کمک چنین حرکاتی، جریان خون اصلاح یابد و مواد سمی موجود در سلول های چربی خارج شود. ماساژ ممکن است به شکل دستی یا از طریق دستگاه ماساژور به وسیله متخصص انجام گیرد یا از جلبک ها و نمک های دریایی روی پوست نیز به علت تاثیر لاغری کمک گرفته شود. علاوه بر ماساژ با دستگاه در مرکز زیبایی، دکتر روش های ماساژ در منزل را نیز به بیمار توصیه می کند. برای مشاهده نتیجه های مطلوب باید صبور بود و ماساژ به طور روزانه یا حداقل ۵ نوبت در هفته، بعد از دوش شبانه انجام گیرد. استفاده از کرم مخصوص سلولیت نیز موثر خواهد بود. گرچه این روش درمانی جهت انواع سلولیت بافایده هست، باید توجه داشت در بعضی بیماری های پوستی یا اختلالات عروقی مانند واریس ممنوعیت وجود دارد. همچنین جهت تاثیر بهتر، ماساژ باید کنار فعالیت جسمانی و تغذیه متعادل باشد. اگر مدت طولانی ای از بروز سلولیت گذشته باشد، مسلما این روش دیرتر و مسئله تر پاسخ می دهد.

    درمان سلولیت با دوچرخه ثابت در آب

    یکی دیگر از روش های بسیار مطلوب و نوین در درمان سلولیت، پدال زدن در آب هست. استفاده از دوچرخه ثابت مخصوص در استخر باعث می شود عملکرد ماساژ دهنده آب بر عضلات روی بافت های عمیق تر باشد. این روش همچنین با اصلاح جریان خون بر اوضاع پوست و بافت ها تاثیر مثبت دارد. به علاوه، پدال زدن در آب، بدن را در اوضاع مقاوم تری قرار می دهد که درنتیجه باعث زیاد کردن ضربه به قسمت های عمیق تر عضلات می شود. جهت تاثیر زیاد این روش توصیه می شود پس از پدال زدن، پوست با کرم های مخصوص ماساژ داده شود.

    درمان سلولیت با الکترولیپولیز electrolipolysis

    این شیوه درمانی تاثیر عالی بر درمان سلولیت دارد و اصول آن مبتنی بر از بین بردن چربی ها با استفاده از جریان الکتریکی و گرما بدون درد است.تحریک الکتریکی بر چربی های جمع شده است سرعت جریان خون را ساده کرده و به دفع سلول های زائد چربی از بافت ها کمک می کند. الکترولیپولیز جهت درمان سلولیت خفیف و متمرکز بافایده است و باعث کم کردن ظاهر پوست پرتقالی و اصلاح حالت کشسانی پوست می شود. شایان ذکر است از بین روش های متفاوت لیزر که ممکن است در مورد سلولیت معرفی شود، تنها این روش که سلول های چربی زیرپوستی را از بین می برد، موثر است و انواع دیگری که تنها روی پوست تابیده می شود، بدون تاثیر خواهد بود. هر جلسه جنبش بافت حدود ۳۵ دقیقه طول می کشد و حداقل دوره درمانی، به طور میانگین ۱۲ جلسه است که جهت تکمیل نتایج، ادامه جلسات یک بار در ماه توصیه می شود.

    درمان سلولیت با اولتراسوند Ultrasound

    استفاده از امواج اولتراسوند یا رادیو فرکوئنسی روش خوبی جهت اصلاح سلولیت استکه از طریق انتقال گرما به تخریب چربی های جمع شده است کمک می کند. این روش حتما باید تحت نظر متخصص گزینش شود تا با توجه به اوضاع سلولیت، لایه های متفاوت پوست تحت این امواج قرار بگیرند. معمولا ۲ تا ۳ ماه بعد از درمان، تاثیرات آن دیده می شود ولی بهتر است درمان تا اصلاح کامل ادامه یابد.

    درمان سلولیت با لیپوساکشن

    لیپوساکشن اقدام جراحی جهت بیرون کشیدن مقدار اضافی چربی های جمع شده است زیرپوست است. گرچه این روش تاثیر سریع تری نسبت به دیگر روش ها دارد، باید توجه داشت به هر حال نوعی عمل جراحی محسوب می شود و باید عوارض اعمال جراحی مانند هماتوم (خونمردگی) ادم، دردهای بعد از جراحی و… را نیز در نظر داشت. لیپوساکشن حتما باید به وسیله متخصص قشنگی انجام گیرد و انجام آن در مراکز غیرتخصصی قطعا خطرآفرین هست. همچنین این روش در موارد اضافه وزن خیلی بالا توصیه نمی شود لیکن خطر ناراحتی های قلبی-عروقی را در پی دارد.

    سلولیت چیست و روش های درمان سلولیت کدامند؟

    سلولیت چیست؟

    به طورکلی سلولیت را باید تجمع ناهماهنگ چربی ها زیرپوست دانست. در این حالت، ارتباط بافت ها و کلاژن ها قطع می شود و درنتیجه سلول های چربی هیپودرم پوست بزرگ می شوند و از فواصل بین کلاژن ها و بافت ها بالاتر می آیند. در ادامه توده ها به لایه سطحی پوست نزدیک می شوند و ظاهر نازیبایی به پوست می دهند. تجمع چربی غالبا با احتباس مایعات همراه است که مانع دفع مواد سمی می شود، درنتیجه ورم شدت یافتن خواهد شد.

    اگر می خواهید زیاد بدانید : درمان سلولیت با آگاهی از این ۱۵ راز

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چرا سلولیت فقط در قسمت های خاصی از بدن ایجاد می شود؟

    گردآوری : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    منبع : salamat.ir


    سلولیت یک عارضه مرسوم در بین زن هاست که در این جا به علت و روش های درمان سلولیت اشاره می کنیم.

    واژه های کلیدی: سلولیت چیست؟ | عمل جراحی | هورمون ها | ماساژور | استفاده | ماساژ | عضلات | جراحی | هورمون | فعالیت | سلولیت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • دانلود فایل های زبان اصلی خودرو
  • کتب چشم پزشکی زبان اصلی
  • خرید کتاب خارجی
  • خرید کتاب کاغذی از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک
  • جعبه هدیه کتاب
  • خرید کتاب های زبان اصلی علم شیمی
  • خرید کتاب مکانیک زبان اصلی
  • افست کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب