ایستایی وجود ندارد ، هر چه هست جوشش و جاری بودن است.
خوش آمدید - امروز : شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • خرید کتاب از گوگل
  • چاپ کتاب PDF
  • خرید کتاب از آمازون
  • خرید کتاب زبان اصلی
  • دانلود کتاب خارجی
  • دانلود کتاب لاتین
  • A
    خانه » پزشکی و بهداشت » بهداشت و ارتقاء سلامت » خطرناک ترین چربی جهت سلامت را بشناسید

    خطرناک ترین چربی جهت سلامت را بشناسید

    بدن ما جهت حفظ سلامت خود به چربی های غیر اشباع نیاز دارد در حالی که مصرف چربی های ترانس که در غذاهای فراوری شده است و سرخ کردنی

    خطرناک ترین چربی جهت سلامت را بشناسید

    بدن ما جهت حفظ سلامت خود به چربی های غیر اشباع نیاز دارد در حالی که مصرف چربی های ترانس که در غذاهای فراوری شده است و سرخ کردنی ها موجود است سلامت انسان را در معرض خطر قرار می دهد.

    با خطرناک ترین چربی مصرفی خود زیاد آشنا شوید

    برخلاف آنچه ممکن است شنیده باشید، همه چربی ها مشابه یکدیگر نیستند و شرایطی برابر را ایجاد نمی کنند. بدن انسان به چربی های سالم، مانند چربی های چند و تک غیر اشباع که در مواد غذایی مانند ماهی، آووکادو و مغزهای خوراکی یافت می شوند، نیاز دارد تا از آنها در تولید هورمون ها، تقویت انرژی و جذب بعضی مواد مغذی استفاده کند. در مقابل، مصرف چربی های ترانس که به طور عمده در غذاهای فرآوری شده است وجود دارند می تواند خطر مبتلا شدن به بیماری هایی که جان انسان را در معرض خطر قرار می دهند، زیاد کردن دهد. بر همین اساس است که شرکت جهانی بهداشت از بین بردن چربی های ترانس از تمام غذاها در سراسر دنیا تا سال ۲۰۲۳ را برنامه ریزی کرده است.

    عبارات مهم : محصولات غذایی – مواد غذایی
    دانمارک نخستین کشوری بود که در سال ۲۰۰۳ استفاده از چربی های ترانس را ممنوع کرد و بعد از آن نیز آمریکا این کار را انجام داد. در سال ۲۰۱۵، شرکت غذا و داروی آمریکا با بازبینی شواهد علمی روغن های نیمه هیدروژنه (PHOs) – مرسوم ترین شکل چربی های ترانس – را از دسته «به طور کلی بی خطر» جهت مصرف خارج کرد. در همین راستا، فرصتی سه ساله به تولیدکنندگان غذایی داده شد تا دستورالعمل های خود را عوض کردن داده و تا سال ۲۰۱۸ دیگر هیچ غذایی بیش از ۰٫۵ گرم چربی ترانس در هر وعده نداشته باشد.

    اما بسیاری از کشورهای کم درآمد یا با درآمد میانگین همچنان به صورت گسترده از چربی های ترانس در غذاهای خود استفاده می کنند. بنابر گزارش شرکت جهانی بهداشت، این شرایط به ثبت بیش از ۵۰۰ هزار فوت ناشی از بیماری قلبی عروقی در سال منجر می شود.

    به گفته تام فریدن، مدیر سابق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا، چربی ترانس یک ماده شیمیایی سمی غیر مهم است که می تواند جان انسان را بگیرد و هیچ دلیلی جهت استمرار استفاده از آن در دنیا وجود ندارد.

    چربی ترانس چیست؟

    دو نوع چربی ترانس وجود دارند که مشمول بر چربی ترانس طبیعی و چربی ترانس مصنوعی می شوند. حیواناتی که از آنها گوشت و محصولات لبنی تهیه می شود، مانند گاو، به طور طبیعی مقدار کمی چربی ترانس در روده های خود تولید می کنند و این چربی در محصولاتی که از آنها تهیه می شود نیز وجود دارد. ولی به گفته انجمن قلب آمریکا، پژوهش های کافی راجع به این که آیا این نوع از چربی ترانس می تواند بر سلامت انسان تاثیرگذار باشد یا خیر انجام نشده هست.

    اما داستان چربی های ترانس مصنوعی متفاوت هست. این نوع چربی به وسیله انسان و طی فرآیندی به نام هیدروژناسیون تولید می شود که در آن مولکول های هیدروژن به چربی های مایع (مانند روغن گیاهی) افزوده می شوند تا به شکل چربی های جامد درآیند و نتیجه نهایی تولید روغن های نیمه هیدروژنه است.

    روغن های نیمه هیدروژنه مرسوم ترین نوع چربی ترانس مورد استفاده در غذاهای فرآوری شده است مانند کلوچه ها، کراکرها، چیپس های سیب زمینی، خامه ی قهوه، و غذاهای سرخ شده، مانند سیب زمینی سرخ شده است و دونات ها هستند. تا پیش از سال ۱۹۹۰، اطلاعات ما راجع به اثرات چربی های ترانس بر سلامت انسان بسیار کم بود، از این رو شرکت ها به واسطه قیمت ارزان، راحتی در استفاده و طول عمر بالا و بهتر کردن طعم غذا به صورت گسترده از آنها استفاده می کردند.

    خطرناک ترین چربی جهت سلامت را بشناسید

    چربی ترانس چگونه بر سلامت انسان اثر می گذارد؟

    غذاهای سرشار از چربی ترانس به طور معمول از قند افزوده و کالری بالایی نیز برخوردار هستند، از این رو می توانند مسیر زیاد کردن وزن و مبتلا شدن به دیابت نوع ۲ را هموار کنند.

    همچنین، آنها جهت سلامت قلب نیز مضر هستند. بررسی و متاآنالیزی که در سال ۲۰۱۵ در نشریه British Medical Journal منتشر شد، نشان داد که مصرف چربی های ترانس مصنوعی خطر فوت به هر علت را به میزان ۳۴ درصد، خطر فوت ناشی از بیماری قلبی را به میزان ۲۸ درصد، و خطر مبتلا شدن به بیماری قلبی را به میزان ۲۱ درصد زیاد کردن می دهد. پژوهشگران کانادایی در این بررسی به تجزیه و تحلیل ۲۰ مطالعه متفاوت راجع به اثرات چربی ترانس بر سلامت انسان که در کشورهای متفاوت دنیا انجام شده است بودند، اقدام کردند.

    چرا چربی ترانس تا این اندازه مخرب است؟

    چربی های ترانس سطوح کلسترول بد (LDL) را زیاد کردن می دهند که می تواند به مسدود شدن شریان ها منجر شود. به طور همزمان، آنها موجب کم کردن سطوح کلسترول خوب (HDL) می شوند که به معنای آن است کلسترول اضافه نمی تواند به کبد انتقال یافته شود تا از بدن تخلیه شود. این شرایط می تواند مسیر شکل گیری یک لخته خون را هموار کرده و موجب حمله قلبی یا سکته مغزی شود. همچنین، چربی های ترانس به پوشش داخلی رگ های خونی آسیب وارد می کنند که توانایی آنها جهت ارائه عملکرد درست را کم کردن می دهد.

    افزون بر این، چربی های ترانس نشان داده اند که حداقل دو نشانگر التهابی را زیاد کردن می دهند و در حال حاضر می دانیم که التهاب یکی از محرک های مهم بسیاری از بیماری های مزمن، از دیابت تا بیماری قلبی و سندرم متابولیک، محسوب می شود.

    آیا همه انواع چربی جهت انسان مضر هستند؟

    هنگام خرید محصولات غذایی باید به برچسب مواد تشکیل دهنده آنها توجه داشته باشید و در صورت مشاهده روغن های نیمه هیدروژنه اگر ممکن است محصول دیگری را گزینش کنید. این چربی ها همچنان در مقادیر اندک قابل استفاده هستند، ولی این مقدار اندک نیز می تواند خطرناک باشد.

    چربی های ترانس را نباید با چربی های اشباع و غیر اشباع اشتباه گرفت. دستورالعمل غذایی جهت شهروندان آمریکایی همچنان تامین ۲۵ تا ۳۰ درصد از کالری روزانه از چربی را توصیه می کند، در شرایطی که نباید بیش از ۱۰ درصد آن از چربی های اشباع سرچشمه بگیرد. اگر روزانه ۲,۰۰۰ کالری مصرف می کنید، ۵۰۰ کالری می تواند از چربی های سالم از مواد غذایی مانند تخم مرغ، مغزهای خوراکی، آووکادو، و روغن زیتون تامین شود. اگر به کلسترول بالا مبتلا هستید یا سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، چربی باید ۵ تا ۶ درصد از رژیم غذایی شما را تشکیل دهد.

    ممکن است شنیده باشید که چربی های اشباع نیز جهت قلب ضرر دارند، ولی آنها جهت افراد عادی به اندازه چربی های ترانس خطرناک نیستند. با این وجود، غذاهایی با محتوای چربی اشباع بالا به طور معمول فرآوری شده، شور یا شیرین هستند، از این رو محدود کردن مصرف آنها اهمیت دارد. عالی ترین کاری که می توانید انجام دهید مصرف یک نوع چربی سالم مانند آنچه از آووکادو، مغزهای خوراکی و روغن زیتون سرچشمه می گیرد جهت بهره مندی از بیشترین فایده های ممکن است.

    بدن ما جهت حفظ سلامت خود به چربی های غیر اشباع نیاز دارد در حالی که مصرف چربی های ترانس که در غذاهای فراوری شده است و سرخ کردنی

    اگر می خواهید زیاد بدانید : کره و مارگارین چه تفاوتی دارند؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چربی های ترانس را می شناسید؟

    اگر می خواهید زیاد بدانید : ۵ چربی تایید شده است به وسیله متخصصین جهت داشتن پوستی شاداب

    اگر می خواهید زیاد بدانید : چربی های حیوانی بافایده هستند یا مضر؟

    گردآوری : گروه سلامت گروه تحریریه سایت
    seemorgh.com/health
    منبع : asriran.ir

    واژه های کلیدی: محصولات غذایی | مواد غذایی | رژیم غذایی | بدن انسان | استفاده | آمریکایی | بیماری | آمریکا | کالری | سلامت

    اخبار

    آرشیو

    گالری عکس

    آرشیو

    اس ام اس های تازه

    آرشیو

    آهنگ های پیشواز

    آرشیو
  • کتاب زبان اصلی J.R.R
  • خرید کتاب زبان اصلی فیزیک کوانتومی
  • دانلود فایل های زبان اصلی بیماری های مغز و اعصاب
  • خرید کتاب خارجی
  • چاپ کتاب لاتین
  • دانلود فایل های زبان اصلی ریاضی فیزیک
  • چاپ کتاب آمازون
  • هاردکپی کتاب های سخت افزار
  • کتاب های الکترونیک اورجینال
  • منابع اورجینال رباتیک
  • کتب خلبانی زبان اصلی